Byggahus.se
Hej
Vi köpte för drygt 2 år sedan lägenhet i en bostadsrättsförening. Ett radhus.
Vid slutbesiktningen i december upptäcktes ett antal fel som åtgärdades.
Sommaren efteråt upptäckte vi skönhetsfel på ett fönster. Ett optiskt fel som är svårt att upptäcka en mörk decemberdag.
Vid 2-års besiktningen anmärkte vi på felet. I besiktningsmannens protokoll står nu:

"Glasruta / Märke ej garantipunkt / Ej noterad vid slutbesiktning."

Kan det verkligen vara så att entreprenören inte har något ansvar om detta fel inte upptäcktes vid slutbesiktningen?
 
Självklart efter två år har man ju ingen aning om vem som orsakat skadan.
 
R RoBo skrev:
Självklart efter två år har man ju ingen aning om vem som orsakat skadan.
Hej

Tack för ditt svar.
Det är uppenbart att det är ett fabrikationsfel. Detta har inte heller förnekats av någon.
Poängen är argumentet att det inte upptäcktes vid slutbesiktningen.
 
H
Entreprenören har väldigt mycket ansvar under lång tid men de är komplicerat hur de fungerar.
Entreprenören har ett ansvar i 10 år kort och gott.

men självklart har inte entreprenören något ansvar för skönhetsfel efter 2 år
 
Fabrikationsfel är ju inte entreprenörens ansvar. !0 år gäller ursprungsfel.Alltså fel som bevisligen funnits från början.
 
H
R RoBo skrev:
Fabrikationsfel är ju inte entreprenörens ansvar. !0 år gäller ursprungsfel.Alltså fel som bevisligen funnits från början.
Nu har du ju verkligen fel.

Fabrikationsfel är ju självklart entreprenörens ansvar.
10 års garanti gäller verkligen inte bara ursprungsfel snarare tvärtom, felet kan uppstått efter 9 år och 11 månader och de ligger på entreprenören att åtgärda.

folk är för dåligt pålästa gällande detta, kunde sparat mycket pengar på var mer insatta
 
Så när kylens termostat går sönder är det entreprenörens ansvar som har ställt dit den ? Visa var det står att alla fel har tio års garanti. Helt klart att det är ursprungsfel eller fel gjorda från början av entreprenören.
 
H
nej du måste lära dig garantireglerna.
10 år är de som gäller som de finns massa ytterligare regler.
kan även vara 20 eller 30 år om entreprenören har så lång garanti på en vara så ska den automatiskt vara lika lång för kunden.

bevisbördan skiftas efter 5 år är viktigt att tänka på.


självklart går de inte svara på om vems ansvar de är om termostaten går sönder, man måste veta mycket mer än så.

jag jobbar med dessa frågor varje dag jag vet hur de funkar.
de är inte bara ursprungsfel + fel gjorda av entreprenören från början (som du la till i sista inlägget)
 
S Skogen65 skrev:
Hej
Vi köpte för drygt 2 år sedan lägenhet i en bostadsrättsförening. Ett radhus.
Vid slutbesiktningen i december upptäcktes ett antal fel som åtgärdades.
Sommaren efteråt upptäckte vi skönhetsfel på ett fönster. Ett optiskt fel som är svårt att upptäcka en mörk decemberdag.
Vid 2-års besiktningen anmärkte vi på felet. I besiktningsmannens protokoll står nu:

"Glasruta / Märke ej garantipunkt / Ej noterad vid slutbesiktning."

Kan det verkligen vara så att entreprenören inte har något ansvar om detta fel inte upptäcktes vid slutbesiktningen?
Ja det stämmer, normalt har man 3 månader på sig att anmärka på fel som borde ha upptäckts vid slutbesiktning.
Varor har annars en garanti på 5 år (om det står i kontraktet).

Vad gäller fönster finns det också krav på rimlighet i felen, att felet ska kunna upptäckas med normalt ljus stående minst 1 m från fönstret.

Det dillas om 10 år här i tråden såg jag, det gäller utförande, men är mycket svårt att bevisa efter fem år eftersom bevisbördan ligger på den klagande parten.

