Hej.

Sitter och reflekterar över diskussionerna om glödlampor vs lågenergi mm så funderar jag på en belysningsanläggning 24 volt AC.

Iom att den mesta elen blir utbytt i kåken under pågående renovering så ligger det ganska bra till hand.

Men låt mig höra. Har någon erfarenheter om hur var när varför och dimensionering etc? Är det lönt överhuvudtaget?

Det är mycket för att kunna komma åt traditionsenliga glödlampor som tillverkas för 24 v ac.

tommib
Kort svar, nej det är inte lönt. För dimensionering, se litteratur om elsystem för båtar, där har du 12 V men tänket är applicerbart på 24 V också, strömmarna blir hälften så stora men fortfarande betydligt större än för 230 V (ca 10 ggr större). Om ditt syfte är att köra "vanliga" glödisar så kommer du behöva såpass stora strömmar att det blir besvärligt. För enstaka armaturer, absolut, men för hela hem, nej tack.

Vad är det för glödlampor du vill ha? Tänkte du ha en centralt monterad transformator och sedan dra ett 24V system parallellt med 230V? Dimensionering görs på samma sätt som vid 230V. Men det är troligt att det ofta kommer att vara spänningsfallet som är dimensionerande. Frågorna varför och är det lönt besvarar du nog bäst själv. Jag tycker att det verkar opraktiskt att binda sig vid att bara kunna använda udda lampor som inte finns i vanliga butiker.

Det är ju en extremt ovanlig lösning. Ser mest problem. Om du vill ha enstaka armaturer med 24V lampor så är det bättre med transformator just till den lampan.

Är syftet bara att kringgå myndigheternas krav på energihushållning?

Frånsett alla problem med dimensionering, så måste man ställa sig frågan :
Hur länge till kommer det att tillverkas "vanliga" 24V - lampor i t.ex E27 ?

I dag är alla lampor LED och det finns en uppsjö på 12 V=~ ljuskällor som dra lite ström, så idén är inte så dum.
Något att utveckla kanske.

C
Putten Putten skrev:
Det är mycket för att kunna komma åt traditionsenliga glödlampor som tillverkas för 24 v ac.
Vanliga 230V glödlampor lär vara tillgängliga på ett eller annat sätt under överskådlig framtid, om än inte på ICA.

Huvudsakliga tanken med 24 volt belysning var att säkra glödlampstillgången. Lågenergi och led är jag väldigt anti till.

Men eftersom det blir 10 ggr högre strömmar och känslighet för spänningsfall så tror jag att iden får stanna kvar i sin linda.

Vad är det för stort problem med led som gör att du är beredd att lägga ner denna mängd energi och pengar för att slippa dom?

Dess kalla (och skarpa) sken och skiftande färgtemperaturer.

Dessutom. Förstår inte vitsen med att använda en massa miljögiftiga ljuskällor som framställs av dåligt betalda arbetare under vidriga förhållanden.

Det finns bra LED-lampor. Lägg energin på att hitta dom istället.

Finns inga lampor som kan slå glödlampans varma fullfärgsregister enligt mig.

F.ö.
35 bast. Ganska mkt framåtsträvande. Men när det kommer till ljus och ljud för den delen så är det back to stone age. Dvs rörförstärkare och glödlampor.

Redigerat:
P
24 V AC? Inte DC?

P TheStills skrev:
24 V AC? Inte DC?
AC ja!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.