Drog en ny FK idag för att installera ett uttag i badrummet. Tidigare gick det skyddsjord, nolla och tändtråd till armaturen, och jag drog en ny fasledare. Hursomhelst, när jag hade stängt av strömbrytaren där tändtråden utgår, men innan jag stängt av dvärgbrytaren i centralen, så var där 17 volt mellan tändtråd och nolla i armaturen. Frågan är nu, vad gjorde de där? Efter att ha brutit i centralen var det noll volt mellan tändtråd och nolla. Mellan nolla och skyddsjord var noll volt hela tiden.

Vad är det som kan läcka 17 volt? Jag provade inte hur mycket ström som fanns där, men jag antar att det inte var någon större sådan. Kan det vara klägg i strömbrytaren? Huset är byggt -82, så strömbrytaren har säkert sett en del.

Vad mäter du med för instrument ?

En multimeter har så hög ingångsimpedans att den lätt tar upp "falsk" spänning.

Vanliga mätpinnar har oftast en belastning inbyggd just för att komma bort från detta problem, så lustigt nog så är en teknisk mycket enklare apparat bättre för dessa mätningar.
Du belastar spänningen du mäter på och får därför inga falska spänningar.

Sk kapacitiv koppling, dvs energi överförs mellan ledningarna enligt samma princip som i en kondensator. Energimängden är dock så liten att den inte blir farlig eller orkar driva mycket mer än ett mätinstrument av den typen som använts och som drar mycket mycket lite ström vid mätningen.

En liten spänningsskillnad mellan nolla och skyddsjord har man i praktiken alltid pga olika fenomen, bla sk vagabonderande strömmar. Normalt inget farligt det heller.

Tack för svaren! Jo, jag mätte med multimeter. Så förmodligen hade spänningen gått ner till noll om jag belastat den lite. T ex genom att slicka på den :)

Hade säker funkat men inget jag skulle rekommendera. Men vi har alla våra sätt att lysa upp en ibland tråkig tillvaro! :D

Precis samma fenomen har jag. Jag kopplade ny FK i somras och lysröret i badrummet är inbakat i väggen så jag kom inte åt att byta den slingan till kopplingsdosa. Jag gjorde en felkoppling och mätte upp tråden och det var runt 20 volt i tändtråden till lysrörsarmaturen. men efter att jag kopplat alla trådarna i kopplingsdosan så försvann strömmen i tändtråden när brytaren var avslagen.

svartöra skrev:
Tack för svaren! Jo, jag mätte med multimeter. Så förmodligen hade spänningen gått ner till noll om jag belastat den lite. T ex genom att slicka på den :)
jag läste någonstans att man skulle använda alla sina sinnen inom eljobb,
hörsel-fräser det?
syn-ryker det?
känsel-pirrar det i kroppen?
lukt-luktar det bränt?
smak-smakar det bränt?
å till sist- känns det bra?
;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.