90 870 läst ·
166 svar
91k läst
166 svar
2 månader och 1,8 miljoner kronor in i renoveringen - oskäligt väl?
Inga badrum?C Christian_Sthlm skrev:Jag har precis byggt till 40 kvm arkitektritat i Stockholmsförort. Puts på trästomme, betongplatta med enkelt markarbete (bara gräv 60-70 cm 7x5ish m), lite interiörjobb med skjuttdörr/vägg i nedre plan och en garderob på ett plan. Enkelt klickgolv på ett plan, dyr, fin klinker på ett. Koppardetaljer, måttbeställda fönsterdörrar i ek (4 st)... Invändig målning. Jag har slängt byggskräp och fått göra vissa inredningsjobb själv (sätta upp hyllplan t ex) för att hålla nere kostnader, men är ändå uppe i mer än 50’ per kvadrat.
Bara för det är dyrt betyder inte att du betalat rätt pris. Det är många som gillar att ta bra betalt av stockholmare. Jag vet en som hade betalat 800.000kr för att göra puts till hans sommarställe, storleken 160m2. Arbetet tog 3 veckor för 3 man,så säg 200.000 med material och arbete. Resten ren vinst .
Det är alltid dyrare att bygga till eller bygga om befintligt. Kan man riva och bygga upp från scratch är det (oftast) väsentligt mycket billigare. Oavsett var i landet man bygger.
Och många gånger när folk säger "min kompis XX har blivit blåst" så har de inte alls koll på vad arbetet innebär. utan vill snarare gotta sig åt andras (upplevda) olycka.
Och många gånger när folk säger "min kompis XX har blivit blåst" så har de inte alls koll på vad arbetet innebär. utan vill snarare gotta sig åt andras (upplevda) olycka.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
För mig låter det som ni kommit en ganska bra bit på väg i projektet. Men om du som kund är orolig för kostnaden ska du ha begärt fastpris från början och inte köra på löpande debitering, då tar ju totalentreprenören en större risk. men du hade ändå fått betala extra kostnader när det uppstår problem som inte entreprenören kunnat förutse med en normal förundersökning, som när man stöter på berg i markarbetet.M maschmuck skrev:Hej,
Vi bor utanför Östersund och håller på med en renovering och tillbyggnad på vårt hus och bygger ut källaren så att den blir i sutteräng, där utbyggnaden sker längs ena långsidan på huset där det blir 2 rum om ca 20 kvadratmeter vardera och ett uterum på 40 kvadratmeter med en pool. Poolen blir 1,5 m djup så schaktdjupet i den delen blir lägre. Tanken är att de två andra rummen ska byggas på med uterum på planet ovanför.
Vi hade tänkt göra detta ”så småningom” under en längre tid, men befintlig källare blev vattenskadad vilket gjorde att i stället för att återställa den så forcerade vi fram att göra detta nu. I den befintliga källaren på 86 kvadratmeter så river vi ut allt och bryter bort befintlig betongplatta (från 1979) och gräver ut för att sänka golvnivån 5 cm, för att sedan isolera underifrån och gjuta in golvvärme et c för att få ett behagligt klimat.
Vi slöt ett avtal med en byggare om totalentreprenad, och han tog i sin tur in underentreprenörer. Vi pratade om att vi hade ca 3 miljoner i budget, men att det var lite av en glädjekalkyl och att det säkert skulle bli 4 miljoner – och att vi kan få dela upp arbetet i etapper för att ekonomiskt klara av det.
Arbetet satte igång direkt efter påsk, och nu 2 månader senare så är inget gjutet än, men redan nu så har det kostat snart 1,8 miljoner! Vi har nu sagt att vi inte känner att priset så här långt är skäligt, utan att vi måste undersöka läget. Vi bad entreprenören att få bättre specat vilka pengar som har gått vart, och utifrån varje underentreprenör så fördelar det sig så här (jag tog inte med elektrikern för det var så litet):
Håltagningsentreprenören:
Markarbetesentreprenören:
- 170.000 kr - Sågning av betonggolvet i källaren så att det blev block om ca 100 kg samt håltagning för rör ut till utbyggnaden; till poolens teknikrum så går det värme, tappvatten och ventilation. Golvvärme.
