1 725 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
2 st 8mm armeringsmattor?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Ja, det är kraftigare än vad det brukar vara i en vanlig platta. Antar att det är 8150 mattor med fingerskarv.
Det brukar oftast räcka med 6150 och lite extra järn där pelare och bärande väggar skall stå. Men det hjälper konstruktören dig med.
Det brukar oftast räcka med 6150 och lite extra järn där pelare och bärande väggar skall stå. Men det hjälper konstruktören dig med.
Vilken konstruktör skulle du rekommendera för en del enklare frågor i ämnet?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Tyvärr inga tips på personer. Skall du göra en vanlig isolerad platta har Jackon ritningar med mått mm på sin hemsida för kan utgå ifrån.
Ok, håller på med min grund. Har gjort kantbalken 300 bred och 230 djup med en villakorg i.
Nu börjar jag fundera på om den skulle vara 300 djup istället men då kanske man behöver stödja upp med fler armeringsjärn.
Har 400mm element S200 med 70 mm S100 ovanpå som kantbalken kommer vila på.
Cellplastkvaliten S100 gör att jag funderar på att ta bort den och göra kantbalken 300 hög.
Nu börjar jag fundera på om den skulle vara 300 djup istället men då kanske man behöver stödja upp med fler armeringsjärn.
Har 400mm element S200 med 70 mm S100 ovanpå som kantbalken kommer vila på.
Cellplastkvaliten S100 gör att jag funderar på att ta bort den och göra kantbalken 300 hög.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Har tyvärr för dåliga kunskaper för att kunna ge dig exakta råd. Men hur kraftig voten behöver vara beror på hur hög belastning du kommer att ställa på den.
Kollade upp mina korgar nu, de jag beställt ska vara 200*200 och de jag har monterat är 200*120.R Robert-san01 skrev:
Så jag har fått fel. Ska ställa ett 1 1/2 plans lättbetonghus ovanpå så jag får ordna fram rätt korgar och göra om.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Du har väl krav i dina egenkontroller på att konstruktör skall kontrollera konstruktionen? Kolla med den så att plattan klarar belastningen från väggar, takstolar, tak mm och snölast. Det är rätt mycket som voterna skall ta upp.
Nej jag har inga sådana grejer i mitt bygglov konstigt nog. Jag har själv räknat ihop lasterna och gjort en lastplansritning som den tänkte grundentreprenören skulle dimensionera efter.
Inte för att de är några ingenjörer men erfarenhet har de.
Tyvärr skulle de blanda in en anläggningsfirma som högg till rejält med sitt pris så jag har gått vidare med denna delen själv.
Körde på standard vot, trodde jag, men inser nu att jag underdimensionerade den enligt standarden.
Sprickarmeringen är 8100 så den är väl tilltagen.
Tyvärr skulle de blanda in en anläggningsfirma som högg till rejält med sitt pris så jag har gått vidare med denna delen själv.
Körde på standard vot, trodde jag, men inser nu att jag underdimensionerade den enligt standarden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Inget i kontrollplanen heller?B bellman83 skrev:Nej jag har inga sådana grejer i mitt bygglov konstigt nog. Jag har själv räknat ihop lasterna och gjort en lastplansritning som den tänkte grundentreprenören skulle dimensionera efter.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Då skulle jag säga att du kan ha ett potentiellt problem. Du måste ange i din kontrollplan vad du kollar mot och något annat än ett underlag som grundas på en gällande konstruktionsstandard kan resultera i att din KA inte godkänner bygget.B bellman83 skrev:
Jag har ingen KA i mitt bygge. Det är jag själv isåfall. Så därför ja utreder detta nu.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Ok.
Klicka här för att svara