Hej,

HJÄLP!!!
Vi kan inte bestämma oss och snickaren behöver besked senast måndag.

Har vid flera tillfällen läst trådar om rostfri diskbänk/ho kontra porslinsho med annan bänkskiva.

Bara för att jag tycker det är snyggt skulle jag vilja ha vit porslinsho (enkelho) med svart sten på båda sidor.

Maken förordar rostfri diskbänk, alternativt rostfri ho underlimmad på svart stenskiva.
Vi har tre små barn + ett större som kommer ibland, maken är lite "fumlig" och slår sönder mer glas o porslin än barnen:) (vi har idag rostfri bänk)

Förutsättningarna är:

Huset är byggt på 1870-talet, det nya köket med ca 12,5 kvm golvyta, byggs av snickare i massivt trä, med innanförliggande lucka, ram med slät spegel. Inbyggnads kyl/frys/diskmaskin o fristående hörnställd spis. Inga väggskåp endast några öppna hyllor. köket målas gräddvitt, ljusgrått trägolv och svarta stenbänkskivor på de två arbetsbänkar som möts i spishörnet.

Hon ska centreras vid ett av fönstrena, total längd på den arbetsbänken blir 2000 mm där hon alltså sitter på mitten. Vi hade tänkt oss en enkelho 60x45 placerad i/på ett 60 skåp. Fönstrets bredd är dock 1200 mm varför det kanske skulle se snyggare ut med större ho, en dubbelho då??

Knäckfrågan, ska vi låta estetiken råda och välja vit porslinsho (enkel eller dubbel?) med svart stenskiva på bägge sidor
ELLER
2 METER rostfri diskbänk (enkel eller dubbelho), vilket kanske skulle vara det mest förnuftiga valet

Jag är rädd för att en så lång diskbänk kommer skämma hela köket, blir det inte lite skolbespisning över det hela?

Den rostfria diskbänken måste också specialbeställas-dyrt.

Hur skulle ni resonera angående porslinshon, IKEAs för 1675:- eller en italiensk från Nacka byggnadsvård för 4200:-?

Jag försöker sälja in porslinshon hos maken genom att denna ho ju lätt kan bytas ut om den går sönder/blir ful.

Vi vore SÅ tacksamma för råd snabbt!

Jag skulle absolut ta graniten både ur estetisk och praktisk synvinkel. Jag tycker att det är jättejobbigt att hålla en rostfri bänk snygg utan några droppfläckar.

Röstar helt klart för rostfri!!! Helnöjd med vår specialbeställda sådan (ja, den var den enskilt dyraste saken i hela köket och det jag är mest nöjd med!) som är 85 cm djup och går i vinkel - ena skänkeln 270 cm, den andra 205 cm.Limmad på rejäl skiva så man kan sitta på den utan att den bågnar. Otroligt praktiskt med liten kant hela vägen runt om - aldrig våt på magen när man diskar. Två hoar, varav den ena är stor nog för att rymma en ugnsplåt/braspanna. Hög kran - lätt att fylla skurhinken. Bakom hoarna fällde vi in en upplyftbar lockförsedd hink för matavfall till komposten - ej nödvändigt, men praktiskt. Första tiden såg man varje ny repa, men efter ett tag fick den en jämn patina och jag upplever den som väldigt lättskött. Torkar av med disktrasa med lite diskmedel. Enstaka ggr använt stålull nere i själva hoarna. Snyggt? Ja, absolut säger jag, men det är förstås en smakfråga...

Hemmakatten
Trots att jag är en rostfri-diskbänk-typ så tycker jag ändå efter er beskrivning att ni skall gå på stenskivan med porslinsho (EJ Ikea). Dock tycker jag att ni skall överväga att ha annat material än SVART bänkskiva. det kan fungera på en del bänkar, men inte i hela köket.Jag såg framför mig när jag läste om ert kök, ljusa marmorbänksksivor. Om ni inte vill ha det i hela köket så åtminstone på en del, det är helt suveränt att baka på och dessutom mer i linje hur ett kök var byggt för hundra år sedan. (Personligen tycker jag svart stenskiva enbart passar i extremt moderna, minimalistiska kök, det blir lätt för dominerande i andra typer av kök.)

Jo, helst hade jag nog velat ha den ljusa marmorn dels för att den är så vacker, dels för att den mer hör hemma i ett kök i äldre i stil, i gammalt hus dessutom.

Tyvärr hör man överallt hur känslig marmorn är och jag tror att jag skulle sörja ifall den snabbt blev fläckig,repig, sliten. Vi är en stor matglad familj och några av familjemedlemmarna är av den spillande typen. Alla tycks mena att svart granit är bland det tåligaste man kan ha.

