114 895 läst ·
35 svar
115k läst
35 svar
16A = 2,5mm2 kabel
Nej, en motorvärmare drar mindre ström med lägre spänning.
Precis så. Apparater med stabliserade nätdelar som internt använder lägre spänningar än nätspänningen, dvs i prakatiken allt/det mesta utom rena värmeapparater, drar mer ström när matningsspänningen sjunker.
Det skall vara ok att sätta 13A på 1.5mm kabel..
Och 6mm2 drar man helt enkelt inte till ett uttag, det går inte att få in ledarna i uttaget eller kontaktera.
Vill man dra så grovt får man först sätta upp en liten undercentral, och det skulle ju kunna vara såsom en förberedelse för elbilsladdning förvisso, men det duger nog bra med 2,5mm2 och 16A också för laddning under natten.
Vill man dra så grovt får man först sätta upp en liten undercentral, och det skulle ju kunna vara såsom en förberedelse för elbilsladdning förvisso, men det duger nog bra med 2,5mm2 och 16A också för laddning under natten.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Det här vet jag inte om jag håller med om längre.Mikael_L skrev:
Jag tycker faktiskt, nu när jag jobbat som elektriker några år, att det inte är speciellt vanligt att man måste gå upp i dimension ifrån tumregelsdimensionerna. Väldigt ovanligt faktiskt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
En anslutningskabel kan i de flesta fall vara "ett snäpp" klenare än tumregeln. Den är kort, den ligger relativt fritt och får kylning.
Så spis/hällkablar (anslutningen alltså, inte den fasta delen inne i eller på väggen) brukar vara 1,5 kvmm.
Så spis/hällkablar (anslutningen alltså, inte den fasta delen inne i eller på väggen) brukar vara 1,5 kvmm.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Gummikabel brukar ofta följa med..och den är 2.5mm2,