Rörmokaren:
- 128.000 kr - Dränering av de tre väggarna där tillbyggnaden inte sker, 26 löpmeter, dvs ca 5.000 kr per löpmeter. Återfyllnade är ännu inte gjord.
- 194.000 kr – Befintlig källare: Bortforsling av betongblock, nytt dräneringslager och isolering (dock ej materialkostnad för isoleringen). Det är inte gjutet än, men det börjar bli klart att armera
- 532.000 kr – Grävning för utbyggnad. Gjutform med isolering och armering är gjort för poolens betongplatta (3,5x6,5m), samt isolering till ena utbyggda rummet. Andra rummet är inte påbörjat eftersom vi måste få poolen på plats och återfylla först.
- 50.000 kr – Sänkning av mark nedan utbyggnad. Sänkt knappt 1 meter på kanske 50 kvadratmeter.
- 35.500 kr – Åtgärd av dåligt avlopp (50% betalas av grannen). Det befintliga avloppet visade sig vara knäckt alldeles mot brunnen och fick dras om
Huvudentreprenören:
- 54.000 kr - Rivning rör befintlig källare
- 36.000 kr – Pumpbrunn för dränering av poolschaktbotten
- 75.500 kr – Golvvärme befintlig källare
- 311.000 kr – Rördragning för avlopp, vatten et c befintlig källare, inkl det som ska ut till poolen och värmekulvert för markvärme.
Summa: 1.797.000
- 211.000 kr – Rivning befintlig källare, glesregling i tak samt material (t ex isoleringen till källaren). Den här är den jag är minst orolig för
Det är ju mycket pengar, minst sagt, så här kort in i projektet!
Vi hade ett möte med entreprenören igår och frågade om han hade tänkt sig att det skulle vara uppe i de här summorna när projektet inte hade kommit längre än så här när han tog sig an uppdraget, men han sade att det förvisso var mycket pengar men att han inte hade någon åsikt. Vi frågade också ifall han kunde peka på några särskilda skäl till att priset hade dragit iväg så pass mycket, men han kunde inte ge något sådant.
Underentreprenörerna nämnde annars några saker som påverkade priset:
Själv så ser jag lite andra saker:
- Någon meter ned i marken så stötte man på berg, men den porösa skiffer som finns här var inte värre än att det gick att skrapa sig ned med skopan. Där poolen ska vara så var han tvungen att använda en hydraulknack, men den skar sig ned som varmt kniv i smör.
- Vid ett av hörnen där det dränerades stack lite berg fram som gick att skrapa bort.
- 55 lass med massor fick köras härifrån (vi slapp dock tippavgift på dessa eftersom en motocrossbanan 7 km bort ville ha dom)
Så frågan är nu vad ni andra anser – visst är det väl ändå rätt tydligt att det här är ett oskäligt pris?
- Alla maskiner är inhyrda vilket gör att vi det kostar ca 10.000 kr per dag i bara hyrkostnader, sen så är markentreprenören här med 3 personer vilket kanske inte alltid är så effektivt.
- Grävningen har inte flutit på helt klockrent, t ex så missade grävmaskinisten att teknikrummet till poolen skulle förstoras för att få plats med en bufferttank, trots att han var med på mötet 14/4 då det bestämdes. Det gjorde att han var tvungen att hyra hydraulknacken igen för att förstora hålet.
- De tänkte inte att det behövdes någon dränering till bottenplattan till poolen, trots att den är isolerad med 20 cm cellplast vilket är lite poänglöst om den står i vatten. När vattnet började komma in så insåg dom att det behövs en pumpbrunn och det fick göras om en del.
