Cpalm. Ja det är sant men sen får du blanda in lite termodynamik i det hela också.
Du kommer definitivt inte att få ut mer värme men frågan är här hur värmespridningen blir initialt och så länge det är samma konstruktion inuti elementet så blir resultatet det samma.
Frågan om det är det? Jag har då sett element med flera slingor i men det var ju tydligen inte trefas på det elementet som jag först tänkte.
Du kommer definitivt inte att få ut mer värme men frågan är här hur värmespridningen blir initialt och så länge det är samma konstruktion inuti elementet så blir resultatet det samma.
Frågan om det är det? Jag har då sett element med flera slingor i men det var ju tydligen inte trefas på det elementet som jag först tänkte.
Ja, tråden måste bli längre och tunnare. Massan densamma men ytan större?citactiva skrev:
Större yta ger lägre yttemperatur på tråden, men å andra sidan en effektivare värmeöverföring till elementets hölje. I så fall borde de bli varma ungefär lika snabbt.
Men vilket av elementen kallnar snabbast? :-?
vid given effekt är det små skillnader mellan 400 och 230V hällar och ugnar, men för att försöka svara på den ursprungliga frågan så rekommenderar jag 400v
dels för att du drar mindre ström för given effekt (dvs klarar dig på mindre huvudsäkring) och dels för att det ofta är bättre effekt på 400Vugnar.
och vill man vara petig så blir effektförlusten i tilledningen mindre iom den mindre strömmen, så lite stålars spar man också.
dels för att du drar mindre ström för given effekt (dvs klarar dig på mindre huvudsäkring) och dels för att det ofta är bättre effekt på 400Vugnar.
och vill man vara petig så blir effektförlusten i tilledningen mindre iom den mindre strömmen, så lite stålars spar man också.
1 J ~ 0,25 cal, vilket värmer ett gram vatten ungefär 0,25°C på en sekund.cpalm skrev:
Ja, visst verkar det så, eller hur?cpalm skrev:
Jag ser nu att ampere har krupit till korset. Du får säkert sällskap, då...
Det är väl härligt att få bekräftelse på att någon verkligen har läst vad du har skrivit, in till sista siffran!
Klicka här för att svara