Chrissofsweden skrev:
Låt mig presentera mitt senaste projekt..... *trumvirvel*..... Elina :wow:
Grattis! Då får vi se om byggandet kommer att gå i något lugnare tempo ;).
/tvåbarnsfar

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
Du måste vara någon form av maskin.
5. OCH blivit förälder!
Men det är väl bara trevligt att öva ;) Det är nu framöver det blir jobbigt för honom! :P

Och du Chriss, grattis grattis!!

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Grattis som f*n. Googla på Peltor. Dom finns med radioi (-;

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Grattis !!
Här får man inte bara följa ditt bygge från nybörjare till stugbyggarproffs- utan nu också familjelivet :)

Kollade precis på första inlägget i tråden - 3 år sen - tiden går :)
/K

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Grattis!

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag får ställa mig i hyllningskören.
Grattis! Grattis! :)

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
För att spara lite på pumpen så har jag nu skaffat mig en PWM-styrning. För oss hobbynissar så kan man beskriva det på följande sätt: 12V-elektronik behöver 12V (eller ja, någonstans mellan ex. 10,6-14,3V). Med denna PWM-styrning så skickar man 12V fast i impulser och i ett tempo som man själv bestämmer. På det viset kommer pumpen gå saktare utan att motorn behöver jobba hårdare. Idag stryper jag slangen vilket medför att pumpen får jobba ännu hårdare. Köpte den på Ebay för 50:-

Jag beställde en till igår så att jag kan reglera min fläkt också (som jag ännu inte visat..). Fläkten sitter på loftet och cirkulerar luften i stugan när jag eldar i kaminen.

Till PWM-styrningen så köpte jag en liten plastlåda på Kjell & Company för 40:-

IMG_2529.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Close-up på PWM-styrningen bakifrån. Ström in och motor ut. Glassäkring till höger på 10A. Vill ni veta något mer om den så får ni fråga. Kan säkert svara :)

Vill ni köpa en själv så finns dom här.
http://www.ebay.com/itm/110903224441?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
IMG_2532.JPG
Skapa konto

För att höja upp kretskortet från bottenplattan så tog jag fyra stycken plastpluttar från vårt balkongbord :D Vi får väl se om min sambo märker något. Dom satt på ett osynligt ställe så what the hell.. För att fästa dom tog jag helt sonika lite silikon. I lådan kommer jag att borra ett flertal hål för ventilation. Och pga värmen så har jag valt en lite större låda.
IMG_2535.JPG
Skapa konto

Sen när jag ändå stod där och läste reklambladet, medan personalen letade fram plastlådan, så såg jag en schysst växelriktare. Den ger visserligen en modifierad sinusvåg, men jag har inte tänkt att köra några datorer med den ändå så att.. det blir nog bra! Jag tänkte faktiskt koppla in ett gammalt Sega Master System II 8-bitars i stugan :) Den är bara på 150W men fruktansvärt rejält byggd! Den hade allt jag önskade! Framför allt spannet inom spänningen som den fungerade på jämfört med andra som jag har tittat på.
IMG_2534.JPG
Skapa konto

Jag tog tag i PWM-styrningen nu när kranen gav upp. Gör om, gör rätt. Fast det här hade jag väl iofs inte vetat före. Erfarenhet tror jag det kallas ;) Vad gäller kranen så hade det kommit in fukt via vippan på strömbrytaren. Tyvärr hittade jag ingen passande vippbrytare så det fick bli en ny kran istället. Men den här gången kommer jag att köra med gummipackningar och silikon runt brytarpinnen. Bilder kommer...

/Christian

Ja, just ja. Nu har jag beställt grejer till utedasset/förrådet! Det ska bli 12V där ute också. Men det blir ett helt eget system. Tyvärr dröjer det väl ett par veckor innan grejerna landar hos posten.

Tjoho!

/Christian

Lite tips till nästa gång :)

Sådana där små pluttar finns att köpa på t.ex. Kjell & Co eller Clas Ohlson, så slipper du stjäla dom från utemöblerna :) (dom används som fötter på olika sorters inkapslingar, t.ex. den låda du köpt.)
http://www.kjell.com/sortiment/dato...onenter/montering/ovrigt/apparatfotter-p98065

Och köp en aluminium-låda nästa gång, den hjälper till att leda bort värmen mycket bättre än en plastlåda (även ifall du borrat hål).

I övrigt, snyggt jobbat! :)

Pluttarna är i hårdplast och inte gummi :) Men tack för tipset!

Åhå.. jag sökte på aluminiumlåda och hittade in på electrokit.com. Där hade dom massor av annat roligt också!

Det här var inte bra :P

Hur stor är din stuga med loftet inräknat? Har den känts liten nu när ni är 4? i familjen, (eller har jag fel)?
Jag har knappt ens börjat fundera på att bygga fritidshus än men jag hoppas det blir av nån gång, jag har skissat på lite olika planlösningar o eftersom jag jobbar som chaffis åker jag ju runt och tittar på hus dagligen o får inspiration.
Dock för ett tag sedan drömde jag om ett hus med en planlösning jag tror på, utan att för den skull ha några mått.
Jag är inne på att bygga så litet som möjligt men ändå inte trångt eller för litet men så kanske alla tänker? :)

Den är byggd för två vuxna plus två barn. Men nog går det att klämma in två tältsängar på bottenvåningen också. Stugan är 25kvm plus 15kvm loft. Trångt känns det aldrig. Så med loftet är den alltså 40kvm. Det finns ju fem platser runt köksbordet och tre i soffan.

Utomhus har vi ett bord med stolar för åtta personer. Men det går att klämma dit tolv stycken om man vill utan att trängas.

Det är ju en liten stuga helt klart, men samtidigt så finns allt man behöver utan att behöva trängas om man möts. Jag har varit väldigt noga med att inte få känslan "compact living" över det hela.

Litet är enkelt att värma upp, bygga och myskänslan kommer på köpet :P

Det finns små bäddsoffor, bäddfåtöljer, bra tältsängar, luftmadrass det finns mycket alternativ förutom vanliga sängar.

Du har väl bara ett barn än så länge? :) grattis till damen förresten, det har jag nog glömt säga! :D

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.