MagicFingers skrev:
jag har köpt en sånhär
[länk]
har inte installerat den än...
Exakt en sån har jag till övervåningen och den funkar utmärkt! Enkel installation också tycker jag.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Eftersom frågan ändå är uppe så kanske vi kan redan ut lite frågor som ofta dyker upp. Beroende på var man läser så råder delade meningar om vad som är ok att blanda skärmat och oskärmat. Många hävdar att just själva patchpanelen kan vara skärmad så länge man inte använder skärmad kabel. (Visserligen kan någon i framtiden tro att det är skärmat men det går att lösa med en märkning om man så vill)
Är det någon av er som har källor på vad som egentligen är helt sant i frågan? Kan vara bra att veta eftersom man ofta ser skärmade saker på rea.
 
Bjurran skrev:
Eftersom frågan ändå är uppe så kanske vi kan redan ut lite frågor som ofta dyker upp. Beroende på var man läser så råder delade meningar om vad som är ok att blanda skärmat och oskärmat. Många hävdar att just själva patchpanelen kan vara skärmad så länge man inte använder skärmad kabel. (Visserligen kan någon i framtiden tro att det är skärmat men det går att lösa med en märkning om man så vill)
Är det någon av er som har källor på vad som egentligen är helt sant i frågan? Kan vara bra att veta eftersom man ofta ser skärmade saker på rea.
Det är snarare så att sannolikheten för transmissionsproblem är mångdubbelt större med felaktigt installerad CatX-kedja. Inte att det händer varje gång. Tillverkarna har klara och tydliga installationskrav för att saker och ting skall funka. Det finns ingen seriös installatör som installerar annat än oskärmat i normala kontors- och hemmiljöer. Trots att de kan ha högre marginaler (låter bättre/dyrare i kundens öron, lite dyrare i inköp, obetydligt längre installationstid). De vet att man kan få följdproblem med t.ex. alla marknadens ändutrustningar som är oskärmade och riskerar inte få ta den smällen.

Det fungerar naturligtvis oftast ändå, även om man blandar hej vilt och struntar i rekommendationerna. Frågan är varför man skall använda skärmat när det inte tillför någon fördel? Det är lite som guldpläterade HDMI-kablar. ;)
Jag har personligen sett otal problem med skärmade patchkablar i en oskärmad installation. Även en "hemmabyggd" skärmad installation som fick rivas eftersom potentialutjämningen i ändutrustningen (datorer, skrivare, switchar) var betydligt dyrare, men hade löst transmissionsproblem som uppstod.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.