7 655 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
2-lägen i st.f. dimer
Sida 1 av 2
Skall sätta upp några 12V spotlights. Skulle vilja ha dom omkopplingsbara mellan två lägen: Full effekt resp. låg effekt som jag tänkte få genom att seriekoppla två lampor. Finns det ngt smart sätt att fixa detta med hjälp av en standardbrytare?
Enklare med dimer?
Tja, kanske, den ger fler ljusnivåer. Men robustare med en brytare.
En variant skulle vara att använda två vanliga "analoga" transformatorer som kopplas alternativt i serie eller parallelt. Då skulle det räcka med en enda 2-polig kronomkopplare för både av och tillsag och inställning av nivå.
Tja, kanske, den ger fler ljusnivåer. Men robustare med en brytare.
En variant skulle vara att använda två vanliga "analoga" transformatorer som kopplas alternativt i serie eller parallelt. Då skulle det räcka med en enda 2-polig kronomkopplare för både av och tillsag och inställning av nivå.
Tjeena, om jag inte har helt fel så finns det elektroniskaPonken skrev:
"transformatorer" med dimer till halogen belysning.
Dimern till en sådan trafo är en vanlig vridpotentiometer, varför inte byta vridpotten till ett fast motstånd av lämpligt värde (50 % av pottens värde)
och lägga in motståndet med hjälp av en strömbrytare...
Jag använder ovanstående Parrallell/Serie koppling till ett gäng 12v lampor ute i trädgården. För mig har de fungerat sedan i somras utan att lamporna gått sönder pga utabliven halogen effekt. Jag kör dom sedan i slutet på october på halv belysning via timer varge dag.
Tilläggas är att man måste ha jämt antal lampor. Effekten på varje lampa halveras ej utan den blir bara en fjärde del över varja lampa.
Utan att jämföra lampa vid lampa så minskar nog en dimmer ljuset något mer än den nämda kopplings tekniken gör. Så att inte användasig av kopplingen pga halogen effekten känner jag inte som något bra argument, en dimmer gör samma skada på lampan vid det lägsta läget.
Tilläggas är att man måste ha jämt antal lampor. Effekten på varje lampa halveras ej utan den blir bara en fjärde del över varja lampa.
Utan att jämföra lampa vid lampa så minskar nog en dimmer ljuset något mer än den nämda kopplings tekniken gör. Så att inte användasig av kopplingen pga halogen effekten känner jag inte som något bra argument, en dimmer gör samma skada på lampan vid det lägsta läget.
Du har givetivis rätt, om dimmern i lägsta läget motsvarar - i det här fallet te.x - 6V ut från trafon så är det ingen skillnad.bengha skrev:
Den dimmer vi har dimmar ner halogenlamporna till ca 7V... därav min fundering om det är gjort så med tanke på halogeneffekten, eller helt enkelt att stoppskruven på vår dimmern är felinställd... kan mycket väl vara så.
Kanske kan vara värt att tänka på att en dimmer för halgenlampor antagligen sker med pulsbreddsmodulering vilket innebär att man fortfarande driver lampan med 12v när den dimmas ned men bara inte lika ofta då man skickar in pulser istället för en konstant spänning, vilket om man mäter med en voltmeter som räknarmedelvärde verkar vara en lägre spänning. Kan tänkas att det är mer skonsamt mot lampan m.a.p halogeneffekten?, vet inte om det gör stor skillnad eller inte men det är en till sak man kanske bör fundera på att det inte är samma sak att seriekoppla som att dimma...
Halogeneffekten i lampan beror endast på temperaturen som lampan har och inte vilken sorts ström som den drivs av. Temperaturen är i sin tur beroende på vilken effekt som lampan påförs. Jag kan bara säga att sedan slutet av October har jag använt åtta st 10W halogen med 2,5w påförd effekt. Dessa har gått ca 9 tim varje dag utomhus. Jag vet inte hur snabbt frånvaron av halogeneffekten märks, men det borde gå snabbare än vad jag kört innan lampan går sönder.
Ett annat fuldimmertips är juh att ha så man kan koppla in en likriktardiod i serie med vad som ska lysa. Det gör att ljuskällan bara får ström varje halvperiod dvs hälften så mycket kräm/ljus.. dessutom enklare att koppla in. men detta fungerar nog bara bra på glödlampor. lysrör får nog spatt.. och det måste vara växelspänning.
