mattetvilling skrev:
Spacklade och slipade lite i trapphuset, köpte en Mirka Abranet efter tips på Bygga hus, fungerar grymt bra! Nästan inget damm alls.
Var hittar man en sådan, du kanske just har räddat mitt liv?! :D Då jag bor där jag bor så är en internetbutik att föredra!

lorens skrev:
Var hittar man en sådan, du kanske just har räddat mitt liv?! :D Då jag bor där jag bor så är en internetbutik att föredra!
Räddat livet? Är det så illa? Kolla på:
http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?
productid=7484&deptid=84

Jag köpte min på Lakkapää. Slöd-detaljer säljer dom på nätet.

Fick upp tapeten i dotterns rum!
Jag hade glömt hur jobbigt det är med "vanliga" tapeter, rolla klister, vänta, svåra att skära, nej mer easy up åt folket!
P1050502t.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild
P1050503t.jpg
Skapa konto

• Gilla
lilla frugan och 1 till
  • Laddar…
Vilken fin tapet. Vilket märke?

ida_aker skrev:
Vilken fin tapet. Vilket märke?
Tack, det är Sandberg Alma grön 780-58

mattetvilling skrev:
Räddat livet? Är det så illa? Kolla på:
[länk]
productid=7484&deptid=84
Du ska bara veta hur mycket min tjejj avskyr damm, och jag har tänkt slipa MDF skivor som redan är monterade i huset! Det dammar något hemskt!!

Men nu då jag kollar, detta är inget för maskinbearbetning, utan endast för handkraft ?!

Svärfar kom förbi igen och hjälpte mig med lite mer tapet, nu var det dax för allrummet.
Tapeten är Duro Hudiksvalls teater 037-20. Den var av typen vanlig tapet men lite lättare sätta och "stabilare" än Sandbergs tapeten.
P1050504.jpg
Skapa konto

Tyvärr hade jag mängdat fel :o och saknade 2 vårder, ringde och fick tag på en rulle till ur samma batch (det fanns 39st kvar hos Duro) och den kommer imorgon.
P1050505.jpg
Skapa konto

Närbild
P1050506.jpg
Skapa konto

Närbild på tapeten i grabbens rum som var Boråstapeter New Classic 2522
P1050507.jpg
Skapa konto

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
lorens skrev:
Men nu då jag kollar, detta är inget för maskinbearbetning, utan endast för handkraft ?!
Jepp, men det är bra riv i slippappren då de är som ett nät och sätter inte igen sig heller. Kolla i tråden som lovordar abranet för mer info.

Är det masonit du har lagt ovanpå det gamla trägolvet? Eller det är inte en permanent lösning?

Om den är permanent, hur har du fäst den? Jag tog bort masonit som var spikad med miljoner små mässingsspik. La dit masonit igen för att jämna ut det värsta och då limmade jag men en massa PL200.

Mest bara nyfiken.

Första gången jag tapetserade så körde jag med "vanliga" tapeter, nästa rum var en dröm med Easy up...

Joens skrev:
Är det masonit du har lagt ovanpå det gamla trägolvet? Eller det är inte en permanent lösning?
Det är Hard board (masonit = varumärke :)) som skydd för det nya trägolvet.

Redigerat:
Frugan hämtade den sista rullen, vi satte sen upp den på kvällen i bygglampans sken, mysigt :rolleyes:

P1050508.jpg
Skapa konto

Vi fick lister och smygar levererade av Idalalisten, snabb leverans och bra kvalitet. Jag skickade ner en lista på alla olika längder och så pusslade dom ihop det med deras längder så det blir lite spill.
Det blev "bara" 168m av div olika sorter, här syns ungefär hälften. Så nu är det bara att börja kapa och grundmåla igen...

P1050509.jpg
Skapa konto

Svärfar byggde ett provisoriskt trappräcke om vi skulle flytta upp innan det riktiga kommer på plats.

P1050510.jpg
Skapa konto

Nu har jag plöjt hela tråden från sida 1 och jag vill bara säga att jag är grymt imponerad över ert otroligt fina arbete. Kommer att fortsätta att följa den här tråden med stort intresse.

Hur går det här då?:)

Paytax skrev:
Hur går det här då?:)
Jodå! Stian ska skuras, locket ska läggas på brunn och kvigan ska kalva...

Vi har målat och fixat lite med taket i barnens rum, vi målade råsponten en gång innan den var uppe och sen/nu en gång på plats. Fick dra lite i mellanrummen på spånten för att få bort all färg som hade kommit i springan, men nu är det klart med målning tapetsering och annat fix i barnrummen. Har börjat att spackla det sista ner i trapphuset för att kunna sätta tapeten även där.

Beställt de sista uttagen för el och nätverk ifrån Elbutik.se , förvånad varje gång jag beställer ifrån dom hur snabbt det går. Man hinner knappt skicka iväg beställningen innnan man får ett mail att nu är det på väg. Elektriken kommer nästa tisdag och kopplar på det sista, sen flyttar vi nog upp och tar lister och smygar när vi hinner, det ska ju bli jul snart sa någon!?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.