Jag letar med ljus och lykta efter en 24 portars patchpanel UTP cat6 som är högst 46cm (innermått på garderob) bred inklusive hylla/väggfäste/takfäste. Det verkar inte finnas?
Jag skulle kunna tänka mig att ha 2st 12 portars ovanpå varandra men har då svårt att hitta passande infästning, då allt verkar vara anpassat för 19". Har någon sett något som skulle kunna fungera för mig?
 
Kjell art: 68040
En liten låda istället för panel, dock 12portars.
 
Redigerat:
Det hade nog passat bra om det var cat6 men jag hittar ingen sådan. Framgår inte heller om det är UTP eller FTP men det kanske inte spelar någon roll?
 
Hittade nu 68897 hos Kjell som uppenbarligen ska vara ok för oskärmat också.
 
Ah, missade att du ville ha Cat6, men du hittade den själv =)
 
kalubah skrev:
Hittade nu 68897 hos Kjell som uppenbarligen ska vara ok för oskärmat också.
Lite tvärtom. Det är oskärmat som är OK. STP/FTP/SFTP är inte OK i normala installationer så se till att att använda UTP hela vägen.
Det spelar heller ingen roll om du har Cat5e eller Cat6 i ändutrustningen i ditt fall. Nästan inte i några fall.
 
Fast det står ju i beskrivningen att cat6-lådan det ska vara ok för oskärmat, har de fel? Du menar att det skulle vara bättre med en oskärmad 5e. Blir det ingen flaskhals då?
 
kalubah skrev:
Fast det står ju i beskrivningen att cat6-lådan det ska vara ok för oskärmat, har de fel? Du menar att det skulle vara bättre med en oskärmad 5e. Blir det ingen flaskhals då?
Utryckte mig lite otydligt kanske.
1. Det är alltså OK att använda en Cat5e-panel och uttag till en Cat6-kabel. Skillnaden i transmission kan ändå inte utnyttjas i en normal anläggning för datatrafik.
2. Du skall inte använda annat än UTP (oskärmat) i anläggningen. Cat5e eller Cat6.
 
Magic: Den var ju billigt iaf, kanske kan vara ett alternativ. Lång leverans?
Johan: Då ska jag ha cat5e patchkablar också antar jag? Menar du att jag har dragit cat6 helt i onödan? Jag försöker göra det lite framtidssäkert här...
 
Varför inte köpa en modulärpanel? Jag har en och det är sååå lätt att koppla in fler kablar eftersom man kopplar in i ett modulärjack som sedan sätts in i panelen. Panelen är då bara en plåtbit och jag väljer själv ifall jag skall ha cat6 eller inte. Det finns även färgade Jack:)
 
Nix, att dra Cat6 kablar är aldrig onödigt.
För det mesta funkar cat5e uttag cat6 också även om de kanske inte klarar 100% av specen för cat6. Ethernet är rätt stryktåligt i grunden.
 
Mats skrev:
Nix, att dra Cat6 kablar är aldrig onödigt.
För det mesta funkar cat5e uttag cat6 också även om de kanske inte klarar 100% av specen för cat6. Ethernet är rätt stryktåligt i grunden.
Det stämmer. Cat6 i väggarna är aldrig fel, men man behöver inte stirra sig blind på specen av uttagen.
 
kalubah skrev:
Magic: Den var ju billigt iaf, kanske kan vara ett alternativ. Lång leverans?
Johan: Då ska jag ha cat5e patchkablar också antar jag? Menar du att jag har dragit cat6 helt i onödan? Jag försöker göra det lite framtidssäkert här...
allting är relativt, men inte så farlig. 2-4 veckor, inte längre iaf.
 
Jag tänkte göra som så att jag köper en tom patchpanel och klipper av en bit så det får plats. Kanske blir av med en eller två portar men det är ok. Det är lite av en djungel vad gäller modularjack och rätt stor prisskillnad. Jag har t ex blivit rekommenderad den här för 71kr/st till mina vägguttag:
http://www.elbutik.se/product.html/modularjack-kat-6-dpm?category_id=323

Fungerar det lika bra med t ex dessa för både min patchpanel och uttag? http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?sitem=11-2021&sprod=true&prodid=60#11-2021
Prisskillnaden är ju enorm. Får man vad man betalar för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.