G
Hej,

För snart två år sedan köpte jag en nybyggd lägenhet i ett gammalt hus av ett byggföretag. Innan lägenheten byggdes var ytan ett förråd som gjordes om. Under dessa snart två år har jag märkt massor med fel. Vissa av dem har jag kontaktat byggföretaget om och fått hjälp med. Det är fler och fler fel som jag upptäcker och är rädd att det finns ännu flera som inte visats än. Jag misstänker att slutbesiktningen innan jag flyttade in gjordes halvdant. Såna saker som felkopplad el borde väl besiktningsman märka?

Jag har nu läst att man har två års garanti. Hur funkar det med 2 års garantibesiktning? Är det någonting som jag själv ansvarar att boka och betala för eller är det byggföretagets ansvar?
Jag har försökt att googla med det står olika. Hoppas att nån vet hur det ligger till. Tacksam för svar!

Normalt sätt är det köparens ansvar att se till att garantibesiktning görs. Du behöver hitta en besiktningsman som åtar sig jobbet, det man behöver också är handlingarna som låg till grund för byggnationen. Normalt sett använder man om man kan samma besiktningsman som vid slutbesiktningen. Är detta ett stort bygge där det är flera lägenheter som byggt samtidigt bör ni gå tillsammans och göra en gemensam besiktning.

Är det bara en byggbesiktningsman och inte en elbesiktningsman så är det inte så säkert att elen är besiktad mer än flyktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.