Väldigt fint!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Ser riktigt trevligt ut :)

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Tråden fortsätter vara en njutning. Bra jobbat!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Snyggt hus och snyggt jobbat!

Men, är det inte synd på ett så här vackert hus att inte ta ut svängarna mer vad gäller färgsättning? Vitt med vitt med vitt är varken tidstypiskt eller speciellt kul! (Eller är det bara grundmålningen vi ser?)

Här finns lite tips om färgsättning:
http://www.hallahus.se/stilhistoria/1900-1930/20-talsklassicismen/

• Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Otroligt snyggt!

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Snyggt hus och snyggt jobbat!

Men, är det inte synd på ett så här vackert hus att inte ta ut svängarna mer vad gäller färgsättning? Vitt med vitt med vitt är varken tidstypiskt eller speciellt kul! (Eller är det bara grundmålningen vi ser?)

Här finns lite tips om färgsättning:
[länk]
Vi var inne på det först men hamnade i färgvelandet och sen blev det vitt, kan nog ändras till nästa ommålning om förhoppningsvis många år :rolleyes:

Målade lite på undersidan av taket, smidigt när det ligger ner.
P1100586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handlade en stolpe och ett par reglar till taket och kom på att vi ville ha en fasad kant en bit. Letade på massa ställen efter en fasfräs men hittade igen som var i överkomligt pris och ändå höll någon sorts kvalité. Till slut fann jag en på en lackfirma Lackman för 210:-.

Då vi vill ha en större fas än skäret är stort så hittade jag att man kunde köra ifrån olika sidor och på så sätt få en större fas. Nu körde vi inte mer än 20mm faslängd med ett 16mm skär
2.gif
Skapa konto

4.gif
Skapa konto

Så var det dax att äntligen testa att köra överhandsfräs för första gången i mitt liv, alltid lite nevöst med nya moment. Körde det i två omgångar. Här är första sidan klar, med kanten som tas ifrån andra hållet.
P1100582.jpg
Skapa konto

Färdigt ifrån bägge sidor, svärfar var snäll och lånade ut sin fräs :)
P1100583.jpg
Skapa konto

Klämde ihop halvstolparna för att det skulle bli lite stabilare.
P1100584.jpg
Skapa konto

Färdigt och lite kvistlackat och grundimpregneringsoljad.
P1100585.jpg
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Stolpar efter lite färg och en 2cm plast påskruvad i botten.
P1100588.jpg
Skapa konto

En bult i botten som håller stolpen på plats
P1100587.jpg
Skapa konto

Stolpar monterade och bort skruvade läkt, lilltjejen städar lite
P1100589.jpg
Skapa konto

Tak uppe
P1100590.jpg
Skapa konto

Hängrännor och stuprör
P1100593.jpg
Skapa konto

Det blev lite rörigt :)
P1100592.jpg
Skapa konto

Då vi inte har träd som skräpar ner så nära huset så valde vi en sil som sitter inne i röret för att få det lite snyggare.
P1100594.jpg
Skapa konto

Det är en skjutbar brunnsutkastare och en dagvattensil
P1100595.jpg
Skapa konto

Vi fick även göra en distans så röret skulle gå förbi solbänken, det finns sockelknä men dom flyttade lite för mycket.
P1100596.jpg
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Dåligt samvete för bloggen igen, hög tid att köra ikapp ;)

Så äntligen var det dax att koppla in bergvärmepumpen. Då vi inte hade någon bra VVS-kontakt i Göteborg importerade vi en ifrån Småland. En gammal vän som har en vvs firma förbarmade sig och tog med en kollega och gjorde installationen fredag/lördag. Är du ute efter en pålitlig firma i smålandstrakten hör av dig till Bodafors VVS.

Vi drog igång tidigt på fredagsmorgonen och innan lunch var brinen inkopplad och kördes runt för att luftas. Det var lite kris ett tag då pumpen inte fick runt brinen. Efter en stunds felsökning kom vi fram till att IVT´s påfyllningssats var fel ifrån fabriken, fick skruva bort omställningsvredet och flytta det 90 grader . Men innan vi hittade felet var jag riktigt nervig att det var stopp i slangen någonstans och bli tvungen att bila upp golvet igen ;)

Efter lunch gick pumpen för egen maskin och det jobbades på för att riva det gamla och förbereda för morgondagens inkoppling av varmvatten och värme in i huset. Pumpen på plats och inkopplad.
[bild]

När grabbarna röjde i garaget fick jag koppla in de 4 elementen som stått och väntat i ett halvår i garaget. Vi köpte Altech radiatorer och MMA koppel.
Kapade av ett 18mm kromat rör som skydd för pex slangen, hade ca 10mm glapp och sen med en kromad bricka under höjs röret upp lagom för att skarven inte ska ses.
[bild]

På plats med en kromad termostat ifrån MMA
[bild]

I garaget kopplades in ett blocket fynd, en Aircoils fläktkonvektor Omnia UL.
[bild]
Hur går det med huset?
Inga nya projekt på gång?
Jag vet att det är ett gammalt inlägg men hur funkar Konvektorelementet?
Har det någon radiator termostat innan eller styr den det själv via sina inställningar?
Funderar på att montera sådana i garaget :)

Det finns lite olika möjligheter. Normalt sett sitter det ingen ventil alls, men ofta finns det en relä.NO utgång på kretskortet som kan dra ett ställdorn på vanligt ventilsett.

Alt köra den på returen på golvvärmen tex.

Jag tänkte byta ut det mot element jag har hemma som har möbler framför sig. Så det är egentligen element med fläktar. Det kommer ju bli väldigt varmt om inte vattnet regleras?

Det beror på tempraturen på inkommande vatten och flödet.

Det brukar sitta en eller två tempsensorer i en konvektor, en av dom kan du förlänga och dra som en rumsgivare med lite elhack.

De bättre modellerna har tbh som kan monteras och lösa detta, och de billigare får man styra mer manuellt eller med lösa delar.

Om du redan har en styrcentral för golvvärme så kanske den kan nyttjas att styra framledningen till en konvektor också.

Jag har Danfoss Living Termostater på alla element som styr åt mig. Annars en VP

Mkt stiligt alltsammans! Var hittade du de skjutbara muffarna och lövkorgarna?

Ramnemark skrev:
Jag tänkte byta ut det mot element jag har hemma som har möbler framför sig. Så det är egentligen element med fläktar. Det kommer ju bli väldigt varmt om inte vattnet regleras?
Täcker möblerna helt eller det är typ en soffa?
Om du har ett någorlunda modern radiator så har du inbyggda konvektionsplåtar i den som får igång rörelse på luften.
Kanske bara behöver ge förutsättningar för det, tex luftutrymme undertill

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.