Imorgon ska jag täta ett hål på platonmattan, förstärka den och sätta upp solcellen.

Jag kommer även montera en solcell (5W) på dasset/förrådet. 12Ah batteri, 10A regulator och ett dubbeluttag samt 5A-säkring. Jag ska dessutom montera en liten överraskning på dasset. Den innefattar en återfjädrande röd knapp och en MC-tuta på 100dB! :D Sen får vi se vilka som kan hålla sig från att trycka :P

Bilder kommer på hela montaget, från början till slut.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vad är meningen med tutan på 100DB?

Chrissofsweden skrev:
Imorgon ska jag täta ett hål på platonmattan, förstärka den och sätta upp solcellen.

Jag kommer även montera en solcell (5W) på dasset/förrådet. 12Ah batteri, 10A regulator och ett dubbeluttag samt 5A-säkring. Jag ska dessutom montera en liten överraskning på dasset. Den innefattar en återfjädrande röd knapp och en MC-tuta på 100dB! :D Sen får vi se vilka som kan hålla sig från att trycka :P

Bilder kommer på hela montaget, från början till slut.
Glöm inte att skriva "dont push" också!

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
hahha, underbart med den röda knappen!!!! :D

Av allt bra du har gjort så är nog den med tutan en väldigt korkad ide, lägg energin på något annat istället, som du annars gör såbra.

Andy78 skrev:
Av allt bra du har gjort så är nog den med tutan en väldigt korkad ide, lägg energin på något annat istället, som du annars gör såbra.
Tack! ;)

Solcellen och regulatorn som ska ladda ett 12Ah batteri. Det blir perfekt att ladda ficklampan och driva en taklampa med. Ja, och så tutan förstås :D Jag funderar på att sätta en dusch bakom förrådet. Men då lär jag dit med ett större batteri och ett cigg-uttag på baksidan. Skulle iofs vara rätt smidigt. Men just nu i skrivande stund så blev jag lite sugen på att utnyttja solcellen och regulatorn till en egen duschplats ute på gräsmattan.... :| Det hade ju varit grymt.. eller ska jag beställa en till solcell? Jag vill ju inte gå miste tutan... :p
IMG_6482.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här lilla regulatorn fyndade jag i Kina. Jag tror det blev hela 92 kr inkl. frakt.
IMG_6483.JPG
Skapa konto

Panelens specifikationer. Lite lagom för ett MC-batteri.
IMG_6485.JPG
Skapa konto

Och den berömda tutan.
IMG_6563.JPG
Skapa konto

Men fasiken... ska jag satsa på att bygga duschen istället..? Jag har ju materialet liggandes, både virke och dusch inkl. pump.
Något liknande hade varit kul. Men kanske med en liten skärmvägg mot grannarna.
utedusch-023.jpg

/Christian

Chrissofsweden skrev:
Tack! ;)

När man har nedsatt hörsel orsakad av bla sådana här skämt så resonerar man på ett annat sätt.
Du kommer säkert ha barn som kommer och trycker på knappen bla 100db rakt i örat, till vilken nytta då?

Jag gillar pracikal jokes men hörsel är något man ska vara rädd om , nedsatt hörsel går inte att reparera eller få tillbaka.
Man blir ändå utsatt av höga ljud i livet pga små misstag, ingen ide att spä på med mer.

Därför tyckte jag du kunde lägga energin på annat tex bygget som du annars gör så felfritt.

Andy78 skrev:
Chrissofsweden skrev:
Tack! ;)

När man har nedsatt hörsel orsakad av bla sådana här skämt så resonerar man på ett annat sätt.
Du kommer säkert ha barn som kommer och trycker på knappen bla 100db rakt i örat, till vilken nytta då?

Jag gillar pracikal jokes men hörsel är något man ska vara rädd om , nedsatt hörsel går inte att reparera eller få tillbaka.
Man blir ändå utsatt av höga ljud i livet pga små misstag, ingen ide att spä på med mer.

Därför tyckte jag du kunde lägga energin på annat tex bygget som du annars gör så felfritt.
Fast tutan skulle sitta bredvid bajstunnan, under sitsen. Så några 100dB i örat handlar det inte om :) Men jag förstår din tanke. Dessutom är den återfjädrande så tutningen lär hålla i sig mindre än en halv sekund. Men eftersom jag själv jobbar mycket med arbetsmiljö så finns det inte en chans att jag kommer göra något som skadar :)

/Christian

ok låter cool :)

Har följt den här tråden sen du startade den, mycket intressant, speciellt de elektriska lösningarna.

Du kanske ska skriva: Push the button ;) som här: http://youtu.be/316AzLYfAzw

bruka skrev:
Har följt den här tråden sen du startade den, mycket intressant, speciellt de elektriska lösningarna.

Du kanske ska skriva: Push the button ;) som här: [länk] />

Haha ja, det vore något :P

Andy: har en och den funkar verkligen jättebra! :)

En dum fråga, om man köper en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/
o kopplar till ett bilbatteri, sedan kopplar in duschen i länken ovan, bör funka bra?

Om jag räknat rätt ger solcellspanelen max 6W dvs 48W på 8h, vilket motsvarar 48/12=4A?
Så om den får stå o ladda batteriet dygnet runt o man har ett 65-70Ah bilbatteri bör det hålla sig ganska fulladdat?

Vad är då vitsen med att ha regulator o sådant du använder?
Funderar själv på att bygga som ovan vid sidan av kommande dass, dra ut ett avsäkrat cigguttag i yttervägg med skärmväggar o tak för utedusch. Sedan till lyse kan man väll sätta några vanliga bilglödlampor i taket o en strömbrytare? Låter enklare än att köpa speciella 12V lampor.

Ang tut-idén förstår jag inte varför du måste välja mellan tuta o dusch? Men isåfall hade jag valt duschen :)

Skippa vanliga bilglödlampor, kör led drar mindre ström.

Det är väll bra om man laddar ur batteriet lite ibland oxå så det får återladdas?
Har inte tänkt använda stålkastarlampor :) men kör man med ett par 21W lampor så kan man ju ändå sitta o skita i 20h om man vill..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.