Byggahus.se

2 års besiktningen

1. B
    Medlem · 37 inlägg

bjojoh

Medlem
    hej

Undrar vad som gäller vid 2 års besiktningen av vår kåk.
    vem tar initsiativet till att den blir av ?
    ska den hållas på dagen 2 år efter tillträde ?
    kommer en besiktningsman att närvara ?
    vad ska man gå igenom, vissa saker va inte med vid slutbesiktning.. är det bara samma saker som vi gick igenom när vid slutbesiktning.
    :-?

2. H
    Medlem · 112 inlägg

hakwa

Medlem

Re: 2 års besiktningen

Det är du som tar initiativ till den och även betalar den samma. Den besiktningsman du anlitar kommer ju förstås att vara med.

3. B
    Medlem · 37 inlägg

bjojoh

Medlem

får jag även välja vad jag vill ha besiktigat ? kan det diffa från slutbesiktningen
    jag hade bara en ockulär besiktning när jag slutbesiktigade och det har jag ju naturligtvis fått ångra.
    kan jag då besiktiga el och få honom att stå för kostnaden när fel upptäcks.

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Du initierar och betalar.
    Besiktningen MÅSTE ske INOM 2 år från slutbesiktningen. Om det gått två år och en dag så är det kört.......

Ta kontakt med en besiktningsman i GOD TID innan eftersom de är upptagna rätt mycket.
    Kalla även entreprenören/entreprenörerna i god tid.
    Gör upp en lista över alla de fel som du noterat på huset.
    Påtala dessa för besiktningsmannen om han missar dem.
    Självklart får du besiktiga elen och alla andra detaljer som ingår i ditt hus.

Om där är fel som inte upptäcktes vid slutbesiktningen eller som uppkommit under tiden sedan dess och som inte är ordinärt slitage så skall de självklart åtgärdas av ansvarig entreprenör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.