Tack för alla synpunkter och råd.

Efter att ha övergett idén med marmor så hade vi i princip bestämt oss för rostfri diskbänk mot fönstret och sedan svart granit på skivorna som möts i spishörnet, 120 respektive 160 långa.

Men sen började vi (=jag) fundera över ifall en hela två meter lång rostfri diskbänk var det jag ville ha i blickfånget då man tittar rakt in i köket från hallen. Rostfritt passar väl in i ett äldre hus, perfekt ifråga om funktionalitet och slitstyrka, men det får inte ta över.

En variant som också varit uppe till diskussion härhemma, är ifall vi skulle begränsa den rostfria bänken till fönstrets bredd 120 cm och ha sten på vardera sida, 40 cm. Hur skulle det se ut??

Är det någon som skulle vilja kommentera frågan om vaskstorleken 60cm eller 80 cm?

På söndag måste det vara avgjort!

Tacksam för ännu fler synpunkter.

Tessok skrev:
En impregnering av marmorskivan är ett måste!!!
Med impregnering får du ett permanent skydd mot fläckar.
Sura vätskor som får ligga på skivan en längre stund (1 timma) etsar dock ytan.
Välj mattslipad yta så blir slitaget inte så markant heller.
Gör stenleverantören impregneringen eller gör man den själv?

Vi har beställt finslipad istället för polerad just av anlednignen att det ska tåla/dölja fläckar etc bättre.

Vi kommer bara ha marmor på en 180 cm lång arbetsyta (det är all bänkyta det blir i köket). Vid vasken blir det hel rostfri diskbänk och de är inte bredvid marmorn utan på en annan del så jag har tänkt att det värsta kan man ju faktiskt syssla med vid vasken istället för att skona marmorn.

Textina skrev:
Men sen började vi (=jag) fundera över ifall en hela två meter lång rostfri diskbänk var det jag ville ha i blickfånget då man tittar rakt in i köket från hallen. Rostfritt passar väl in i ett äldre hus, perfekt ifråga om funktionalitet och slitstyrka, men det får inte ta över.
Rostfritt passar i varje hus och många gånger bättre i gammaldags miljö än svart blank sten, tycker jag. Rostfritt är ganska anonymt och smälter bra i omgivningar dvs skriker inte som en svart yta gör . Vill du framhäva dina fina skåp så är ju stål ett bra val som inte alls tar över, tycker jag. Däremot en svart blank yta i solsken från fönster gör det .... med besked ... som en bardisk på något hotell?

Storlek på diskhoar beror på ditt behov. Ingen kan gissa vad du behöver. Diskar du mycket för hand och/eller förvarar odiskat i hoar så ska den vara stor. Är du noga att ställa disken direkt i diskmaskinen utan mellanlandning så klarar du dej med mindre :).
gaia

Hej gaia!

TACK för att du öppnade mina ögon, du har helt rätt den svarta stenen i eftrmiddagssolen som flödar in genom diskbänksfönstret riskerar att glänsa precis som en bardisk på något boutiquehotell......

Vi har kommit fram till att vi inte direkt behöver en dubbelvask, men jag efterstävar harmoni i proportionerna. Den vägg som hon kommer att vara vid har ( utifrån och in) kyl och frys i varsitt hörn, sedan kommer ett lite grundare vitrinskåp på "insidan" av kyl och frys, i mitten det stora spröjsade fönstret som är 120 cm brett och går nästan upp till tak. Vitrinskåpen placeras min 50 cm upp på vägg så att vi kan utnyttja hela bänkbredden till arbetsyta, dvs 120 cm som är fönstrets bredd + ca 40 cm till på var sida om fönstret (under vitrinskåpen). Hoppas ni förstår vad jag menar. En 60 cm bred enkelvask fyller våra behov, MEN ser det ynkligt ut i förhållande till resten??

Som ni märker hänger jag gärna upp mig på små detaljer som jag inbillar mig gör skillnad för helhetsintrycket:-) Funktion i all ära men jag vill ha det snyggt också.

Jag röstar för graniten, gärna med planlimmad vask. Däremot så behövet inte en rostfri plåt på två meter bli specieltt dyt, jag skulle tippa på runt 6-7000:- om man väljer en vanlig traditionell "diskbänksplåt" med specialmått. Däremot blir det såklart dyrare om man väljer en bänskiva i rostfritt.

Jag förstår fortfarande inte varför graniten nödvändigtvis måste vara svart? Granit finns ju i så många andra f'ärger. Men står valet mellan svart granit (som enligt min mening är långt mer passande i ett väldigt modernt och avskalat kök) och rostfritt går jag nog hellre på rostfritt.

Sophie skrev:

Vi har beställt finslipad istället för polerad just av anlednignen att det ska tåla/dölja fläckar etc bättre.

