Hej, undrar om en väggkonstruktion bestående av 22 mm råspont och 6 mm renoveringsgips är tillräckligt för att kakla på? Även om det bara är 7 mm upp till "vanlig" gips skulle jag behöva varje mm...

inget organiskt matrial bakom gipsen. Dock godkänt med träregel.

Som jag fattat det hela så är det ok med råspont om den suttit där innan, inte om man sätter ny.
Om det räcker med 6mm gips vet jag inte

Enligt de gamla reglerna (före juli 2007 iaf) så är det väl ok med organiskt skivmaterial så länge gips eller annat dött skivmaterial sätts på som yttre material för att inte orsaka rörelser som kan skada kakel eller tätskikt.

Med de nya reglerna så är väl varken spån eller gips (med kartong) tillåtet !?

/K - som byggde väggarna i badrummet 2007 :)

Att jag skulle riva och börja bygga om för 1.25 kvadrat kakling enligt nya regler tror jag inte. Däremot är frågan om 6 mm gips blir tillräckligt stabilt för kakel?

traktor05 skrev:
Att jag skulle riva och börja bygga om för 1.25 kvadrat kakling enligt nya regler tror jag inte. Däremot är frågan om 6 mm gips blir tillräckligt stabilt för kakel?
Nyfiken bara... om du lägger på 7mm så du får 13mm = en vanlig skiva, är det verkligen så tight att dessa 7mm ställer till det? Är det nått som måste in och inte får plats utan dessa mm? - I annat fall är det ju bara att slänga upp en vanlig skiva?

//Mac

Det är mycket möjligt att 6mm kan räcka - godkänt är det nog dock inte. jon_h har ju skrivit ngn klistrad tråd om vad som är godkänt - och ca 2 ton på 20x20 cm skall underlaget tåla - 6 mm skiva, även limmad sådan, kanske är för vek ?

/K

klaskarlsson skrev:
Det är mycket möjligt att 6mm kan räcka - godkänt är det nog dock inte. jon_h har ju skrivit ngn klistrad tråd om vad som är godkänt - och ca 2 ton på 20x20 cm skall underlaget tåla - 6 mm skiva, även limmad sådan, kanske är för vek ?

/K
Har sett den siffran flera gånger nu och blir lite nyfiken på hur den lasten ska tas upp? - Är det ren sidoskjuvning eller hur ser det ut? En gipsskiva kan inte rimligtvis klara den belastningen vinkelrätt.. pappret kommer ju inte hålla för 2 ton? Som tankeexperiment kan man ju tänka sig en gipsskiva där man limmat fast 2 ton i en ruta på 20x20cm och sedan släpper man tygden.. hmmmmm..

//Marcus

K
Siffran 0,5 Mpa (5 kg/cm²) är draghållfastheten som underlaget ska klara för att vara lämpligt som underlag för kakel. Det är därför t.ex. våtrumsspackel, kalkbruk och svaga KC-bruk faller bort som lämpliga underlag för de klarar aldrig det dragprovet.

traktor05 skrev:
Vad kommer siffran 1,25 m³ från? Så litet är väl inte badrummet eller?

Jag hade inte rekommenderat kakel på 6 mm gips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.