_chrille_ skrev:
What????:wow: Har jag aldrig hört talas om? Nu blev jag nyfiken? Var hur och varför?

Eller kanske för att inte få tjäle under plattan?
Sån har vi också, rätt skönt, det funkar klockrent ihop med vår luft-luftvärmepump, håller kallrasen från fönstren borta. Elementen bortmonterade helt.

Ja, jag misstänkte att det kan ha gojsat igen sig.
Vilken brytare rekommenderar ni?
Det finns en etikett om pumpen på brytaren. Det står:
1100 W
380V
3,0 A
Typ: Dx 4-30
Q max: 40 l/min
H max: 140 m

Den sitter jäkligt knepgt till. Fattar inte hur de fått dit den eftersom den ju inte går att skruva av röret då själva "dosan" ju slår i hydroforen. Känns som moment 22. Några tips? Kan lägga upp bilder senare ikväll.

Och jag måste säga att jag är oerhört tacksam för alla tips och all hjälp jag redan fått.
Ett underbart forum med underbara människor :D

Det är förresten denna jag har.
Hur får jag loss den?
Antar att den måste "vridas" loss. Men då slår ju plastkupan i hydrofortanken som är precis intill. Den slår även i manometern som sitter framför. Jag förstår faktiskt inte hur man fick fast den en gång i tiden, av samma anledningar.

Har även läst om flera som haft samma problem och lyckats få igång den efter att ha "rensat röret från slam". Men jag minns inte att jag såg något rör att rensa. Någon hade även "gjort rent membranet". Var hittar jag detta? Ska dit i morgon igen.

cewe.jpg

Ny från Rinkaby rör (fabrikat: CEWE, 3-fas):

http://www.rinkabyror.se/prodimg/large/2185_1.jpg

Redigerat:
Har idag pratat med en "expert" på området och han säger att han inte tror att det är fel på tryckströmbrytaren eller att det är pumpen som går hela tiden eftersom den då skulle spränga systemet. Han skulle komma bort och kolla. Men jag förstår i så fall inte varför trycket lyckas passera 4 bar och upp till 8. Brytaren borde väl i vilket fall slå av pumpen?

Du har en lekande mutter under tryckströmställaren ! Den ska du skruva på.
Jag tvivlar nog lite på "experten", det krävs nog mer än 8bar för att "spränga" något

Uga 30 Kwh per dygn. det blir en strömtjyv alá 15 000 kronors klassen per år om jag inter räknar helt fel.

Ja, det var just därför jag kände att det var akut. Hade kostat mig 12.000 per år helt i onödan. Himla tur att jag inte började bo i huset direkt. Då hade de timmarna försvunnit i mängden timmar som tickar på av andra anledningar. Dessutom hade pumpen snart kraschat och det hade kostat ytterligare 10.000. Och ingen hade misstänkt att den gick hela tiden så nästa pump hade väl kraschat också. Sicken soppa.

Men nu är det fixat. Jag bestämde mig till slut för att skaffa hjälp. En pump/filter-kille kom på eftermiddagen för att kolla vad som kunde vara fel. Jag visste redan att det var brytaren men han envisades med att det nog inte var det. Eftter att stängt in honom i en logisk återvändsgränd (tog en halvtimma) gav han sig och hämtade en ny brytare. Funkade sedan perfekt. Hn kopplade in den på ett bättre och mer åtkomligt sätt än den gamla. Dessutom kopplade vi på den manometer jag köpt (den andra var trasig). Tog isär den gamla brytaren och den var inte igenslammad. Den var helt enkelt trasig på nå't annat sätt. Ska ändå spara den som ett minne :D

Dessutom gick han igenom filtersystemet eftersm förra ägarna misskött det i flera år. Så nu rullar vattnet på fint. I morgon ska jag försäkra mig om att elen inte snurrar som den gjort den senaste månaden.

Redigerat:
Grattis !

Grattis!! =D

Grattis!

Men hur skulle det ha kostat 10.000kr om pumpen pajat? Är så stora pumpar jättedyra? (De mindre på 700W går väl på en tusenlapp, fast det kanske är bara om man köper skräpfabrikat?)

Eller är 10.000kr kostnaden om pumpen pajar så att den börjar brinna och hela pumphuset brinner ner? :O

En bra pump (typ Grundfos) kostar 6.000 och uppåt. Den pump jag har är märkt för 140 meters djup och 40 liter/minut. Vet inte vilken storlek det är exakt men antar att det inte är den minsta. Så 10.000 är nog inte att ta i. Den dyraste Grundfos-pumpen kostar 13.500. Nå't annat än Grundfos skulle jag inte köpt.

Kollade elförbrukningen i morse. Elmätaren hade inte tickat ett enda steg på 14 timmar, dvs pumpen har alltså inte ens dragit 1 kWh. Så idag sparade jag 30 kronor bara genom att inte göra någonting :D

yxis skrev:
Eller är 10.000kr kostnaden om pumpen pajar så att den börjar brinna och hela pumphuset brinner ner? :O
Jag uppfattade att pumpen sitter nere i brunnen. Den måste nog gå sönder på ett ganska spektakulärt sätt om det skall innebära att pumphuset brinner ner. Fast det är klart. El är farliga saker. Man vet aldrig vad som kan ända.

Erik

Grattis :) I dessa lägen känns det nog inte så dumt med kommunalt vatten ändå :)
Tack för intressant läsning.

När man kopplar in en sådanpump som du har så kopplar man in och tömmer systemet på vatten. Sen "Klockar" man hur lång tid det tar för att bygga upp tryck tills tryckvakten slår av. Sen kastar man om två av faserna vilka som helst och gör om proceduren. Problemet är precis som ngn skrev tidigare att pumpen fungerar även baklänges.

Borde att gå ganska lätt att mäta upp det hela med hjälp av den tångamperemeter ni talade om. Kan ju även vara intressant att se om du har några läckströmmar. Brukar dock inte vara i såna storlekar. Mäts med en finkänslig tångamperemätare "läckströmtång"

Lycka till

kul att det ordnade sig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.