S
Jag har ett gammalt hus från 1850-talet och det finns en källare under ett rum på 40kvm. Idag är golvet ner mot källaren oisolerat. Det är ingen dränering utanför men det är sandjord runt om i så fukten är inte ett så stort problem. Källaren (ett enda rum) har en ventil på varje sida av rummet. Takhöjden i källaren är runt 165cm.
Golvet är gjutet. Väggarna längst ner är stora stenbumlingar som är fogade med kalkbruk och bruket är fuktigt, precis som sanden utanför. 80cm ovan källargolv så är det gjuten källarvägg, den är ovan mark och torr.

Jag kommer isolera golvbjälklaget mellan rum och källaren.

Ska jag behandla källaren som krypgrund?
Kan det vara en ide att lägga ut plast på golvet, ända upp på väggarna till den nivå marken börjar och sen fylla upp med singel?

Eller hur bör jag göra?
Obs, källaren används inte och kommer inte användas.

Tack på förhand!

I princip gör ingenting.
Möjligtvis skaffa temp & fukt-logger.
Sätt asfaboard i taket.
Det är ju en källare, så du kan ju lätt gå ner och inspektera ett par ggr per år. Visar det sig bli för mycket fukt så kan du ju då hitta på något. Du har ju två ventiler att spela med. Sedan finns ju avfuktare och värmetillskott att fundera på.

Blir det för mycket fukt med källaren som den är, så blir det högst sannolikt det också om du fyller igen den.

S
Köpte 5st fukt och temp mätare med extern mätare för 28kr stycket. Sätter ner en eller två mätare i källaren, så kan jag gå och glo på dem från och till. Känns som det blir en billig lösning, det blir ju inte mindre fukt för att jag stoppar ner någon logger för flera tusen och kan få statistik på min Iphone.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.