Ojdå vilken aktivitet det blev :) kollade nu när jag kom hem och elektrikern har iaf dragit en separat slang med det rödsvarta 12v kablaget mellan takdosan och strömbrytarens dosa, men väl i dosorna så finns det ju både 12v och 230v kablar i närheten av varandra så att säga...

Är en stor elfirma med gott rykte på orten och de har alltid i mitt tycke varit både proffsiga och prisvärda. Verkar dock vara lite av en gråzon i detta fall, eller? Är väl numera ganska vanligt med denna typen av belysning i fönster och för dekoration.

Jag skulle säga att det blivit en marknad med många fällor i och all ny elmateriel som ställer krav som folk inte är vana vid, i kombination med explosionsartad ökning av downlightinstallationer och smarta installationer vilket ofta innebär SELV-system. Så det är mycket möjligt att de har missat att isolationen i en strömbrytare inte är tillräcklig för att man ska få blanda SELV med andra system. En dubbeltrapp är ju inte gjort för det.

Tyvärr är det också en typ av fel som mycket sällan, om någonsin, kommer att märkas - det kommer att fungera till synes felfritt, men man har brutit mot den allra heligaste grundregeln om de två skyddsbarriärerna - otillräcklig isolation.

Ja som Bo skrivit flera gånger nu verkar tex de olika typerna Jolly falla från om man vill göra en regelrätt invändningsfri installation med dem och under de vanligaste montagesätten i en installation. Att alla där verkar ha ingången för knapp/pot refererad och lagd hop med utrymme för utgången till LED under SELV, det ger ju många möjligheter till felgrepp.

Nu får man hoppas att det för det mesta blir brister på det formella planet men ändå som sagt riktigt dåligt med denna uppsjö produkter, puckar etc som har diverse brister och som kanske installeras utan att man tänker så mycket kring det. Just en utgång SELV för så allmänt bruk som LED och där man lätt kan få för sig att allt är kravlöst och ofarligt vill åtminstone jag kunna lita rejält på.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
feffethegreat feffethegreat skrev:
Här hittar ni en ny länk för kopplingsschema för olika typer av strömställare.:)
[länk]
Nu svarar jag på ett riktigt gammalt inlägg (2010), men har du något bra tips på en ny länk till lite vanliga kopplingsscheman?

Edit: Jag hittade denna sidan som verkar bra!
http://www.brytare.se/om-strömbrytare-5905091

Redigerat:
Panor82
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Hej, hoppar också in i den här gamla tråden!

Behöver också lite hjälp med vad jag ska välja för brytare om jag ska kombinera belysning och fläkt i ett badrum, vad jag förstått ska fläktbrytaren vara 2-polig men belysningen behöver inte vara det. Behöver inte trapp, ska bara tända och släcka på ett ställe men att döma av all input ovan och div googlande verkar det funka med dubbeltrapp, har jag rätt?

S Suuuz skrev:
Hej, hoppar också in i den här gamla tråden!

Behöver också lite hjälp med vad jag ska välja för brytare om jag ska kombinera belysning och fläkt i ett badrum, vad jag förstått ska fläktbrytaren vara 2-polig men belysningen behöver inte vara det. Behöver inte trapp, ska bara tända och släcka på ett ställe...
Det är bara en dosa.
Detta med tvåpolig brytare till en liten fläkt har diskuterats åtskilliga gånger och konklusionen är att det inte behövs tvåpolig brytning. Så i ditt fall kan du ex. använda en kronbrytare för att styra fläkt och belysning. En dubbeltrapp funkar också.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Detta med tvåpolig brytare till en liten fläkt har diskuterats åtskilliga gånger och konklusionen är att det inte behövs tvåpolig brytning. Så i ditt fall kan du ex. använda en kronbrytare för att styra fläkt och belysning. En dubbeltrapp funkar också.
Tack! Hittade en annan tråd också med superbra förklaring av Bo.Siltberg m.fl, nu är det bara att hålla tummarna för att det är rätt kopplat i dosorna :D

Någon som kan säga vad detta är för brytare? D trap?

• Dubbelkopplingsbrytare monterad i vägg med synliga kablar och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med anledning av svarta bygeln så tippar jag på en dubbeltrapp.
Tippar följande; vänstra svarta å bägge vita trappkopplat, mitten svarta å bruna kopplad som enkelbrytare.

• Gilla
Freddan122
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med anledning av svarta bygeln så tippar jag på en dubbeltrapp.
Tippar följande; vänstra svarta å bägge vita trappkopplat, mitten svarta å bruna kopplad som enkelbrytare.
Många tack. Då ska jag införskaffa en sådan. Mvh Fredrik

Hur ska den nya då kopplas?

det stämmer inte om den kopplas på samma sätt som den tidigare.

• Hand håller en väggströmbrytare med synlig kabelanslutning och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är klart den ska kopplas på samma sätt. Dock inte nödvändigtvis på motsvarande plintpositioner. Men om du begriper hur brytarna funkar är det bara att koppla lika.

Du måste kolla upp vart dom olika trådarna går.

Arbetshypotes är att bägge vita är två mellantrådar till nästa strömbrytare i trappkopplingen, å brun är tändtråd till andra lampan.

• Gilla
Freddan122
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste kolla upp vart dom olika trådarna går.

Arbetshypotes är att bägge vita är två mellantrådar till nästa strömbrytare i trappkopplingen, å brun är tändtråd till andra lampan.
den ena vita är mellantråd och den andra tändtråd. den högra är mellantråd.
att det ska vara så svårt att byta en lampknapp. ;(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.