Byggahus.se
Jag har skrivit i denna tråden om hur problemet ser ut. Vi hade för 4 veckor sedan en garantibesiktning där tyvärr en viktig sak missades som jag har beskrivit nedan.

http://www.byggahus.se/forum/badrum...runnen-naer-man-gar-pa-klinkersplatterna.html

Det har nu gått 2 år och 2 veckor sedan den första besiktningen gjordes och alltså har 2-årsgränsen passerat. Det har varit svårt att få kontakt med alla berörda nu under semestertider men jag känner på mig att de flesta kommer att försöka att hänvisa till någon annan.

Vad är er bedömning om hur detta kan lösas? Kan man utföra en ny besiktning och hänvisa till att detta inte togs upp, måste jag gå via mitt försäkringsbolag eller hur är det med byggfelsförsäkringen?
 
Du har ju garantier på vissa delar av det som gjorts och material i projektet som överstiger 2-år så dessa kan man alltid ta upp. Hör av dig till de som skött om det hela. 2-års besiktningen är mest till för att se över att inga missar dykt upp efter slutbesiktning och/eller saker gått sönder under normalt slitage.
 
Glufsglufs skrev:
Du har ju garantier på vissa delar av det som gjorts och material i projektet som överstiger 2-år så dessa kan man alltid ta upp. Hör av dig till de som skött om det hela. 2-års besiktningen är mest till för att se över att inga missar dykt upp efter slutbesiktning och/eller saker gått sönder under normalt slitage.
Ok, jag förstår. Det är en mindre djungel detta med garantier och försäkringar.
Enligt de som skötte garantibesiktningen borde detta gå under tillverkarens ansvar som gäller i 10 år när det gäller saker som är felaktigt utförda. De menade att sådana skador i badrum ska omfattas av det. När jag talade med hustillverkaren trodde de att det var plattorna som släppt från våtrumsmattan och att det inte var någon fara för läckage. De trodde att detta skulle gå försäkringen som företaget som utförde arbetet har. Vi får hoppas att det blir en smidig lösning.

Vi har enbart ett badrum och beroende på hur omfattande arbetet blir kan vi bli utan både toalett och dusch. Hur löser man rent praktiskt sådant normalt sett?
 
Ja, lite beroende på, vem var byggherre? Du eller byggaren eller någon annan? hade du någon som hjälpte dig från disn sida som projektledare, hussäljare eller liknande? Jag vet knappt själv vad i mina arbeten som sträcker sig på 2 år, 5 år 10 år :) men jag har heller aldrig behövt tagit tag i något efter besiktningarna heller så. Sen så klart, beroende på vilket företag som var byggare och vilka underentrepenörer den haft gör ju också saken svårare eller lättare.
 
Glufsglufs skrev:
Ja, lite beroende på, vem var byggherre? Du eller byggaren eller någon annan? hade du någon som hjälpte dig från disn sida som projektledare, hussäljare eller liknande? Jag vet knappt själv vad i mina arbeten som sträcker sig på 2 år, 5 år 10 år :) men jag har heller aldrig behövt tagit tag i något efter besiktningarna heller så. Sen så klart, beroende på vilket företag som var byggare och vilka underentrepenörer den haft gör ju också saken svårare eller lättare.
Vilka svåra frågor du ställer :)

Är inte alltid den som köper ett hus byggherre? Eller är det byggledaren du menar? Jag var inte delaktig i bygget på något sätt utan hade enbart två kontrakt; ett med hustillverkaren där allt ovan grund ingick och ett med företaget som gjorde grunden och markarbetena. Jag betalade och såg glad ut helt enkelt :)

Vilka underentrepenörer de har använt vet jag inte bortsett från att det var BBM som utförde kaklingen. Med det är ingenting som jag valt eller påverkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.