6 066 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
207 cm dörröppning, hur göra?
Ska byta innerdörrar. Hålen i väggarna är 80x207 cm. Vill ju gärna ha så höga dörrar som möjligt, dvs. karmar med måtten 8x21, men de har väl en "absolut" höjd på 2085 mm.
Ska jag ge mig på att hyvla ner karmöverstycket eller ska jag ge mig på regeln ovanför karmen? Skulle väl kunna kapa karm och dörrblad i nederkant också antar jag men är det overkill?
Ska jag ge mig på att hyvla ner karmöverstycket eller ska jag ge mig på regeln ovanför karmen? Skulle väl kunna kapa karm och dörrblad i nederkant också antar jag men är det overkill?
Absolut lättast att kapa dörr + karm nere
jag hyvlade av karmen i ovankant ca 10-15 mm och det bör ju räcka, annars skippar du tröskel och hyvlar i ovankant så har du 15 mmesox71 skrev:Ska byta innerdörrar. Hålen i väggarna är 80x207 cm. Vill ju gärna ha så höga dörrar som möjligt, dvs. karmar med måtten 8x21, men de har väl en "absolut" höjd på 2085 mm.
Jo jag är nog inne på att försöka hyvla karmen. Tröskel måste jag ha så frågan är hur mycket som går att ta innan det blir för tunt.Lmob skrev:
Såga i underkant på dörren känns vanskligt. Kan ju bli flisigt och jävligt.
Lämna dörren till ett snickeri så kapar dom både karm och dörrblad åt dig. Kostar inte så många hundralappar. Och då blir det bra.
Klicka här för att svara