13 117 läst ·
30 svar
13k läst
30 svar
195 reglar i bjälklag för badrum, hur förstärker jag lättast för kakling
Jo det fattade jag, men jag menar att det inte tillför någon extra böjstyvhet jämfört med att flytspackla (och armera) motsvarande 9 eller 13mm (de flesta tillverkare kräver dock minst 12mm armerat flytspackel som bjälklagsföstyvning) . Ska man sen i vilket fall avsluta med att flytspackla så förstår jag verkligen inte vitsen med att först krångla med gips/minerit.
Redigerat:
Det blir en jäkla skillnad i böjstyvhet om du limmar en skiva över golvet.
Du har då lika eller förmodligen bättre böjstyvhet än om du bara flytspacklar 12mm, armerad du och flyter ovanpå skivan sen så får du ytterligare styvhet
Du har då lika eller förmodligen bättre böjstyvhet än om du bara flytspacklar 12mm, armerad du och flyter ovanpå skivan sen så får du ytterligare styvhet
Men flytspackla lite tjockare då istället, t.ex. 20mm, även det resulterar i större böjstyhet.
MEN, vilken böjstyvhet är det herrarna tänker på, längs bjälklaget eller tvärs bjälklaget?
Tvärs bjälklaget är det en god idé att förstärka vettigt, för att slippa lägga bjälkar i cc30 för att uppnå rätt styrka på golvskivan denna ledd.
Men längs bjälklaget då, hur mycket hjälper några mm flytspackel ovanpå golvspånskivan för att minska nedböjning av bjälkarna? Visst, med skruvlimmat golvspån blir det ju en samverkan, men hur mycket i realiteten?
MEN, vilken böjstyvhet är det herrarna tänker på, längs bjälklaget eller tvärs bjälklaget?
Tvärs bjälklaget är det en god idé att förstärka vettigt, för att slippa lägga bjälkar i cc30 för att uppnå rätt styrka på golvskivan denna ledd.
Men längs bjälklaget då, hur mycket hjälper några mm flytspackel ovanpå golvspånskivan för att minska nedböjning av bjälkarna? Visst, med skruvlimmat golvspån blir det ju en samverkan, men hur mycket i realiteten?
Jag antar att det blir på alla ledder som bjälkar blir förstyvat.
så här står det i Ardex anvisningar om skivlimning:
DU BEHÖVER INTE REGLA OM FÖR ATT UPPNÅ RÄTT BÖJSTYVHET FÖRE PLATTSÄTTNING
I stället limmar du golvskivorna med S 48. Då uppnår du till och med en högre böjstyvhet jämfört med cc 300 regling.
Testat av AB Trätek, rapport Nr A 12150/001115
Nu lämnar jag tråden då jag anser att jag gjort det jag kan för att hjälpa TS med sin frågeställning
så här står det i Ardex anvisningar om skivlimning:
DU BEHÖVER INTE REGLA OM FÖR ATT UPPNÅ RÄTT BÖJSTYVHET FÖRE PLATTSÄTTNING
I stället limmar du golvskivorna med S 48. Då uppnår du till och med en högre böjstyvhet jämfört med cc 300 regling.
Testat av AB Trätek, rapport Nr A 12150/001115
Nu lämnar jag tråden då jag anser att jag gjort det jag kan för att hjälpa TS med sin frågeställning
Ardex själva anger fördelarna "billigare, enklare och snabbare" jämfört med flytspackel, de påstår alltså inte att det är starkare. http://www.ardex.se/fileadmin/ardex_se/Broschyrer_PDF/Broschyr_S48.pdf
Vad de väljer att inte redovisa är att i ett badrum (som detta handlar om) så måste man ändå spackla på något vis för att skapa fall mot brunn(ar). Jag ser inte hur det skulle bli enklare eller snabbare med skivlimning då man ändå måste in och spackla efteråt.
Hade det handlat om ett golv utan brunnar som skulle förstyvas för att beläggas med klinker så skulle det kanske kunna vara ett alternativ.
Vad de väljer att inte redovisa är att i ett badrum (som detta handlar om) så måste man ändå spackla på något vis för att skapa fall mot brunn(ar). Jag ser inte hur det skulle bli enklare eller snabbare med skivlimning då man ändå måste in och spackla efteråt.
Hade det handlat om ett golv utan brunnar som skulle förstyvas för att beläggas med klinker så skulle det kanske kunna vara ett alternativ.
Har jag påstått att det skulle bli billigare, enklare eller snabbare?
Man uppnår en högre böjstyvhet än cc 300, INNAN man armerar och flytspacklar som också kommer att förstärka böjstyvheten.
Jag har tipsat TS om hur han kan göra innan spacklingen för att uppnå en högre böjstyvhet (som han var orolig över)
Vad har ni andra för förslag då? förutom att såga mitt förslag?
Man uppnår en högre böjstyvhet än cc 300, INNAN man armerar och flytspacklar som också kommer att förstärka böjstyvheten.
Jag har tipsat TS om hur han kan göra innan spacklingen för att uppnå en högre böjstyvhet (som han var orolig över)
Vad har ni andra för förslag då? förutom att såga mitt förslag?
Ja det är väl ingen som sågat ditt förslag som vare sig dåligt eller felaktigt.
Men jag föreslog att man istället kan flytspackla tjockare. Det torde iaf vara enklare (allt i ett enda moment), men det kanske blir dyrare, vad vet jag.
Men jag föreslog att man istället kan flytspackla tjockare. Det torde iaf vara enklare (allt i ett enda moment), men det kanske blir dyrare, vad vet jag.
Ja det antar jag också, rimligtvis blir det så. Men jag tycker det är ganska oklart i hur mycket man kan räkna att själva bjälklagets svikt som minskas med extra flytspackel (eller limmad golvgips).nino skrev:
Ena ledden (tvärs bjälkarna) är det ju skivförstärkning vi pratar om. Att förstärka golvspånet så det inte böjer sig för mycket mellan var bjälke.
I detta fall förstärker man antingen skivan (med t.ex. armerat flytspackel), eller så sätter man golvbjälkar tätare så spånskivan inte kan böja sig skadligt mycket mellan bjälkarna.
Den andra aspekten är ju hela golvets styvhet, sett längs bjälkarna. Här spelar ju t.ex. spännvidden in.
Tittar jag i dokumenten från säker vatten så anses det tydligen att bjälklag med 45x220 C24 i cc600, med skruvlimmat golvspån och flytspackel ovanpå klarar en spännvidd på 3400mm.
Men om jag dessutom limmar en våtrumsgips, hur mycket längre spännvidd klarar det då, eller hur mycket klenare bjälke?
Sånt här verkar vara väldigt oklart, ungefär som att branschen inte vet själv.
Kan jag ha ett bjälklag av 45x145 i 4-meters spännvidd, och ändå klara konstruktionen genom att lägga tillräckligt tjockt med flytspackel eller tillräckligt många golvgips?
Och hur mycket krävs det då, tro ...?
Här verkar det som att Ardex endast adresserar skivans böjstyhet, inte bjälklagets ...
Om nu någon skulle ha lyckats missa det så är mitt förslag: flytspackel.nino skrev:
Följ tillverkarens anvisningar gällande tjocklek, primer och armering så är det möjligt att få både böjstyvhet och fall mot golvbrunnar.
För övrigt så var det aldrig men mening att såga ditt förslag, jag menar bara att det blir enklare att flytspackla.