16 588 läst ·
20 svar
17k läst
20 svar
2-glas till 3-glas, hur göra?
Jag antar att du har gamla sk. perspektivfönster eller liknande. Dessa brukar ha en sned lite glaslist inåt rummet, som mycket riktigt brukar vara svår att få bort hel.. Gå till ett lokalt snickeri så fixar de nya lister som passar för några hundralappar.
Plastfolien är helt osynlig när du tittar genom ett lamellglas. Mig veterligen är det inga problem med plastfoliens åldrande. Har själv stött på ca 10 år gamla rutor utan några fel, så det är nog inget problem.
Plastfolien är helt osynlig när du tittar genom ett lamellglas. Mig veterligen är det inga problem med plastfoliens åldrande. Har själv stött på ca 10 år gamla rutor utan några fel, så det är nog inget problem.
Jag läste lite om glas för några veckor sedan, tipset var at tman skall sätta olika tjocka glas med ca 1cm avstånd, då minimerar man frekvenserna/ljudet i glaset. Att sätta glasen med större avstånd från varandra gör inte saken bättre.
Ett glas på 4mm borde jag komma långt med, lamellglas verkar lockande med dess goda ljud-egenskaper också men frågan är om de blir för tunga och svårmonterade.
Jag kommer fräsa ut spår i mina glaslister som sitter på insidan av lägenheten, där lägger jag in nya glaset. Sen blir det en ny liten fin list som spikas över. Blir intressant. Har ett jättefönster också och det blir utmanande, hoppas men inte skadar sig bara.
Ett glas på 4mm borde jag komma långt med, lamellglas verkar lockande med dess goda ljud-egenskaper också men frågan är om de blir för tunga och svårmonterade.
Jag kommer fräsa ut spår i mina glaslister som sitter på insidan av lägenheten, där lägger jag in nya glaset. Sen blir det en ny liten fin list som spikas över. Blir intressant. Har ett jättefönster också och det blir utmanande, hoppas men inte skadar sig bara.
http://forum.byggahus.se/foenster-doerrar/58471-bullerisolering-av-gamla-foenster.html
Mkt intressant diskussion
Meddela gärna priser, är själv intresserad av vad det kan kosta med olika alternativ. 3 fönster om totalt kanske 3-4 kvm. Installerat o klart givetvis.
Mkt intressant diskussion
Meddela gärna priser, är själv intresserad av vad det kan kosta med olika alternativ. 3 fönster om totalt kanske 3-4 kvm. Installerat o klart givetvis.
Det finns flera typer av enkelglas att tillgå hos den lokala glasmästaren. Mina rekommendationer en typ av lamellglas som nämn ovan men speciell ljudfolie i.
Det Ljudlammeller som reducerar från 36dB Rw upp till 40 dB Rw. Lite tjocklekskillnad dock. 36 dB är 6mm och 40 dB ca 13mm. Det i kombination med det andra enkelglaset du har bör ge ett bra ljudvärde. Dock har du fortfarande ett dåligt u-värde o släpper ut mycket energi. Kanske ett nytt fönster vore på sin plats ?=)
Det Ljudlammeller som reducerar från 36dB Rw upp till 40 dB Rw. Lite tjocklekskillnad dock. 36 dB är 6mm och 40 dB ca 13mm. Det i kombination med det andra enkelglaset du har bör ge ett bra ljudvärde. Dock har du fortfarande ett dåligt u-värde o släpper ut mycket energi. Kanske ett nytt fönster vore på sin plats ?=)
Laminerat glas finns ju i bilar sedan många många år tillbaks och det är i grunden vanligt fönsterglas även i bilar. I framrutan alltså och den är inte härdad. Plastfilmen försämrar alltså inte sikten nämnvärt om den inte är tonad förstås.
Varför inte en 2-glas kassett i innerbågen med lamellglas.. T.ex. 6mm lamell, 9mm ram, 4mm floatglas = 19mm kassett.. Dämpar bullret och förbättrar U-värdet ned till 1.0 ungefär beroende på gas i kassetten..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden