ALLA subventioner snedvrider konkurrens (framförallt olika osunda förutsättningar mellan olika branscher) och skapar subkulturer där man skor sig i gränslandet mellan lagligt och olagligt.

Utan ROT skulle vi ha en hantverkarbransch där som i större grad skulle vara självsanerande från rötägg, där kundvård och sunt förnuft skulle råda, åtminstone till en större grad.

Är principiellt starkt emot subventioner, oavsett om det är att driva jordbruk, driva renskötsel (som knappt skulle finnas utan subventioner) eller driva hantverkarfirma.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja, men man tar ju sig för pannan när det inte kontrolleras alls vad som är vad när hantverkarna begär ut avdraget. Det inte bara inte görs, det ska inte göras. Nu pratas det inte om bidragstagare på samma vis som när vanligt folk är sjuka och erhåller sjukpenning. Håller med norrbottenstorpet om subventioner är av ondo. ROT gynnar ju också framförallt människor som redan är välbeställda och kan köpa tjänster. När det gäller jordbruk var Sverige på rätt väg, men EU medlemskapet gjorde att det vände till att låta jordbrukare bli bidragstagare i högre grad.

Hmmm...utan ROT så skulle färre företag känna sig tvungna att redovisa något för skattemyndigheten, vilket de måste göra nu för att få fullt betalt. Rötäggen skulle öka i antal helt enkelt. Där dessa nu skor sig är precis som sägs i gränslandet, ett gränsland där man utan problem från myndigheters sida skulle kunna dra en skarp linje mellan rätt och fel. Men, således, alla skor sig inte på olaglig väg vilket alla som skulle arbeta utan redovisning av skatter och momser skulle göra.
Lek med tanken, vi får en regering som skrotar ROT, detta händer då det fortfarande råder lågkonjuktur. Kundunderlaget minskar och företagen måste kicka anställda. Fler arbetslösa har vi då. Då kommer ett nytt dilemma, vid fortsatt högerstyre så ja, bidrag och försäkringar kommer inte höjas nämnvärt i summa, folket vill ha lite extra pengar, de gör svartjobb och staten får inte in ett skit. Vid vänsterstyre, bidrag och försäkringar höjs i summa men folket vill ändå ha lite extra och utför svartjobb och staten får inte in ett skit. Skillnaden där? Ja, det ena alternativet är dyrare för staten och skattebetalarna än det andra men resultaten av utebliven inkomst är densamma. Så, under den typ av ekonomi som ändock råder i Sverige och övriga världen så kanske dessa subventioner är bra, dels för att stävja svartarbete men också kunna hålla folk i olika branscher sysselsatta, jag menar, utan ROT, hur länge dröjer det inte innan de inom grossistbranschen får kicken, transportfirmor minskar ner, brädgårdar försvinner osv osv, det stimulerar så mycket mer än just bara den subventionerade yrkesgruppen.

För att bli av med rötägg som fuskar/utnyttjar systemet behövs bara klarare regler från myndigheter och bättre kontroll. Enkelt gjort är ju att jämföra företagens kostnader för inköp med summan av försäljning av dessa varor.

Sen måste jag också säga.....de välbeställda, eller de som genom möjligheten av att kunna göra avdrag (medelklass??) passar på att nyttja tillfället, vilket ger de mindre välbeställda möjligheten genom sina anställningar kunna tjäna pengar och slippa gå på a-kassa eller vara arbetslösa och skrota i fas 3 tex. Utan ROT så hade dels de icke välbeställda ändå inte gjort ev renoveringar då de ej har råd samt "övrig" medelklass hade tyckt det varit för dyrt och slutligen så hade ju resterande av de som känner sig ha råd kanske bara renoverat till hälften än vad de gör om de kan göra skatteavdrag......ingen som tänker så långt? Vad händer då? Ja, mindre antal kunder = mindre antal firmor = mindre antal anställda = mer pengar till åtgärder för arbetslösa = fler som jobbar svart för att få in lite extra.
Nått att tänka på kanske.

Jaha då är det bara att öka ut ROT då. Om man ökar det till 100% och ännu mer då ökar väl kundunderlaget ännu mer, fler firmor, ännu mer pengar till arbetslösa etc. Eller hittade man den perfekta avvägningen med en gång?
Det är klart att man kan kolla att bidragen som hantverkarna ska få blir riktiga men det vill inte de som bestämmer, annars gjorde man ju det.

För min del får man ju se allt svart eller vitt och då göra sig dummare än vad man behöver utan att ta hänsyn till verkligheten och bara överdriva för sin egen ideologiska vinning. Gällande den "perfekta" avvägningen så kan det ju tänkas att det är det ultimata med 50%, för kundernas skull, för företagens skull och för statens skull, detta i kombination, jag vet inte, det är inte jag som har räknat ut det från början.

Eftersom du nu har en sån stark inställning i det hela så räknar jag inte med att du läst/hört något om hur tex skatteverket tänker ta tag i det hela, ansvaret ligger hos dem som kontrollorgan, inte hos någon annan så ev rötägg som endast kunnat överleva på att vrida och vända på vad i totalsumman som ska vara material respektive arbetstimmar kommer att försvinna inom kort.

Där tror vi olika, det här kommer att pågå ett tag eftersom skatteverket inte har ngt sådant uppdrag, de sade de själva i programmet. Du har en stark inställning du också och verkar veta mera om vad som kommer, hur vet du allt?

Jag har en nära bekant på skatteverket som utreder fusk och andra typer av avarter som gör så att staten mister direkta inkomster....om man kan kalla det så. Det är på G men inget än 100 på hur det kommer att utföras/ändras i regelverk, men det kommer.....inom kort är ju kanske ganska relativt iofs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.