Vi var en sväng till Kvänum (och IKEA) innan vi bestämde oss för att anlita en snickare istället. Kvänum pushade verkligen för kalksten, marmorm avrådde de från, men på min fråga varför de då så ofta har marmor i utställningsköken kunde säljaren inte svara.

Vi har en gammal marmorskiva som vi istället tänkt ställa på en fristående arbetsbänk framför det andra fönstret just för bak mm.

Jag är lite orolig för att det ska se för hårt ut med den svarta sten, men vilka alternativ finns?
Träbänkskivor är uteslutet.

Vill kunna kombinera estetik och tidlöshet med tåliga material.

Vad säger ni andra om Ikeas porslinsho, egna erfarenheter?

Blir det för klent med en enkelho framför ett fönster som är 120 brett?

Vi håller också på att renovera ett gammalt hus, byggt 1700. Platsbygger köket och har beställt massiva björkluckor.Bruten vit äggoljetempera på luckorna och grått linoljefärgsmålat golv med ngt sorts mönster. Skulle rekommendera granit men absolut inte svart. Vi väljer ljus labrador men med en kortare rostfri bänk med dubbelho (ena hon så bred att du får ner en plåt). Väldigt snyggt med porslinho men lite opraktiskt om den spricker eller går sönder. Min rekommendation är någon gråaktig granit och en rostfri diskbänk (gärna med två hoar, en stor och en liten)) som inte är speciellt mkt längre än fönstret.

Hemmakatten
Håller helt med syjwg om att en gråspräcklig granit är bättre än en svart.

Marmor bör man inte ha i ett kök då det är väldigt känsligt för syror. Spill lite vinäger eller vin på det och du får ett bestående minne... Granit är väl det absolut bästa om man vill att skicket skall bestå. Färgen är en smaksak men bör naturligtvis harmoniera med resten av köket.

Jag har själv haft en svart granitskiva i ett kök och var helnöjd!

Rostfritt alla gånger!!!

Det håller för att man fumlar med gjutjärnsgrytan vid disk, samt sviktar lagom med tanke på då man fyllan dukar undan kristallvinglasen.

Jag förstår mig inte på att så många överger sedan årtionden väl fungerande lösningar för något som fungerar sämre. Estetik utan funktion har inte i ett kök att göra.

Rotfritt, 8 dagar i veckan! Snyggt och lättskött. Om ni har råd köp gärna en måttbeställd med lite tjockare plåt och rejäl underlimmad skiva. Som låda kan ni välja vad ni vill i princip, allt går att lösa. Vi kör med en stor och en liten men såhär i efterhand så borde vi gått upp till ett 100 skåp istället för 80 för att få den lilla lådan något större (200*450 idag)

jarlh skrev:
Jag förstår mig inte på att så många överger sedan årtionden väl fungerande lösningar för något som fungerar sämre. Estetik utan funktion har inte i ett kök att göra.

Ja, skivor i sten/stenmaterial är ju verkligen ett nytt fenomen... :rolleyes:

Nu var det kanske inte just stenskivorna som Jarlh menade utan porslinsho som faktiskt inte varit så vanligt förekommande i Sverige. Det är mer en lantlig/shabbychic nmodenyck som dykt upp de senaste åren. Visst fanns det förr men betydligt vanligare var en diskbänk i zink.

Jag rekommenderar av samma anledning rostfritt för det stämmer troligen bättre in i ert kök och det är mer praktiskt. Kolla upp www.lagarostfritt.se de har bra priser och tjock rejäl plåt som du inte blir besviken på.

Hemmakatten
Det där med att marmor är så känsligt stämmer inte riktigt. Jag har sett marmorskivor som är uppåt hundra år gamla och de är fortfarande "still going strong".

Hemmakatten skrev:
Det där med att marmor är så känsligt stämmer inte riktigt. Jag har sett marmorskivor som är uppåt hundra år gamla och de är fortfarande "still going strong".
Låter ju bra med tanke på att vi precis beställt en ljus marmorskiva till vårt blivande kök!! :D

Sophie skrev:
Låter ju bra med tanke på att vi precis beställt en ljus marmorskiva till vårt blivande kök!! :D
En impregnering av marmorskivan är ett måste!!!
Med impregnering får du ett permanent skydd mot fläckar.
Sura vätskor som får ligga på skivan en längre stund (1 timma) etsar dock ytan.
Välj mattslipad yta så blir slitaget inte så markant heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.