Hej. Ska bygga ca 21 kvm skärmtak ovanför altan och måste söka bygglov. Bor i radhus i Norrköping. Försökte läsa på nätet om hur jag går tillväga men känns som en djungel och oklart för mig. Någon som kan hjälpa mig?

Tjena
Ta in någon som kan göra bygglovsritningar
Kan vara en arkitekt eller snickare som kan rita upp åt er. Det som krävs är att det är rätt skala på allt.

Har ni någon byggpärm med fasadritningar så kan det gå hyffsat fort, annars måste någon måtta upp fasaderna och rita in taket på det

Grovt sagt iaf

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Tjena
Ta in någon som kan göra bygglovsritningar
Kan vara en arkitekt eller snickare som kan rita upp åt er. Det som krävs är att det är rätt skala på allt.

Har ni någon byggpärm med fasadritningar så kan det gå hyffsat fort, annars måste någon måtta upp fasaderna och rita in taket på det

Grovt sagt iaf
Tänkte kolla med k8mmunen ifall de har ritningarna. Huset är från 1980. Kan väl inte vara så svårt att dra lite streck på befintliga ritningar?

Svårt är det inte, men å andra sidan så jobbar jag med bygglovsritningar

Kommunen har även riktlinjer vad som måste med, du kommer behöva rita om dom gamla för att kunna få med skärmtaket. Kommunen har riktlinjer vad som ska följas i ritningarna

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Svårt är det inte, men å andra sidan så jobbar jag med bygglovsritningar

Kommunen har även riktlinjer vad som måste med, du kommer behöva rita om dom gamla för att kunna få med skärmtaket. Kommunen har riktlinjer vad som ska följas i ritningarna
Ringde in och de sa att jag behöver lämna in en fasadritning samt situationsplan ihop med min ansökan. Har fått de i pdf-format och ska kika på de lite senare! :)

• Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Fixade ritningarna från kommunen. Nu har jag bara klottrat lite på paint för att visa ungefär hur jag tänkt placera skärmtaket. Hur gör jag på bästa och enklaste sätt för att få till det för ett godkännande? Jag tänkte skriva ut och rita direkt på originalet men problemet är att jag då inte kan sudda där jag behöver rita taket exempelvis.

• Husritningar med markerat område i rött där användaren planerat för ett skärmtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommunerna brukar ha en lista på det som ska vara med i bygglovsansökan. Men relevanta mått kommer du iaf behöva peta dit.
Du har ju redan pratat med dem, och fasadritning och situationsplan med mått borde inte vara så himla jobbigt att få till.

Nu har jag tagit mig tiden att avbilda originalritningarna och därefter lägga till taket. Ser det godkänt ut?

• Arkitektritningar av en byggnad med tillagt tak, visar fasad och sida.
    Skapa konto
  • Arkitektritningar av ett hus fasad och sektion med tillagt tak, märkta med skala och mått.
    Skapa konto
A Alias_Olle skrev:
Brukar vilja ha konstruktionsritningar för startbesked också.

Tips är att gå in på [länk] för att enkelt dimensionera konstruktionen.
När jag ringde så deras medarbetare att de bara behöver en fasadritning och situationsplan. Kanske hon hade fel då. Får ringa och dubbelkolla.

M Cameltoe skrev:
När jag ringde så deras medarbetare att de bara behöver en fasadritning och situationsplan. Kanske hon hade fel då. Får ringa och dubbelkolla.
För bygglovet stämmer det, tekniska bitarna ska redovisas till startbeskedet som krävs för att få börja bygga.

Är dock lite olika vilken nivå kommunerna har gällande redovisning av konstruktion för mindre tillbyggnader som dessa.

M Cameltoe skrev:
Nu har jag tagit mig tiden att avbilda originalritningarna och därefter lägga till taket. Ser det godkänt ut?
Du saknar fortfarande en situationsplan. Det du visar är endast fasadritningar.
Dessutom saknas det mått.

R roli skrev:
Du saknar fortfarande en situationsplan. Det du visar är endast fasadritningar.
Dessutom saknas det mått.
Stämmer, ska skriva ut situationsplanen sen. Menar du att enheten "cm" saknas på måtten jag skrivit ut? Kom på det i efterhand hehe.

M Cameltoe skrev:
Stämmer, ska skriva ut situationsplanen sen. Menar du att enheten "cm" saknas på måtten jag skrivit ut? Kom på det i efterhand hehe.
Du skall nog även ta med höjden. Och enheten är väl ändå "m" och inte "cm" för då blir det inte stort.....;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.