Jag har tre faser/nolla/jord framdragna i en befintlig 5ledare 2.5mm2 dit jag vill byta ut ett litet kök. Ska stoppa in separata IKEA häll+ugn.

Det nya förbrukarna i köket är en separat induktionshäll, en separat ugn samt vägguttag (kyl+belysning)
Alla är 1-fas/230v men induktionshällen har en maxeffekt som kräver 16A medan ugnen ska vara säkrad med 10A. enl. manualerna.

Elektriskt schema som visar installation av köksapparater med säkringar och 5-ledare 2.5mm2 kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se bilden: Är det OK att ha olika uppsäkrat på olika faser med sammma nolla om man bara har belastning mellan nolla och resp. fas och inte mellan faserna?

- Att det fungerar att göra så här förstår jag, men FÅR man göra så här?
- Att ha alla tre faserna säkrade med 16A är ju såklart en variant, men vill man verkligen ha det högre säkrat än som behövs, när det bara är en fas behöver 16A?

opps.. L1, L1 och L1 i bilden ska så klart vara L1,L2 och L3 :D

5
Samma grupp ,samma area och avsäkring.
Det är kabeln man avsäkrar för inte förbrukaren.

• Gilla
Calvert
  • Laddar…
När det gäller säkringen så finns det en regel som säger att den ska vara lika för alla faser i en trefasgrupp.
När det gäller att dela upp en "spisgrupp" så finns inga tydliga regler, men det anses ok att lägga häll + ugn på den men inte att grena av till vägguttag mm.

Du behöver alltså en trefasgrupp, 3 x 16 A, två faser till hällen och en fas till ugnen. Om du inte har gjort ett felköp (vanligt på elgiganten) så kan och bör din häll kopplas in på två faser. De allra flesta ugnar kräver vidare mer än 10 A. Det är hur som helst inga problem att mata den med 16 A säkring.

Vägguttag och belysning behöver en eller flera separata grupper, 10 A. Du kan i trängande fall använda en trefasgrupp här också, fast då en egen sådan.

• Gilla
Calvert och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När det gäller att dela upp en "spisgrupp" så finns inga tydliga regler, men det anses ok att lägga häll + ugn på den men inte att grena av till vägguttag mm.
Ok, en ny separat kabel till vägguttag för kylen alltså.

Du behöver alltså en trefasgrupp, 3 x 16 A, två faser till hällen och en fas till ugnen. Om du inte har gjort ett felköp (vanligt på elgiganten) så kan och bör din häll kopplas in på två faser. De allra flesta ugnar kräver vidare mer än 10 A
Jag har inte köpt än, men kollat på de här: (budgetgrejer till en övernattningslägenhet i en källare)

Jag tyckte också att det lät lite med 10A till ugnen, det är den här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-ugn-vit-50416921/

I beskrivningen:
Spänning: 230V.
Minsta säkring: 10A.

Hällen är den här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/moejlig-induktionshaell-svart-30237138/

I beskrivningen;
Anslutningseffekt: 3700W.
Ström: 1x16A.
Spänning: 220-240V.

Tittar man på den fysiskt har den en kabel för anslutning med bara en fas.
Men det kanske går att koppla in den på två faser men annan kabel (?)

Det ser ut att vara en liten ugn och en "halv" häll så det stämmer nog att de inte behöver mer ström. Är det ett litet kök också? Om det inte är overkill rekommenderar jag ändå full matning 3x16 A till häll och ugn med tanke på framtiden, plus då en separat grupp för uttag mm.

När det gäller säkringen så finns det en regel som säger att den ska vara lika för alla faser i en trefasgrupp.
Av ren nyfikenhet, var hittar jag den regeln?

5
Sida ur en teknisk manual om överströmsskydd, med text och en rubrik "Överströmsskydd som skyddar mot både överlast och kortslutning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Var hittar jag den texten? Jag har svårt att inse vilka risker det skulle med föra att använda olika säkringar.

Var kommer utklippet från?

Skrevs detta vid tiden innan det var tillåtet att grena ut enfasförbrukare från 3-fasgrupp, eller efter?

5
Urklippet kommer ifrån 436 40 00 utg 3

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Och när man (=jag) läser andra stycket ordentligt ser jag att svaret på min egen fråga är: efter.

Rent tekniskt har jag svårt att se vad kravet skulle orsakas av, annat än att man "alltid gjort så"...

Nollan måste givetvis vara dimensionerad efter högsta ström, men så är ju fallet i TS exempel, med 5 x 2,5mm² och 16+10+10A avsäkring.

Om man leker med tanken och matar 3 x 16A, men låter ledningen gå till en liten central i uthyrningsdelen, så vore det ju helt ok att säkra 1 grupp 16A (ingen selektivitet, men det är ändå rätt svårt att få, speciellt med automater), 2 grupper vardera 10A, och så skulle man kunna göra en grupp 6A för kylen. Denna lösning vore helt konventionell, helt fungerande, och för kabeln som matar från nuvarande central elektriskt sett helt identiskt med att säkra "obalanserat". Bara dyrare med mer material...

5
S Soltorp40 skrev:
Var kommer utklippet från?

Skrevs detta vid tiden innan det var tillåtet att grena ut enfasförbrukare från 3-fasgrupp, eller efter?
Borde ju vara efter :)

Och förresten, inklippet är från en standard.

Elförordningen kräver INTE att installationen måste följa standard, men om man avviker från standard skall det dokumenteras och en "riskanalys" skall utföras/ingå i dokumentationen.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.