369 145 läst ·
715 svar
369k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Imorgon ska jag täta ett hål på platonmattan, förstärka den och sätta upp solcellen.
Jag kommer även montera en solcell (5W) på dasset/förrådet. 12Ah batteri, 10A regulator och ett dubbeluttag samt 5A-säkring. Jag ska dessutom montera en liten överraskning på dasset. Den innefattar en återfjädrande röd knapp och en MC-tuta på 100dB!
Sen får vi se vilka som kan hålla sig från att trycka 
Bilder kommer på hela montaget, från början till slut.
Jag kommer även montera en solcell (5W) på dasset/förrådet. 12Ah batteri, 10A regulator och ett dubbeluttag samt 5A-säkring. Jag ska dessutom montera en liten överraskning på dasset. Den innefattar en återfjädrande röd knapp och en MC-tuta på 100dB!
Glöm inte att skriva "dont push" också!Chrissofsweden skrev:Imorgon ska jag täta ett hål på platonmattan, förstärka den och sätta upp solcellen.
Jag kommer även montera en solcell (5W) på dasset/förrådet. 12Ah batteri, 10A regulator och ett dubbeluttag samt 5A-säkring. Jag ska dessutom montera en liten överraskning på dasset. Den innefattar en återfjädrande röd knapp och en MC-tuta på 100dB!Sen får vi se vilka som kan hålla sig från att trycka
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack!Andy78 skrev:
Solcellen och regulatorn som ska ladda ett 12Ah batteri. Det blir perfekt att ladda ficklampan och driva en taklampa med. Ja, och så tutan förstås
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här lilla regulatorn fyndade jag i Kina. Jag tror det blev hela 92 kr inkl. frakt.
Logga in
Skapa konto
Panelens specifikationer. Lite lagom för ett MC-batteri.
Logga in
Skapa konto
Och den berömda tutan.
Logga in
Skapa konto
Men fasiken... ska jag satsa på att bygga duschen istället..? Jag har ju materialet liggandes, både virke och dusch inkl. pump.
Något liknande hade varit kul. Men kanske med en liten skärmvägg mot grannarna.
/Christian
Chrissofsweden skrev:Tack!
När man har nedsatt hörsel orsakad av bla sådana här skämt så resonerar man på ett annat sätt.
Du kommer säkert ha barn som kommer och trycker på knappen bla 100db rakt i örat, till vilken nytta då?
Jag gillar pracikal jokes men hörsel är något man ska vara rädd om , nedsatt hörsel går inte att reparera eller få tillbaka.
Man blir ändå utsatt av höga ljud i livet pga små misstag, ingen ide att spä på med mer.
Därför tyckte jag du kunde lägga energin på annat tex bygget som du annars gör så felfritt.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Andy78 skrev:Fast tutan skulle sitta bredvid bajstunnan, under sitsen. Så några 100dB i örat handlar det inte omChrissofsweden skrev:Tack!
När man har nedsatt hörsel orsakad av bla sådana här skämt så resonerar man på ett annat sätt.
Du kommer säkert ha barn som kommer och trycker på knappen bla 100db rakt i örat, till vilken nytta då?
Jag gillar pracikal jokes men hörsel är något man ska vara rädd om , nedsatt hörsel går inte att reparera eller få tillbaka.
Man blir ändå utsatt av höga ljud i livet pga små misstag, ingen ide att spä på med mer.
Därför tyckte jag du kunde lägga energin på annat tex bygget som du annars gör så felfritt.Men jag förstår din tanke. Dessutom är den återfjädrande så tutningen lär hålla i sig mindre än en halv sekund. Men eftersom jag själv jobbar mycket med arbetsmiljö så finns det inte en chans att jag kommer göra något som skadar
![]()
/Christian
Har följt den här tråden sen du startade den, mycket intressant, speciellt de elektriska lösningarna.
Du kanske ska skriva: Push the button
som här: http://youtu.be/316AzLYfAzw
Du kanske ska skriva: Push the button
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
En dum fråga, om man köper en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/
o kopplar till ett bilbatteri, sedan kopplar in duschen i länken ovan, bör funka bra?
Om jag räknat rätt ger solcellspanelen max 6W dvs 48W på 8h, vilket motsvarar 48/12=4A?
Så om den får stå o ladda batteriet dygnet runt o man har ett 65-70Ah bilbatteri bör det hålla sig ganska fulladdat?
Vad är då vitsen med att ha regulator o sådant du använder?
Funderar själv på att bygga som ovan vid sidan av kommande dass, dra ut ett avsäkrat cigguttag i yttervägg med skärmväggar o tak för utedusch. Sedan till lyse kan man väll sätta några vanliga bilglödlampor i taket o en strömbrytare? Låter enklare än att köpa speciella 12V lampor.
Ang tut-idén förstår jag inte varför du måste välja mellan tuta o dusch? Men isåfall hade jag valt duschen
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/
o kopplar till ett bilbatteri, sedan kopplar in duschen i länken ovan, bör funka bra?
Om jag räknat rätt ger solcellspanelen max 6W dvs 48W på 8h, vilket motsvarar 48/12=4A?
Så om den får stå o ladda batteriet dygnet runt o man har ett 65-70Ah bilbatteri bör det hålla sig ganska fulladdat?
Vad är då vitsen med att ha regulator o sådant du använder?
Funderar själv på att bygga som ovan vid sidan av kommande dass, dra ut ett avsäkrat cigguttag i yttervägg med skärmväggar o tak för utedusch. Sedan till lyse kan man väll sätta några vanliga bilglödlampor i taket o en strömbrytare? Låter enklare än att köpa speciella 12V lampor.
Ang tut-idén förstår jag inte varför du måste välja mellan tuta o dusch? Men isåfall hade jag valt duschen
Självbyggare
· Östergötland
· 1 657 inlägg
Det är väll bra om man laddar ur batteriet lite ibland oxå så det får återladdas?
Har inte tänkt använda stålkastarlampor
men kör man med ett par 21W lampor så kan man ju ändå sitta o skita i 20h om man vill..
Har inte tänkt använda stålkastarlampor