- I och med det (eller på grund av någon annan missräkning) så blev den nya stenkistan dit dränering och takavvattning dragits underdimensionerad och måste göras om – fast det är i och för sig ingen fördyring än eftersom det ännu inte är gjort.
- När dom skulle forsla ut betongblocken så var det 1 man som körde en minigrävare som lyfte blocken, 1 man som stod vid en minidumper som de lastades på, och 1 man som satt ute i grävmaskinen och tog emot minidumperns last i skopan för att sedan lägga dom på hög. Det här kändes inte så effektivt – jag tänker mig att en man med en vinsch på en trappstege skulle kunna lasta betongblock på en pirra och köra ut manuellt på samma tid med mycket färre maskiner, om inte snabbare.
- När dom skulle gräva ur inne i källaren så var det ungefär samma scenario, men minigrävaren grävde nu i stället. Det gick väldigt trögt och jag föreslog efter ett tag lite halvt på skoj att man borde haft en jättestor dammsugare i stället. Dagen efter berättade dom att skulle ta in en sugbil, och då gick det ju väsentligt snabbare.
Jag tror nästan att en person och en skottkärra skulle kunna jobbat typ lika snabbt som de 3 personerna med de 3 maskinerna …- Om jag räknar ihop allt material som rörmokaren fakturerat och jämför med vad det kostat om jag själv köpt grejerna på Ahlsells (jag har LRF-rabatt) så är priset 60% högre.
- Även om vi skulle fått rörmokarmaterialet till bättre inköpspris så är ju rördragningen helt otroligt dyr! 86 kvadratmeter yta, men det blir alltså 386.000 kr om man slår ihop kostnaden för rördragningen och golvvärmen.
Men det är hopplöst svårt att avgöra vad som är rimligt i ditt fall. Alla siffrorna du redovisat låter helt rimliga utifrån vad du redovisat. Men jag kan inte avgöra "på millimetern" vad som är rimligt.
Men åtgärderna låter fullt rimliga hittills.
Svårt att jämföra olika utbyggnader, men vi gjorde ett gigantiskt "hål" i ena kortändan av huset med avlastande balk längs med (innbygt i) innertaket, sedan hela det nya vardagsrumsdelen en nivå ner med trappsteg. En speciallösning som verkar ha tagit mycket tid att få till. Allt är byggt med dubbla skivor, inget standard. De offeter jag fick in låg på ca 1,7 mkr. Den billigaste 1,5 och den dyraste 2,8 mkr. Vi gick på en byggare som låg i mittenspannet, men det har dragit över och blir nog ca 2,2 när allt är klart. Lite svettigt med tanke på att när vi började rita på utbyggnaden trodde vi lite naivt att det kostar 25-30' per kvadrat att bygga ut om vi vill ha hög kvalitet på konstruktion och material. Men det gäller nog bara standardlösningar och lite enklare material.N noone70 skrev:
Jo, alla speciallösningar tar tidC Christian_Sthlm skrev:Svårt att jämföra olika utbyggnader, men vi gjorde ett gigantiskt "hål" i ena kortändan av huset med avlastande balk längs med (innbygt i) innertaket, sedan hela det nya vardagsrumsdelen en nivå ner med trappsteg. En speciallösning som verkar ha tagit mycket tid att få till. Allt är byggt med dubbla skivor, inget standard. De offeter jag fick in låg på ca 1,7 mkr. Den billigaste 1,5 och den dyraste 2,8 mkr. Vi gick på en byggare som låg i mittenspannet, men det har dragit över och blir nog ca 2,2 när allt är klart. Lite svettigt med tanke på att när vi började rita på utbyggnaden trodde vi lite naivt att det kostar 25-30' per kvadrat att bygga ut om vi vill ha hög kvalitet på konstruktion och material. Men det gäller nog bara standardlösningar och lite enklare material.
Vi har en del vi oxå, inte kanske lika avancerade som er och dessutom har kostnaderna för dem har främst varit min ”tid” eftersom jag har gjort dem själv. Medan proffsen har fått göra de prylar som jag inte kunnat/har fått göra själv.
