Tjena,

Har ett fritidshus (30kvm) i skogen med el men inget vatten.

Har köpt en sån här från biltema:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=354&iItemId=87754

Hade en "eliminator" som jag trodde skulle fungera men tydligen så är det för liten kräm i den. 12v 1,5A. Pumpen går för segt, den orkar inte pumpa en liten droppe ens.

Har kopplat den till ett bilbatteri och det fungerar klockrent. Men har ni något bra tips på något billigt sätt att få 12v med tillräckligt med kräm på något sätt? Har sökt och sökt efter någon enkel omkopplare på något sett men jag har inte lyckats hitta någon bra.

Det jag vill göra är att jag ska pumpa från en 25l dunk där jag ska ha vatten.

Tacksam för alla tips.

MVH
Patrik

Prima, tack! :)

Ingen som vet om det finns någon bra pumplösning för 220v?

En pumpautomat, billigaste typ biltema-jula börjar på drygt tusenlappen, men kommer att fungera dåligt från en 25-litersdunk, den vill ha en vattenkälla eller åtminståne ett fat att pumpa från. Då är båtpumpen och kjells låda bättre.

Hur vet jag egentligen hur mycket Ampere jag behöver? Här är länken till pumpen som säger 1.2A.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1094&iItemId=87752

Har nämligen en sån här:
http://www.rigpix.com/psu/mascot_8532.htm

Men med den så går det för trögt.

Har Clas Ohlson på orten där jag bor och där hittade jag denna:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55370207

Men det kanske inte räcker med 2,5A heller?

Visst ska det egentligen fungera med min mascot?

Uppenbarligen är det klent, svårt att veta under vilka kriterier pumpens 1,2 A är angivna också. Svårt att veta på förhand om 2,2-aggregatet räcker till, av samma anledning. Jag skulle skaffa kjellburken, större potential att det kommer fungera plus att det finns kräm över om man vill ha något mer skojigt.

Har du kollat polariteten på din elliminator? Och att den ger likstöm och inte växelström?

Det nätagget från Kjell & Company som nån länkar till däruppe, orkar det med att driva en bilstereo? I min lilla "verkstad" så vill jag koppla in en bilstereo som man kan ha när man är där och grejar,,, men behöver ju då en transformator av nåt slag...

petersson79 skrev:
Det nätagget från Kjell & Company som nån länkar till däruppe, orkar det med att driva en bilstereo? I min lilla "verkstad" så vill jag koppla in en bilstereo som man kan ha när man är där och grejar,,, men behöver ju då en transformator av nåt slag...
Hmm, hur lång är en stege ? :D
Om den orkar driva en stereo, beror väl på vilken stereo det handlar om,
Till en nyare stereo skulle jag tro att den är lite klen, 10-15 A kan nog behövas, beror väl lite på hur mycket du ska kräma på också..

Fotografen skrev:
En pumpautomat, billigaste typ biltema-jula börjar på drygt tusenlappen, men kommer att fungera dåligt från en 25-litersdunk, den vill ha en vattenkälla eller åtminståne ett fat att pumpa från. Då är båtpumpen och kjells låda bättre.
Vad är anledningen till att den kräver ett fat? Tänker du på kapaciteten? Jag är nämligen på gång att trycksätta stugkökets vattenledning med en pumpautomat från Jula. Källan skulle vara en 25 eller 50 liters dunk. Visst kan en pump som klarar 3800 liter per timme sörpla i sig dunken snabbt men det är ju kranen som styr flödet. Pumpen står för att trycksätta ledningarna.

Eller har jag gjort en tankevurpa nu igen..? :)

petersson79 skrev:
En liten radio att lyssna på nyheterna i klarar den, vill du ha något stöddigt är det klent...:D

Hur mycket tar pumpomatens tank? Det vattnet lär du ju behöva spola ur lite då och då också

petersson79 skrev:
Har själv använt ett agg för att driva bilstereo osv i garaget. Det fungerar, men samtidigt är det frågan vad man är ute efter och vad man har tillgängligt. Det finns riktigt många billiga stereoapparater att köpa också...
I skrivande stund kostar denna mp3 219 kr, och den fungerar bra även i ett större garage. Den klarade även att spela trots att spackeldammet täckte hela garaget. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=537&iItemId=133267

Är du inte ute efter att kunna koppla massvis med högtalare på olika platser så skulle jag nog rekomendera nåt sånt istället då priset är såpass bra. För övrigt, bilstereon kommer troligtvis att tappa minnet när strömmen går så du får ställa in allt på nytt...
Men men, rejält OT nu...

Hörselskydd med inbyggd radio är inte så dumt heller. Om man nu orkar lyssna på MixMegapol hela dagarna.

mycke_nu skrev:
Hörselskydd med inbyggd radio är inte så dumt heller. Om man nu orkar lyssna på MixMegapol hela dagarna.
Föredrar RixFM... =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.