Hej,
Om man använder sig av 2 fasmatning utan nolla. Blir effekten 400 x I x 1,73? Alltså ruten ur 3 eller kommer roten ur två in här?
Hälsningar
Robin
Om man använder sig av 2 fasmatning utan nolla. Blir effekten 400 x I x 1,73? Alltså ruten ur 3 eller kommer roten ur två in här?
Hälsningar
Robin
Jag gissar att det är matning från två faser (inte tvåfas) dvs enfas 400V. Effekten blir då som vanligt, strömmen gånger spänningen. Dvs 400V * I.
En växelspänning med 230V toppvärde är inte särskilt vanlig.
En växelspänning med 230V toppvärde är inte särskilt vanlig.
Redigerat:
Frågan var otydligt ställd. Jag antog att matning avsåg servis men det är förstås osannolikt. Det kan lika gärna vara en gruppledning till exempelvis en VVB.
Oavsett så är principen samma, dvs man räknar på spänning gånger ström precis som du säger.
Oavsett så är principen samma, dvs man räknar på spänning gånger ström precis som du säger.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
√3 kommer bara in när man räknar på trefassystem.
Här säger du att du har två faser, dvs två poler, med spänningen 400 V mellan polerna. Då används inte √3.
Strömmen är också given här, dvs strömmen i varje pol.
Så effekten blir då spänning x ström.
I ett trefassystem så behöver man använda √3 för att konvertera spänning och ström som bilden visar. Om du t.ex har en D-kopplad last där du vet strömmen I2, då kan strömmen iI1 i fasledaren beräknas som I1 = I2 * √3
Här säger du att du har två faser, dvs två poler, med spänningen 400 V mellan polerna. Då används inte √3.
Strömmen är också given här, dvs strömmen i varje pol.
Så effekten blir då spänning x ström.
I ett trefassystem så behöver man använda √3 för att konvertera spänning och ström som bilden visar. Om du t.ex har en D-kopplad last där du vet strömmen I2, då kan strömmen iI1 i fasledaren beräknas som I1 = I2 * √3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla! Förklarar saken 
Klicka här för att svara
