Cpalm. Ja det är sant men sen får du blanda in lite termodynamik i det hela också.

Du kommer definitivt inte att få ut mer värme men frågan är här hur värmespridningen blir initialt och så länge det är samma konstruktion inuti elementet så blir resultatet det samma.

Frågan om det är det? Jag har då sett element med flera slingor i men det var ju tydligen inte trefas på det elementet som jag först tänkte.

citactiva skrev:
Skulle väl va då för att man har längre och tunnare slinga(?!?) för 400v vilket gör att den fördelar sig snabbare ut i elementet, men de borde ge marginell skillnad
Ja, tråden måste bli längre och tunnare. Massan densamma men ytan större?
Större yta ger lägre yttemperatur på tråden, men å andra sidan en effektivare värmeöverföring till elementets hölje. I så fall borde de bli varma ungefär lika snabbt.

Men vilket av elementen kallnar snabbast? :-?

C
mats_o: Jo, men värmespridningen påverkar ju bara fördelningen av värmen. Medeluppvärmningen av en massa är ju fortfarande helt proportionell till den tillförda energimängden.

vid given effekt är det små skillnader mellan 400 och 230V hällar och ugnar, men för att försöka svara på den ursprungliga frågan så rekommenderar jag 400v

dels för att du drar mindre ström för given effekt (dvs klarar dig på mindre huvudsäkring) och dels för att det ofta är bättre effekt på 400Vugnar.

och vill man vara petig så blir effektförlusten i tilledningen mindre iom den mindre strömmen, så lite stålars spar man också.

master_mimer skrev:
och vill man vara petig så blir effektförlusten i tilledningen mindre iom den mindre strömmen, så lite stålars spar man också.
Nja, den större effektförlusten vid 230V kommer ju huset tillgodo i form av värme. Där spar du inga pengar (om man nu vill vara ännu petigare) ;).

Flickor & pojkar.....det är officiellt: JAG HADE FEL!!!  :D
rörde nog till det bland slingor, motorlindningar mm.
Fan, måste jag springa naken ner för Avenyn nu då ??? :o

cpalm skrev:
En watt är en watt. 1W = 1J/s. 1J ~ 0,25cal. Ett element på 1W utan förluster höjer alltså temperaturen på 1 liter vatten ungefär 0,25 grader på 1 sekund. Varken mer eller mindre oavsett om elementet drivs på 230V eller 400V eller 1 000 000V eller om det har 1, 2, 3 eller 100 slingor.
1 J ~ 0,25 cal, vilket värmer ett gram vatten ungefär 0,25°C på en sekund.
cpalm skrev:
Hmm. Vissa verkar ha sovit på fysiklektionerna i skolan...
Ja, visst verkar det så, eller hur?  ;)

Jag ser nu att ampere har krupit till korset. Du får säkert sällskap, då...

C
apersson850 skrev:
1 J ~ 0,25 cal, vilket värmer ett gram vatten ungefär 0,25°C på en sekund.
Så rätt så, tänkte på kcal. Där får man för att man försöker glänsa... :D

Det är väl härligt att få bekräftelse på att någon verkligen har läst vad du har skrivit, in till sista siffran!

ampere skrev:
Flickor & pojkar.....det är officiellt: JAG HADE FEL!!!  :D
rörde nog till det bland slingor, motorlindningar mm.
Fan, måste jag springa naken ner för Avenyn nu då ??? :o
Ja, det verkar inte bättre ;D

Fotobevis krävs naturligtvis i tråden ;D ;D

skönt att vi ALLA är överens.....hmmm
nu känner jag mig säker på allt :-X :-X :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.