Hej

Jag håller på och monterar belysning i mitt badrum som renoveras för fullt. Detta har jag köpt IP44 klassade Nordlux Triton spotlights 230volt 50watt. Inköpen av material gjordes tyvärr altför tidigt i byggskedet:D Detta har man fått erfara med mycket annat också.. Men man lär sig nått varje gång. Men som tur är så finns detta forum till ens hjälp..

Jag fick i alla fall monterat takboxarna igår. Har valt 18cm djupa för att nån annan i framtiden kan följa märkningen som står på armaturen. Har skruvat fast boxarna i reglarna som sitter intill boxarna. Men är skeptisk till att det kanske blir 1mm glapp mellan tak och box. Kan det komma in damm och skräp där som kan ta eld? En annan sak jag läste nyss var "kondens problem". När jag satte in dom två boxarna närmast yttervägg så hamna toppen av boxen mot isolerad kallvind. Skulle ha slängt upp en bit isolering om jag hade vetat detta igår:(.. Man vill ju gärna göra allt så riktigt och hållbart som möjligt för att undvika framtida problem.. Så detta ska nog ordnas till innan jag kan släppa det.

Men nu till den viktigaste frågan..

Tänkte jag skulle köpa mig LED GU10 lampor till spottarna. Har letat runt på hela nätet för att finna några vettiga ersättare. Vad tror ni om dessa? Vill ha bra ljus spridning,dimbara & så hög lumen som möjligt

http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...d-ljuskalla-verbatim-gu10-65w/p-182797-182797

men så har man sett.. Alla dessa Led lampor har ju olika längder.. Hur vet man om dom går att montera inne i en takspot som är IP44 klassad? lite dyrt och köpa för att testa:S

Hur stor är skillnaden på temperaturen i Boxarna med Halogen Vs LED? Hade hoppats på att kunna minska kondens/brandrisken genom att välja LED

Badrummet är ca 6kvm stort.. Kommer 5st av dessa Led räcka till för att få bra ljus?
 
Vill du ha bra ljus, dimbara och lång hållbarhet så välj philips dimbara 7w.
http://www.elgrossisten.se/master-led-7w-gu10-dimbar-4149
Visserligen kostsamma men du kommer inte bli besviken. Riktigt bra ljus i dessa!

Ska du bara ha ljus kan du kika på de flesta större lamptillverkare, skulle rekomendera minst 5W/armatur och 40graders spridningsvinkel iallafall.

Missade att lampan du länkade till också var dimbar.
Ser helt okej ut men vet ingen som testat den så törs inte säga mer om den.
 
Redigerat:
R_Strandberg skrev:
Vill du ha bra ljus, dimbara och lång hållbarhet så välj philips dimbara 7w.
[länk]
Visserligen kostsamma men du kommer inte bli besviken. Riktigt bra ljus i dessa!

Ska du bara ha ljus kan du kika på de flesta större lamptillverkare, skulle rekomendera minst 5W/armatur och 40graders spridningsvinkel iallafall.

Missade att lampan du länkade till också var dimbar.
Ser helt okej ut men vet ingen som testat den så törs inte säga mer om den.
Men jag ska nog prova den där verbatim lampan som jag länka till. Plockade isär en av spottarna idag och mätte GU10 halogen lampan. Denna verbatim är ju exakt samma storlek så detta anser jag vara plus. Visst man får nog i en lite längre men då blir det lite krock när man ska justera vinkeln med den lilla boxen där kabel anslutningen sitter.. Har vart super nöjd med allt jag köpt från bygghemma hittils så jag får väl ta chansen:D
 
Såg att den lämnade 280lumen så borde bli ljust iallafall.

Skriv gärna hur det blev. Gärna bilder :)
 
Eldirekt.se har jag för mig också säljer Verbatim. Bygghemma är ju inte den billigaste sidan direkt, så kolla med dem också kanske.
 
Jag har verkligen letat runt på hela nätet.. kan nog inte finna andra likvärdiga med så bra pris som bygghemma har.. Så jag beställde dom nu.. :( över 2000kr för 6st GU10 lampor.. hufff

Men jag ska fota ochs skriva info till er så fort jag fått dit tak och allt..
 