Sen det med att ta en byggare som ligger i mitten av prisspannet tror jag är en bra idé.
Jag ber om ursäkt för dålig uppdateringsfrekvens!
Jo, vi höll inne på pengarna på några fakturor som har förfallit i syfte att ta reda på hur mycket som borde vara skäligt. Vi har kommit fram till det och skrivit ihop en ganska detaljerad redogörelse för hur det skiljer sig, vilket resulterade i att vi bestred hela det utestående beloppet plus drygt 70.000 kr (typ) som vi yrkade på att få återbetalda. Vi har då visat vår goda vilja och gått med på att betala nästan 900.000 kr (typ - har inte siffrorna framför mig) för det arbete som är gjort.
Bollen ligger nu hos vår TE att bemöta detta, och så får vi se vad som händer. Det har visat sig att det inte alls är svårt att få utlåtanden från andra i branschen - tvärtom så finns det gott om VVS:are och markentreprenörer som tycker att vi har blivit utsatta för svinigt beteende och som har hjälpt oss. Det hjälper nog att det är så pass mycket pengar, och att priserna som är fakturerade är så långt från vad som är normalt. De håller alltså inte vår entreprenör om ryggen alls, vilket känns bra.
Ett aber som har dykt upp var att när jag var ned för att titta hur det såg ut och dokumentera det hela inför eventuell rättstvist så ser jag att golvbrunnarna skiljer sig flera centimeter i höjd - och de högsta ligger drygt 2 cm ovanför nivån för där ”färdig betong” är tänkt att ligga. Jag har reklamerat det med entreprenören, som ska titta på det efter semestern.
En stor anledning till att det har gått så många timmar till rördragning (knappt 250!) är att de har fått dra avloppsrören i cellplasten i stället för i singelbädden då befintligt avlopp går ut högt (nåja, 13 cm under cellplasten). Andra rörläggare bara skakar på huvudet åt att det skulle vara särskilt svårt... Hur som helst så ser jag ju att det har resulterat i att de dragit den stora avloppsledningen tvärs genom huset med ett fall på 1.5 cm/meter i stället för 1 cm/meter som är standard. Det gör att i bortre änden så blev det svårt att lägga golvbrunnarna på rätt höjd för att inte få bakfall, vilket gör att de golvbrunnarna hamnat så högt. Hur som helst så är jag inte sugen på att lägga flera centimeter tjockare betong (och då motsvarande minskning i takhöjd), i synnerhet som jag till viss del accepterat högre kostnader för utgrävning just för att få de där extra 5 cm.
Dessvärre så är det alltså inte klart att gjuta än, även om vi tar dit någon annan för att göra det. Eftersom de har lagt golvvärme ovanpå avloppet så krävs det ju en del jobb för att fixa det också, men det blir ju så klart på deras bekostnad - förutsatt att bolaget inte går i konkurs.
Jo, vi höll inne på pengarna på några fakturor som har förfallit i syfte att ta reda på hur mycket som borde vara skäligt. Vi har kommit fram till det och skrivit ihop en ganska detaljerad redogörelse för hur det skiljer sig, vilket resulterade i att vi bestred hela det utestående beloppet plus drygt 70.000 kr (typ) som vi yrkade på att få återbetalda. Vi har då visat vår goda vilja och gått med på att betala nästan 900.000 kr (typ - har inte siffrorna framför mig) för det arbete som är gjort.
Bollen ligger nu hos vår TE att bemöta detta, och så får vi se vad som händer. Det har visat sig att det inte alls är svårt att få utlåtanden från andra i branschen - tvärtom så finns det gott om VVS:are och markentreprenörer som tycker att vi har blivit utsatta för svinigt beteende och som har hjälpt oss. Det hjälper nog att det är så pass mycket pengar, och att priserna som är fakturerade är så långt från vad som är normalt. De håller alltså inte vår entreprenör om ryggen alls, vilket känns bra.
