Ni missar väl inte Uppdrag granskning?!
Ikväll kl 20.00 SVT1, om bl a byggfelsförsäkring från GARBO, TMF osv.

Tack för påminelsen

Grattis A-Hus... och alla andra skummisar i trähusbranschen!

Fantastisk affärsidé!!!!

Som vanligt är alla företag jättebra tills det skiter sig. A-Hus har visat framfötterna på hur det skall gå till så man blir ratad vid val av leverantör...

GARBo...grattis! Inte erat fel att någons statssekreterare är lite bakom flötet...frågan är om inte han är med i styrelsen med.

Tycker synd om familjen! Hoppas domstolen ordnar upp röran.
Synd att det skall gå så långt. Kan tänka mig de många sömnlösa nätterna de fått utstå...

Saxat från deras hemsida:
"A-hus ligger i Anneberg någon mil utanför Kungsbacka. Här har vi tillverkat våra hus i över 50 år. Vårt mål är att bli Sveriges bästa husleverantör."

Jo, just det... Kanske dags att vakna upp, sluta bygga skithus och ta ansvar för de man redan byggt?!?!
Jag tror att den som anlitar en firma/hantverkare i slutänden alltid blir blåst på nåt sätt. Är det inte ockerpriser så är det nåt annat.

Och Gar-bo sen, vilket skämt.
Finns det ingen tillsynsmyndighet som kan rensa upp i husbyggar/försäkringsträsket?

Tänk om man kunde betala försäkringen och sedan spärra den. ::)
Jag menar att under den 10års period försäkringen gäller så kommer dom inte åt pengarna. Så skulle då problem uppstå så har man låst pengarna tills felen är åtgärdade. Kanske får Försäkringsbolagen att ta sitt ansvar.
Tycker det e helt sjukt att inte försäkringen inte e till nån nytta alls ,förutom om byggföretaget skulle kånka.

Fattar inte den dåren som kom på iden att gynna staten och försäkringsbolagen. Och vi konsumenter blir tvugna att betala i tron om ett fullgått skydd. >:(

Det e som att betala en extra skatt >:(

Man kan juh alltid hoppas på en lagändring som kanske kommer till nytta även för vi konsumenter. Men det lär dröja om det överhuvudtaget någonsin händer. :(

Marlene Eskilsson skrev:
Jag missade vilken entreprenadform de hade vid bygget. Det lät som totalentreprenad, men jag trodde inte att A-hus hade det?
Nyckelfärdigt nämndes...

Staten och kapitalet sitter i samma båt men även Gar-bo, kvalitetsansvarig, etiska rådet osv. Vi kanske skulle börja träna på italienska eftersom vår kultur börjar likna den syditalienska ::)

Marlene Eskilsson skrev:
Jag missade vilken entreprenadform de hade vid bygget. Det lät som totalentreprenad, men jag trodde inte att A-hus hade det?
Det sades aldrig rent ut tror jag, men jag fick uppfattningen att det INTE var totalentrepenad (och det är väl därför denna situation uppkommit, parterna skyller på varandra). Nyckelfärdigt nämndes, men det behöver ju inte alls innebära att det är totalentrepenad. Det var ju deras hussäljare (anställd av A-hus), som arbetade "extra" som entreprenör som hade ansvar för deras bygge. Enligt A-hus är det de som byggt huset som gjort fel.

Familjen ifråga förstod inte att det var delad entrepenad, och hur ska man kunna det när säljaren både agerar som säljare av A-hus och entreprenör samtidigt?

Vilken soppa...

Jag ser byggfelsförsäkringen som ett manipulativt sätt att ta ut mer skatt på boende...staten är ju till viss del ansvarig och delägare! Man slutar aldrig att förvånas i detta land.

Det var intressant att se kopplingarna mellan husföretagen, försäkringsbolagen och det "etiska rådet". Det skulle inte förvåna mig om förgreningarna sträcker sig in på miljö- och samhällsbyggardepartementet också. Det är trots allt ett ganska litet land vi lever i.

Vi har köpt hus av A-Hus, om jag har klart för mig så är inte säljaren anställd av företaget utan arbetar på agentbasis.

Om nu säljaren agerar entreprenör samtidigt så är det rimligtvis han som skall "hängas" och inte A-Hus.

I vårt fall har A-Hus agerat korrekt och åtgärdat de fel som vi har påpekat.

Vi byggde också med generalentreprenad, har svårt att förstå att kunden inte fattar att det innebär delat ansvar d.v.s. att A-Hus ansvarar för materialleveransen och entreprenören för utförandet.

Visst ska fusk belysas men utan en massa suspekta "vinklingar" från massmedia!

M
kingmuffe skrev:
Vi har köpt hus av A-Hus, om jag har klart för mig så är inte säljaren anställd av företaget utan arbetar på agentbasis.

Om nu säljaren agerar entreprenör samtidigt så är det rimligtvis han som skall "hängas" och inte A-Hus.

I vårt fall har A-Hus agerat korrekt och åtgärdat de fel som vi har påpekat.

Vi byggde också med generalentreprenad, har svårt att förstå att kunden inte fattar att det innebär delat ansvar d.v.s. att A-Hus ansvarar för materialleveransen och entreprenören för utförandet.

Visst ska fusk belysas men utan en massa suspekta "vinklingar" från massmedia!
Tycker att A-hus ska ta ansvar för sina felrekryterade agenter. Det är så här som en del byggbolag verkar agerar för att undkomma ansvar.
Det intressanta är ju inte att veta hur byggföretaget agerar när det, som i ert fall, allt gått bra utan hur de agerar när något går riktigt fel. (Inte småfel som Garbobesiktningsmannen hittade på besiktningen alltså :-X)
Allt för många byggföretag verkar ha en felaktig attityd till missnöjda kunder.
Återigen, det är inte intressant att veta hur ett företag agerar om allt går bra, det intressanta är när något går fel, tar man då sitt ansvar? Det verkar man ju inte ha gjort i detta fall. Att sedan media vinklar det lite är väl inte så konstigt men jag tror inte att någon familj skulle vilja utsätta sig för en sågan här granskning som de i inslaget gjorde om det inte vore för att man var desperat och inte såg någon annan utväg.
Vi har tex ännsålänge bra gott att säga om Garbo men änsålänge har vi bara betalt premien! :'( ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.