R_Strandberg skrev:
Såg att den lämnade 280lumen så borde bli ljust iallafall.
280 lm det var inte mycket. Det blir som en 20w halogen. Blir nog lite klent i ett tak.
 
Raceman skrev:
280 lm det var inte mycket. Det blir som en 20w halogen. Blir nog lite klent i ett tak.
du skulle ha varit 1 timma snabbare:) hehe... jaja jag får väl sätta dessa i garaget som natt belysning:D
 
kimmo_thn skrev:
du skulle ha varit 1 timma snabbare:) hehe... jaja jag får väl sätta dessa i garaget som natt belysning:D
Sorry! :P
Men du har ju ångerätt på köpet. Skicka ett mail och be dem inhibera ordern.

Allvarligt, led är inte riktigt utvecklad i dagsläget men det ligger mycket spännande saker i pipeline, så mot slutet av året kommer det nog ut en hel del intressant på marknaden skulle jag tro. Jag skulle föreslå att du bidar din tid lite och kör på de 50-wattare du redan har tills det är läge att byta.

Som ett exempel så behöver du en led som ger 580 lumen för att ersätta en 35w, 12v halogenlampa. Ska du ersätta en 50w 230V lampa behöver du 900 lm. De optimistiska ersättningstalen man ser på diverse hemsidor stämmer inte i verkligheten.
 
Raceman skrev:
Sorry! :P
Men du har ju ångerätt på köpet. Skicka ett mail och be dem inhibera ordern.

Allvarligt, led är inte riktigt utvecklad i dagsläget men det ligger mycket spännande saker i pipeline, så mot slutet av året kommer det nog ut en hel del intressant på marknaden skulle jag tro. Jag skulle föreslå att du bidar din tid lite och kör på de 50-wattare du redan har tills det är läge att byta.

Som ett exempel så behöver du en led som ger 580 lumen för att ersätta en 35w, 12v halogenlampa. Ska du ersätta en 50w 230V lampa behöver du 900 lm. De optimistiska ersättningstalen man ser på diverse hemsidor stämmer inte i verkligheten.
Jo okej.. möjligheten finns ju och ångra köpet.. Men hade tänkt mig och få i dessa LED i helgen.. Vill verkligen inte chansa och köra dessa 50w på grund av kondens risken i boxarna .. Får helt enkelt bara tuta och köra.. Men läste lite mer idag om dessa. Det är nog ganska så vit ljus i dom också.. Kanske ser lite frächare ut i ett badrum som är mesta dels matt vit och har vita höglans möbler:)
 
R_Strandberg skrev:
Såg att den lämnade 280lumen så borde bli ljust iallafall.

Skriv gärna hur det blev. Gärna bilder :)
Har inte glömt bort och svara här än.. Har bara dykt upp andra problem under vägen:( Bygghemma.se har inte levererat lamporna än..

det stod 2-3 dagars leverans tid på lager vara. "dessa var grön markerade och var just lager vara"

20 dagar senare fortfarande inga lampor.. och betalt har man.. hade jag vetat detta så hade jag nog aldrig beställt dessa.

Nån annan som har upplevt trögheter på deras leveranser?
 
Annullera och köp dem från Dustin Home istället. Grejen med Bygghemma är ju att de har inget lager, utan deras leverantörer skickar direkt till konsument. Med andra ord följer inte Bygghemma upp sina beställningar förrän man som kund kontaktar dem. Det finns ju för och nackdelar med allt.
 
Jacro skrev:
[länk]

Där har du en bättre lampa. Ger mer ljus. Triton går ändå inte att vinkla så mycket, så det ska passa bra.
Det blev sånna där.. 8w:) ångrar inte att jag bytte från 6,5w som planerat till 8 watt.. dessa är nog på gränsen ändå.. Men så vackert ljus det blev på badrummet.

dessa 6st 8w ledd + en kallvit ljusrör inbyggd i spegeln gjorde faktist om hela badrummet mer modernt.

Kanske ska fälla in 1st led spot under spegeln som lyser på handfatet också:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.