Hej!
Vi ska helrenovera vårt badrum om ca tre år (kök och lite annat kommer först), men jag är sugen på att tjuvstarta med en duschvägg av glasblock. Första frågan: kan jag ta bort den väggen vid helrenoveringen (golv och väggar ska kaklas, nu är det våtrumstapet) och sätta tillbaka den igen? Andra frågan: vattenledningarna går längs den vägg jag vill sätta glasblocksväggen vinkelrät mot. Rören måste alltså gå genom ett glasblock. Hur ska jag lösa det?
Hälsningar,
Maria

Jag skulle inte rekommendera att försöka ta bort en glasblocksvägg för att sedan sätta tillbaka den. Beror ju givetvis på hur stor den är, men framförallt tyngden är inte att leka med.

Varje enskilt block väger över 2 kg så det den blir snabbt tung. Det går knappast att demontera den utan skador på blocken. De är ju antingen limmade eller murade och alltid med någon form av armering.

Där rören går igenom så kan du ta ett halvblock och bygga med annat material precis runt rören.

Hm, du har förstås rätt. Jag hade tänkt mig 12x6 block, alltså 72, men jag tänkte inte på att hela väggen då skulle väga ca 150 kg. Inte så lätt att manövrera. Men vad bra att det finns halvblock, det ska jag komma ihåg i framtiden. Tack för ditt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.