1920 talshus som ska få sig en omgång!

315k läst  597 svar

1. tullemannen
    Medlem Nivå 8
    Snyggt som alltid!

mattetvilling gillar
  2. maah
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Instämmer med övriga. Riktigt snyggt.
    Speciellt med dom "rundade" hörnen, ska absolut sno den idén om jag ska bygga mer trall i framtiden.

mattetvilling gillar
  3. mattetvilling
    Renoverare · Nivå 18
    Vi tittade lite på olika trallriktningar och valde sedan mellan denna och 45 graders läggning. Valde till sist detta pga. lite spill och att vi kunde ha hela längder. De båda däcken lutar även ut från huset med någon cm för att vatten ska rinna av.

Ja det är riktigt stabilt, när trallen väl är skruvad så flexar det inte mycket.

Tack!

Tack!

Min bror undrade varför jag alltid ska krångla till det :), men trall är ju skit kul att lägga. Men det underlättar med en sänksåg när man kapar för frisen.

Kennethihbg gillar
  4. R
    Medlem · Nivå 10
    Det är ju det som sållar ut de snygga altanerna från alla "dussin byggen".
    Varför måste allt vara rektangulärt eller med 90-graders hörn när man kan anpassa mot natur och berg med udda vinklar och svängda/vinklade kanter och ytor.
    Det blir lite mer att såga och anpassa men det finns maskiner och det slutliga resultatet blir ju så mycket snyggare och roligare att ha/äga.....

mattetvilling gillar
  5. Snigla
    Allvetare Nivå 18
    Jättefint (y)

mattetvilling gillar
  6. Ramnemark
    Medlem Nivå 22
    Kanon 👍

mattetvilling gillar
  7. mattetvilling
    Renoverare · Nivå 18
    Ungefär mitt i altanbygget köpte vi en begagnad lekstuga på blocket,har tänkt bygga en länge men fanns för lite tid.
    Blev lite fix ändå då den var byggd uppe på en bergsknalle så den gick inte att slänga upp på släpet i en del.

Efter lite förfix med paddan och några plattor så gick det snabbt att få dit delarna och spika dit ett nytt tak i råspont då det gamla var lite murket i OSB´n :).
    IMG_3416.jpg

Tidigare ägaren hade även satt lite gips på insidan men inte spacklat ihop det så väl. Och när vi sen en andra gång satte dit det blev det inte bättre. Spacklade lite och satte sen en tapet för att slippa fila för mycket på det. Note to myself, tapetsera aldrig lekstuga igen, i alla fall inte en liten, är 1,90 och med roller, klister och div annat så är det inte mycket plats kvar
    Min bror rev ut ett golv som jag snodde några bitar av, ekparkett fint ska det va ;).
    IMG_3741.jpg

Gjorde även en utebord för dotterns alla pryttlar av trallen som blev över.
    IMG_3742.jpg

Trallen räckte även till en låda som ska grävas ner, använde den gamla rivna trallen som kommer hamna under jord.
    IMG_3745.jpg

Noseone, Snigla, iSnobben och 1 till gillar
  8. mattetvilling
    Renoverare · Nivå 18
    Fixar lite backlog igen.
    Grävde ner två rännor om det blir mycket vatten nära huset
    IMG_4370.jpg

Och lådan kom ner i jorden till sist, nu ska vi bara plantera något i den också ;)
    IMG_4474.jpg

Grävde bort och staplade lite sten jämte altanen
    IMG_4473.jpg

Monterade ett stuprör
    IMG_4371.jpg

iSnobben och D_a_g_g gillar
  9. mattetvilling
    Renoverare · Nivå 18
    Efter att tittat på flera medlemmars inbyggda garderober försökte vi oss på att göra en egen.
    Funderade först på att bygga med Ikea köksskåp men då de nu inte är kompatibla med garderobsinredning valde vi Stommar IKEA Pax, med dörrar TYSSEDAL.

Först lite Sketchup
    garderob.jpg

Då vi ska använda golvlisten som är ganska hög fick en ram byggas på för att få upp garderoben i rätt höjd
    IMG_4525.jpg

Fick även snedsåga alla garderoberna i ovankant med sänksågen
    IMG_4526.jpg

Gjorde en nedsänkt del liknande den på de övriga sidorna
    IMG_4527.jpg

Då nu inte bakstycket räckte till längre ringde jag IKEA och frågade om den fanns som reservdel och snälla som dom var skickade dom en skiva gratis!
    IMG_4540.jpg

Flyttade ut nederdelen då den annars ligger några mm innanför utsidan, här är även listen monterad som sitter mellan sektionerna
    IMG_4541.jpg

Jante, Modig, tullemannen och 7 till gillar
  10. iSnobben
    Husägare Nivå 15
    Alltså den här tråden älskar jag verkligen! Blir glad varje gång du uppdaterar! Älskar att du är så noga och har ett så fint sinne för detaljer!

11. tullemannen
    Medlem Nivå 8
    Äntligen (y)

12. mattetvilling
    Renoverare · Nivå 18
    Tackar :surprised:

Fyllde på med planhyvlade lister över och under. Köpte listerna på Bauhaus som nu öppnat i närheten, gillar att dom har allt på hemsidan och även lagersaldo.
    IMG_4565.jpg

Golvlist monterad
    IMG_4576.jpg

Krönlist
    IMG_4575.jpg

På gaveln limmades / sköts fast lite bredare lister
    IMG_4574.jpg

Monterade inredningen och även STRIBERG LED ljuslister i toppen på garderoberna
    IMG_4566.jpg

Efter lite spackel och målning var det äntligen klart
    IMG_4612.jpg

Gaveln
    IMG_4611.jpg

Garderoberna blev väldigt stabila när dom blev ihopskruvade känns nästan som platsbyggda, samtidigt som det var smidigt att kombinera ihop en vettig inredning. Gillar även belysningen som sätts på när dörrarna öppnas, slipper tända om man bara ska in och hämta något snabbt.
    IMG_4613.jpg

Noseone, Modig, roli och 26 till gillar
  13. -RB-
    Renoverare · Nivå 12
    Riktigt väl utfört! Snyggt!

mattetvilling gillar
  14. nimhed
    Medlem Nivå 10
    Kan bara instämma. Snyggt!

Du funderade aldrig på att bygga den hela vägen upp till snedtaket? Känns som du får en ganska tråkig dammsamlare uppe på. Ber om ursäkt om frågan är behandlad redan tidigare i tråden.

15. mattetvilling
    Renoverare · Nivå 18
    Tackar!

Testade lite i sketchup men det såg lite konstigt ut när det blev så mycket plant ovan dörrarna, man kanske kunde gjort någon extra list eller avdelare men man ska ju ha trafon till belysningen någonstans ;)

Redigerat 21 apr 14:38

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: