Kan man ha 2 elmätare i samma mätarskåp till 2 olika fastigheter?

Med 2 olika abonnemang.

Det finns mätarskåp, både infällda och utanpåliggande, som har två mätartavelplatser.

Sedan vet jag inte om alla nätägare godkänner dubbla abonnemang i samma mätarskåp.

Har du Fortum, e.on eller Vattenfall?

C
Är nog inga problem, så är det hos oss iallafall (Vattenfall).

Där jag bor är det två fastigheter per skåp längs hela vägen. Min elmätare sitter på andra sidan vägen bakom grannens häck i samma skåp som den grannens mätare.

Aldrig nått problem med dubbelmätarskåp och flera abonnenter, det är mycket vanligt.

Tack för snabba svar. Finns mycket kunskap här.

Ny fråga.
Kan man ha en äldre elmätare i mätarskåpet för att hålla koll på förbrukning i garaget / förrådet? Alltså efter huvud mätaren.
Dra en egen matning direkt från mätarskåp till garaget.

Claesk skrev:
Tack för snabba svar. Finns mycket kunskap här.

Ny fråga.
Kan man ha en äldre elmätare i mätarskåpet för att hålla koll på förbrukning i garaget / förrådet? Alltså efter huvud mätaren.
Dra en egen matning direkt från mätarskåp till garaget.
Smidigaste är ändå att skippa de gamla mätarna om du nu tänker på Snurrskivan eller tex någon begagnad ny mätare utan elektronisk avläsning. Smidigare att man isf köpter sig en 3fas elmätare av känt fabrikant och monterar i sin elcentral efter säkringen till utgående grupp till garaget eller kopplat garaget till fasadmätarskåpet men att man här sätter säkring och elmätare då.

Tack.

Då är det okej med en extra elmätare i mätarskåpet.

Blir inget tjafs från nätägaren?

Nätägaren sätter utan knot upp två olika mätare i ett dubbelskåp, orsaken till att det finns dubbelskåp är just att två abonnenter ska kunna dela på mätarskåp. En elmätare av äldre typ får inte plats i skåpet så det går inte, däremot KAN en modern för montering på dinskena få plats. Allt det här kan din elinstallatör upplysa dig om för du måste anlita en behörig installatör (det är bara en behörigs anmälan som accepterasav nätägaren) för att nätägaren ska komma och koppla in strömmen i skåpet

Du kan inte ha en undermätare på den andra platsen i mätarskåpet om det är tanken.....

Enk Projektet skrev:
Du kan inte ha en undermätare på den andra platsen i mätarskåpet om det är tanken.....
Jo, det går det också, men installatören måste tråda om i mätarskåpet, vilket tar en stund.
Då tycker jag fullmoons lösning är snyggare.

bax skrev:
Jo, det går det också, men installatören måste tråda om i mätarskåpet, vilket tar en stund.
Då tycker jag fullmoons lösning är snyggare.
Godkänner verkligen nätägaren den lösningen?

Ja, varför inte? Bara trådningen är korrekt gjord.
Det är dock en onödigt dyr lösning tycker jag, dubbelmätarskåp är dyra.
Bättre då med ett vanligt mätarskåp där det får plats en mätare monterad på DIN-skena.
Detta gäller förstås bara om man tänkt ha ett enda abonnemang i skåpet, vilket ju inte TS avser, jag kanske missförstod dig lite Enk Projektet.

Då blir det ett nytt skåp sidan om det gamla mätarskåpet. Så blir det inga problem eller frågetecknen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.