Vi kommer bara ha marmor på en 180 cm lång arbetsyta (det är all bänkyta det blir i köket). Vid vasken blir det hel rostfri diskbänk och de är inte bredvid marmorn utan på en annan del så jag har tänkt att det värsta kan man ju faktiskt syssla med vid vasken istället för att skona marmorn.
Stenleverantören skall utföra impregneringen.
Skivan skall vara torr och ren vid impregneringen.

Textina skrev:
En 60 cm bred enkelvask fyller våra behov, MEN ser det ynkligt ut i förhållande till resten??
det blir helt OK med avställningsytor på båda sidor om vasken och inte alls ynkligt med 60cm ho. Själva bänken blir ju inte helt tom för det finns alltid saker som kan stå framme typ kaffekokare osv.... så du kommer knappast att lägga märke till bänken när du börjar använda ditt kök :). Vill du skappa mer gammaldax känsla så kan du välja en stiliserad kökskran för dom pengar du sparar på graniten :).

Tänk att ha en bänkyta som varken behöver en skyddsbehandling eller underhåll och tål allt det värsta som kan finnas i köket och kanten skyddar dina fina skåp från att diskvatten och annat spill rinner över. Tänk att kunna ställa allt på stålbänken utan att fundera först om den tål det och slippa jaga varje droppe olämplig spill. Rostfritt är mycket blank som nytt men blir bara snyggare när den tappar sin glans, tycker jag :).
gaia

Med tanke på de bucklor vi har i hoarna efter 22 år och tappade grytor (och barn som bangat på) så skulle vi bytt porslin flera gånger vid det här laget. Det är inga stora bucklor men på stället där det krävts stor kraft för att buckla.

Kompis som hade erfarenhet av skiva runt hoarna tröttnade på att stå i vattenpölar och bytte till RF med kant.

Protte

prototypen skrev:
Kompis som hade erfarenhet av skiva runt hoarna tröttnade på att stå i vattenpölar och bytte till RF med kant.

Protte
jag har också samma erfarenheter :). Först diska och sen torka golv och skåpsdörrar och byta våta strumpor :). Hände inte varje dag men när det väl hände ... var min irritation gränslös. Man fick träna konsten att undvika minsta spill utanför disklådan och ha det alltid i bakhuvet när man bara öppnar kranen. Skåpsluckor under åldrades i snabbare takt än övriga. Trodde först att jag ska lära mej , vänja mej till det nya men det var svårt att acceptera efter ett lång och lycklig liv med en standard ifö. Har man provat att jaga in tomatkärnor i en överlimmad ho så vet man den skillnaden också :). Jag stog ut med eländet i 1 år....och har en rostfri diskbänk igen.
gaia

Alla ni som är så nöjda med rostfria bänkar, hur håller ni dom snygga egentligen? Jag tycker inte det spelar någon roll hur jag gör, det ser alltid fult ut. Torkar man med trasa så blir det en massa droppfläckar och om jag använder medel för rostfritt (electrolux) så tar det visserligen bort vattenfläckarna men den "skyddande hinnan" är lika ful den. Det kanske är fel medel jag använder, köpte den till köksfläkten från början.

Sophie skrev:
Det verkar inte vara så svårt att snygga till gamla anfrätta marmorskivor själv. Jag fick en snabbdemo hos stenfirman i samband med att en 30 år gammal mindre skiva behövde justeras vid ombyggnad av ett köksskåp. Rondellslip, en omgång med grövre slippapper på den nysågade kanten, en omgång med finare papper på kant och yta tills de ingrodda fläckarna var borta och därefter bilvax. Resultatet blev en ren och lite matt yta med fin patina. Det såg så enkelt ut att jag själv tänker ge mig på övriga marmorskivor i köket.

byggankan skrev:
Alla ni som är så nöjda med rostfria bänkar, hur håller ni dom snygga egentligen?
Jag har testat många specialmedel för rostfritt, T-röd, ättiksprit, etc. Men jag har aldrig livit helt nöjd.

Men sedan köpte jag faktiskt "Cilit Bang Power remover (anti fett)" och det fungerade faktiskt jättebra. I detta fall gick jag på reklamen helt och blev nöjd! :D

Av alla medel jag testat anser jag att detta är det bästa. Bara att spraya på och torka (precis som i reklamen).

Kyl och frys i rostfritt samt en ettåring som kladdar överallt, så detta medel används kan jag lova...

Toppen. Då ska jag gå och köpa det och testa. Tack för tipset.

Nu har vi bestämt oss

Det blir mot allt förnuft en stor enkelho i porslin och sten på alla arbetsbänkar.

Tack för tipsen om den gråsräckliga graniten-den ska vi titta på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.