Hittade en lite märklig sak idag i en kopplingsdosa.
Två faser är framdragana (L1 och L2). De använder gemensam jordledning och gemensam nolla. Som en tvåfas-grupp alltså. men L1 ligger över JFB1, och L2 ligger över JFB2. Nollan ligger över JFB1. Det kan väl inte vara ok?

Hjälp mig att komma på vad det kan vara för eventuella risker med detta. En omdragning av elen är planerad med kommer nog inte genomföras förrns om nåt år. Är detta något som borde åtgärdas lite mer skyndsamt tycker ni?

Jag gissar att det tillkommit en ny elcentral med JFB efter denna dragning gjordes och att elektrikern missat detta.

Vänta nu... det borde väl inte ens gå? Jordfelbrytaren borde väl slå av på en gång vi beslastning?? Eller hur tänker jag nu? Måste gå och kika lite i elcentralen, utgick ifrån att de ligger på olika JFB eftersom säkringarna sitter på olika skenor. (JFB1 sitter på skena 1, JFB2 sitter på skena 2). Men det kanske är lite mystiskt kopplat.

Ska inte kunna fungera ÖHT. Så fort det dras ström på L2 så löser båda JFB, nåja en kanske hinner före.

Det kan ju vara att L2 inte har någon belastning och då hänger ju tampen bara i luften.

Sådär får det INTE se ut.

Protte

Jag var rätt förvirrad där ett tag.. hade lite svårt att begripa hur sjutton den hängde ihop.
Jag har luskat vidare och konstaterat att jag blev lurad av en felmärkt gruppförteckning. Grupperna låg på samma JFB.
Tack för hjälpen, problem löst. Jag fixar till gruppförteckningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.