Byggahus.se
E
Skrivet av: Thomasx

Vad jag förstår är det stor skillnad på den undersökning Janne och hans team gjort och den Byggahus.se gjort. Dels i skillnaden att man frågat hanverkare resp. kunder, dels i att man i det ena fallet agerat presumtiv kund och efterfrågat fuskmetoden, och i det andra frågat kunderna om de de facto har efterfrågat fusk. Hur många av kunderna som efterfrågat fusk är ärliga i sina svar? De drar sig ju inte för att fuska, liksom.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag tycker dom borde sätta stopp för hantverkare som köper in material och sedan omvandlar priset på varan till arbetskostnad, det är trots allt våra skattepengar det handlar om. Och hantverkare som inte gör det här kan inte heller konkurera på lika villkor. SKANDAL at det får gå till så här,
 
E
Skrivet av: Anonym

så länge man får köpa materialet till inköpspris är det ju inte fusk. Men om hantverkaren köper in för 1000 kr och du som kunde betalar bara 750 på fakturan, ja, då är det ju fusk..

annars är det ju bara en förhandlingsfråga om hur mycket marginal hantverkaren ska få på materialet.
 
E
Skrivet av: stoif

Ett lågvattenmärke i presentation av statistik tyvärr..

"Enligt Uppdrag granskning fuskar 8 av tio företagare med ROT-avdraget"

Så, man börjar med att kostatera att 27 av 50 fuskar. Lite senare kollar man 10 av dessa 27, 8 fuskar fortfarande.

Så mer troligt ligger siffran runt 50%, inte 80%, som fuskar.

Ungefär som att välja ut 10 personer som gillar lakrits, och fråga ett år senare om de tycker om lakrits. "100% av befolkningen tycker om lakrits"
 
E
Skrivet av: Måns

Lågvattensmärke, ja. Som de flesta av Janne Josefsson reportage? Lakrisliknelsen är klockren och speglar väl det mesta som kommer ut från UG.
 
E
Skrivet av: Gäst

Undersökningar på Byggahus är värdelösa rent statistiskt. Det har diskuterats tidigare och det är synd att Byggahus inte verkar ta till sig av kunskaperna i ämnet.
 
E
Skrivet av: snickaren

när ica säljer julskinka för 39kr/kg som borde kosta 69kr kg för att få dit folk är det inte fusk, men säljer en snickare spik för 39 kr som borde kosta 69 är det fusk.
ska bli så jävla skönt nu när sossarna tar bort rotbidraget, för då är det inte fusk längre att ta det man vill för materialet, och slippa alla gnälliga kunder som vill flytta material till tid,,,,(själv delar jag rabatten 50/50 med kunden.) och flyttar aldrig material till tid. känner inte någon av mina kollegor som gör det heller,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.