Ett aber som har dykt upp var att när jag var ned för att titta hur det såg ut och dokumentera det hela inför eventuell rättstvist så ser jag att golvbrunnarna skiljer sig flera centimeter i höjd - och de högsta ligger drygt 2 cm ovanför nivån för där ”färdig betong” är tänkt att ligga. Jag har reklamerat det med entreprenören, som ska titta på det efter semestern.
En stor anledning till att det har gått så många timmar till rördragning (knappt 250!) är att de har fått dra avloppsrören i cellplasten i stället för i singelbädden då befintligt avlopp går ut högt (nåja, 13 cm under cellplasten). Andra rörläggare bara skakar på huvudet åt att det skulle vara särskilt svårt... Hur som helst så ser jag ju att det har resulterat i att de dragit den stora avloppsledningen tvärs genom huset med ett fall på 1.5 cm/meter i stället för 1 cm/meter som är standard. Det gör att i bortre änden så blev det svårt att lägga golvbrunnarna på rätt höjd för att inte få bakfall, vilket gör att de golvbrunnarna hamnat så högt. Hur som helst så är jag inte sugen på att lägga flera centimeter tjockare betong (och då motsvarande minskning i takhöjd), i synnerhet som jag till viss del accepterat högre kostnader för utgrävning just för att få de där extra 5 cm.
Dessvärre så är det alltså inte klart att gjuta än, även om vi tar dit någon annan för att göra det. Eftersom de har lagt golvvärme ovanpå avloppet så krävs det ju en del jobb för att fixa det också, men det blir ju så klart på deras bekostnad - förutsatt att bolaget inte går i konkurs.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Hoppas ni har hittat några vettiga hantverkare nu...
Liten uppdatering: Det har inte hänt så mycket med processen, men arbetet fortsätter med en annan byggfirma i alla fall. Den ursprungliga byggaren hotar med stämning, men vi har bett honom redovisa kostnaderna mer så bollen ligger hos honom.
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Hej! Det går bra - det är en väldig skillnad på utfört arbete kontra debiterad tid jämfört med den förra entreprenören. Nu har vi avtalat 15% påslag på rörgrossistens fakturor jämfört med dem förra där det var gett påslag på drygt 70%. Markentreprenadfirman som var här och återfyllde och markberedde var också mycket mer kostnadseffektiv - och det kan ju bero på att det var en man med egen grävare jämfört med de förra som var tre man och hyrde in allt.
Vi har gjutit både invändigt och utomhus (inklusive pool och teknikrum) samt byggt upp de utvändiga nya väggar som är thermomur. Vi har borrat bergvärmehål för att komplettera den ursprungliga jordvärmen och fick precis den nya värmepumpen installerad nu innan helgen. Utöver pannrummet så är källaren oinredd, men det är i alla fall varmt och skönt där nere.
I övrigt är arbetet lite på paus - jag skulle vilja få klart utbyggnaden utomhus men just nu är det 1 meter snö på allt. Sedan så hade jag velat invänta utfallet av tvisten också, men jag talade med min advokat häromveckan som sade att det nog låg minst ett år bort. Det ser därför ut som att vi drar igång arbetet igen och bygger in utbyggnaden när det blir bättre förutsättningar för det.
Vi har gjutit både invändigt och utomhus (inklusive pool och teknikrum) samt byggt upp de utvändiga nya väggar som är thermomur. Vi har borrat bergvärmehål för att komplettera den ursprungliga jordvärmen och fick precis den nya värmepumpen installerad nu innan helgen. Utöver pannrummet så är källaren oinredd, men det är i alla fall varmt och skönt där nere.
I övrigt är arbetet lite på paus - jag skulle vilja få klart utbyggnaden utomhus men just nu är det 1 meter snö på allt. Sedan så hade jag velat invänta utfallet av tvisten också, men jag talade med min advokat häromveckan som sade att det nog låg minst ett år bort. Det ser därför ut som att vi drar igång arbetet igen och bygger in utbyggnaden när det blir bättre förutsättningar för det.