Nyfniken skrev:
Det är ju inte säkert att det är praktiskt möjligt. Man kanske behöver större flexibilitet igolvet. Men jag kan tyvärr för lite för att kunna diskutera saken.
Min poäng är att det redan finns väldigt mycket plast i en badrumsinstallation, så att det skulle vara problem med att införa lite till pga att just det blir sprött med tiden är nog ingen risk. ;)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är såklart admin som modererar men jag och det brukar inte vara något problem att länka till produkter, men om det är en ny användare som kommer in för att berätta hur fantastisk deras produkt är så brukar det bli bortplockat. Jag har länkat till massor av produkter och tycker vid en första anblick att fundo golv verkar vara hyfsat i linje med det jag efterfrågar - i alla fall verkar det uppfylla en del av idéerna.

Överlag verkar det ta lång tid att få godkännanden på svenska marknaden för våtrumsprylar. Dock brukar det räcka med SP-godkännande, BKR eller GVK behöver inte vara inblandat även om de verkar få alldeles för mycket förtroende.

Kolla här, man lär sig hela tiden. Innebär det här att ett ETAG022-godkänt våtrumssystem ersätts av försäkringsbolagen på samma sätt som kakel/klinker eller vinylmatta om en vattenskada skulle uppstå? Givetvis utgående från att monteringsanvisningarna följts.

Användaren ThomasFre är representant för märket han länkade till i denna och andra trådar och är numera bannad pga upprepad reklam trots varning tidigare.

Med vänlig hälsning, /Moderator

T
unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Det senaste testet från sp är ett skämt

tank77 skrev:
[bild]
Japp, jag citerar mig själv igen:
Nyfniken skrev:
Ska man läsa mellan raderna? "Vi kommer inte göra några nya egna tester. Vi kommer inte åka till SP med en påse bullar och försöka ta reda på hur det blev såhär. I stället kommer vi med alla medel försöka hitta brister i SP's rapport så att vi kan avfärda den som nonsens."
(Även om det inte var LIP som skrev stycker där jag läste mellan raderna)

Vad skrev egentligen SP om LIP?

"Monteringen har utförts enligt tillverkarens monteringsanvisning. Denna monteringsanvisning saknar information om hur en klisterflänsbrunn ska monteras. För Blücherbrunnen har istället en separat skriftlig anvisning från tillverkaren använts."

Jag gissar att LIP på begäran satt ihop en anvisning just för det här testets skull.

"Monteringsanvisningen saknar direkta rekommendationer angående torktid från inläggningsdag till första vattenfyllning. Efter muntliga besked från tillverkaren har 5 dygns torktid använts vid provningen."

Hur ska man kunna följa montageanvisningen när den inte anger någon torktid?

Utöver läckaget vid Blüchers golvbrunn som var så stort att det inte gick att avgöra om det hade läckt på ytterligare ställen så fanns ytterligare fyra fristående läckage.
  • Vid ett innerhörn
  • Vid en golv/vägg-vinkel
  • Vid 2 ställen där skarvremsan slutade.

Men det "glömde" LIP nämna i sitt pressutskick. :rolleyes:

Frågan är väll varför det läckt i sp tester , gör testet en gång till . Ett test säger inte så mycket

Ett test med ett sånt här katastrofresultat kräver givetvis fler tester, men egentligen räcker det här testet som bevis för att tätskiktssystemen inte fungerar. Ett byggsystem som kräver helt korrekt montage för att fungera är dåligt, eftersom det inte tar hänsyn till verkliga förhållanden (dvs att folk gör fel).

Polos skrev:
Frågan är väll varför det läckt i sp tester , gör testet en gång till . Ett test säger inte så mycket
Är det verkligen frågan? Det läcker för att tätskikten inte håller tätt. Svårare är det inte.

Tror du verkligen att vi skulle få ett helt annat resultat om vi gjorde om testet. Varför då?

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Enda gången ett nytt test skulle kunna ge ett annat resultat är ju om:

1. Monteringsmetoden varierar, här kan man dock anta att dokumentation finns och det är ett standardiserat - repeterbart utförande eftersom det utförs i en testmiljö och där hela syftet är att kolla material och inte metod. Alltså osannolikt.

2. Leverantörerna har variationer i sin produktion: detta är ju inget konstigt det finns variationer i alla produktionsprocesser. Dock sker ju produktion oftast i batcher och stickprov ska tas från varje batch innan produkter ok:as för leverans. Här finns en viss/större sannolikhet för fel.

3. Produkter som har fallerat är helt enkelt inte tillräckligt bra. Mycket hög sannolikhet.

Mina två cent...

Redigerat:
Om man gör testen en gång till, och det då håller tätt, så vet vi att 1 av 2 badrum läcker. Om vi gör testet 9 gånger till och , mot förmodan, alla nio håller tätt, så vet vi att 1 av 10 badrum läcker... ;)

SP har ju inte bara följt monteringsanvisningarna, de har dessutom kontaktat tillverkarna för att få mer information än dem som finns i monteringsanvisningen, för att säkerställa att de gjort rätt. Dessutom, hade ju alla tillverkare blivit inbjuda till att delta för att själva på plats kunna bidra till och säkerställa att all montering utförs korrekt.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Är det verkligen frågan? Det läcker för att tätskikten inte håller tätt. Svårare är det inte.

Tror du verkligen att vi skulle få ett helt annat resultat om vi gjorde om testet. Varför då?
Hur kan sp ha godkänt alla tätskikt innan ?
Hur kan sp sätta tätskikt på ej godkänd konstruktion ?
Skulle tätskiktet läcka utan behandlingen av sandsäckarna?
Varför testar man inte med kakel och klinkers på?
Skulle testet få samma resultat om man gjorde det flera gånger , jag vet inte men det går ej att svara på om testen inte görs flera gånger .
Jag tror inte det skulle bli ett liknande resultat vid ett andra test .
Vad ville sp visa med testet , hur täta tätskiktet är eller om dom klarar en behandling som ALDRIG kan uppstå om man monterar tätskiktet som man ska.
Är det godkänt att ha tätskikt direkt på spån?

Polos, på vilka punkter avviker SP's testförfarande från de i standarden angivna?

Redigerat:
Säg att limmet är lösligt vid 70 grader, vad säger testet då? Finns krav på att tätskiktet//limmet ska tåla 90 grader för att bli godkänt? Jag vill inte stå i en dusch med 90 grader varm vatten :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.