Förlängda varugarantier finns, men är helt värdelösa, ungefär som rostskyddsgarantin på nya bilar.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ja det stämmer, normalt har man 3 månader på sig att anmärka på fel som borde ha upptäckts vid slutbesiktning.
Varor har annars en garanti på 5 år (om det står i kontraktet).

Vad gäller fönster finns det också krav på rimlighet i felen, att felet ska kunna upptäckas med normalt ljus stående minst 1 m från fönstret.

Det dillas om 10 år här i tråden såg jag, det gäller utförande, men är mycket svårt att bevisa efter fem år eftersom bevisbördan ligger på den klagande parten.

Förlängda varugarantier finns, men är helt värdelösa, ungefär som rostskyddsgarantin på nya bilar.
sluta nu, vet ni inte så försök inte uttala er.

självklart är de 10 år som gäller sedan att bevis bördan flyttas över spelar väl ingen roll fortfarande 10 år som gäller.
du säger att de inte spelar roll eftersom bevisbördan ligger på klagande parten, säg de till som som fått sina enstegstätade faser utbytta. de är nog rätt glada för 10 års garanti tid.

varugarantitiden är 2 år och inte 5 år som du säger, så även här har du fel.

de du säger om 1m i dagsljus gäller de estetiska så inget att göra med funktion som detta fallet är.


att förlängd varugaranti är värdelöst är antagligen de som visar din okunnighet mest, mer och mer går mot förlängda varugarantier.
Och de används alltid på vissa material såsom tätskikt, säkerhetsglas etc. och de finns anledning till de.
 
H hul skrev:
sluta nu, vet ni inte så försök inte uttala er.

självklart är de 10 år som gäller sedan att bevis bördan flyttas över spelar väl ingen roll fortfarande 10 år som gäller.
du säger att de inte spelar roll eftersom bevisbördan ligger på klagande parten, säg de till som som fått sina enstegstätade faser utbytta. de är nog rätt glada för 10 års garanti tid.

varugarantitiden är 2 år och inte 5 år som du säger, så även här har du fel.

de du säger om 1m i dagsljus gäller de estetiska så inget att göra med funktion som detta fallet är.


att förlängd varugaranti är värdelöst är antagligen de som visar din okunnighet mest, mer och mer går mot förlängda varugarantier.
Och de används alltid på vissa material såsom tätskikt, säkerhetsglas etc. och de finns anledning till de.
Jag arbetar med detta och har gjort rätt länge. Du skriver som en kratta fö.

Ja jäklar vad många som fått sina fasader utbytta du, en halv promille av alla utförda?

Dessutom gäller det utförandefel. Vilket du har 10 år på dig att reklamera, men mycket mycket svårt att vinna, och det är därför det måste vara mycket stora pengar inblandade för att det ska vara värt det. Vet ett fall i hela min karriär inom bygg och fastighet där man fått åtgärda fel senare än fem år, men då upptäcktes felet före fem år och blev först bristfälligt åtgärdat, dvs förlängd garanti.

Varugarantin är fem år i AB och ABT.

Är ett "optiskt fel" som TS skriver ett funktionsfel? Vet du vad en funktion är?

Vidhåller att förlängd varugaranti är ett skämt som INGEN nånsin fått ut nånting från. Ungefär som Garbo...
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H
Uppenbart att du inte är speciellt insatt i de.
Framför allt blandar du ihop olika begrepp eller troligare inte har någon aning om dom.

Ansvarstiden är 10 år, alltid
Garantitiden är 5 år
Det är bevisbördan som skiljer blanda inte in funktion osv.
 
H hul skrev:
Ansvarstiden är 10 år, alltid
Garantitiden är 5 år
Det är bevisbördan som skiljer blanda inte in funktion osv.
Ja, har jag sagt nåt annat?

Ansvarstid 10 år:
Under ansvarstiden ansvarar entreprenören för väsentligt fel som orsakats av vårdslöshet från entreprenörens sida. Bevisbördan ligger på beställaren.

Lycka till att bevisa den. Gäller inte material. Dessutom ska allt underhåll skötts prickfritt.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Det kan även vara så att felet ligger inom toleransen. Många fönstertillverkare tror jag lutar sig åt svenska plan glas föreningens riktlinjer så kolla upp dessa och skulle felet vara utanför toleransen prova att reklamera rutan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.