6 021 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
16 A proppar går...
Är belastningsvakt och jordfelsbrytare samma sak?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
@MariaiÖstergötland Nej, helt olika. Belastningsvakter mäter hur mycket ström som går genom matningen till huset och kopplar från olika saker tillfälligt så länge belastningen ligger över säkringarnas förmåga.
Jordfelbrytare kontrollerar så att lika mycket ström som skickas ut kommer tillbaka via nollan. Om inte går strömmen fel väg någonstans och den bryter blixtsnabbt för att skydda framförallt människor. Måste återställas manuellt.
Jordfelbrytare kontrollerar så att lika mycket ström som skickas ut kommer tillbaka via nollan. Om inte går strömmen fel väg någonstans och den bryter blixtsnabbt för att skydda framförallt människor. Måste återställas manuellt.
Tack!MultiMan skrev:
@MariaiÖstergötland Nej, helt olika. Belastningsvakter mäter hur mycket ström som går genom matningen till huset och kopplar från olika saker tillfälligt så länge belastningen ligger över säkringarnas förmåga.
Jordfelbrytare kontrollerar så att lika mycket ström som skickas ut kommer tillbaka via nollan. Om inte går strömmen fel väg någonstans och den bryter blixtsnabbt för att skydda framförallt människor.
Hej Marika, du verkar ha mycket bekymmer med elen vad det verkar i otaliga trådar.MariaiÖstergötland skrev:
Det kan vara som så att någon slagit sönder porslinet på PKn hos dig för att denne var för snål att bekosta säkringshöjning.
Nu är det tyvärr så att detta kostar en slant att åtgärda, säg en timmes arbetstid i alla fall.
Det kan finnas andra möjligheter också, flytta runt laster, effektvakter, service samt vanligt sunt förnuft hur apparater används i dessa kyliga tider. Tror du denna vinter är ovanligt kall kan det vara värt att lägga mödan, bör vara oavsett men kolla på Mölndals hemsida vad prisskillnaden är och fundera.
Ett elavbrott vid fel tillfälle kan också bli väldigt kostsamt, därför tar många även här i Skåne den extra, men ofta onödiga extrakostnader för att kunna sova lugnt.
Tack för ditt svar, men "otaliga" trådar vet jag inte. Jag skapade en tråd om mina säkringar och när jag var klar hade någon annan skapat en liknande tråd som jag då svarade i.E El-Löken66 skrev:Hej Marika, du verkar ha mycket bekymmer med elen vad det verkar i otaliga trådar.
Det kan vara som så att någon slagit sönder porslinet på PKn hos dig för att denne var för snål att bekosta säkringshöjning.
Nu är det tyvärr så att detta kostar en slant att åtgärda, säg en timmes arbetstid i alla fall.
Det kan finnas andra möjligheter också, flytta runt laster, effektvakter, service samt vanligt sunt förnuft hur apparater används i dessa kyliga tider. Tror du denna vinter är ovanligt kall kan det vara värt att lägga mödan, bör vara oavsett men kolla på Mölndals hemsida vad prisskillnaden är och fundera.
Ett elavbrott vid fel tillfälle kan också bli väldigt kostsamt, därför tar många även här i Skåne den extra, men ofta onödiga extrakostnader för att kunna sova lugnt.
Det har bott en hemmapulare i vårt hus före oss så vad som helst kan ha skett här.
Mölndal? Varför Mölndal?
/Maria...
Hej Maria, kanske inte Mölndal då, tyckte det stod så på mätaren, men Ge, Vattenfall eller EON då.MariaiÖstergötland skrev:
Får hoppas det löser sig till det bästa, det finns en aktuell tråd om dessa hemmapulare i forumet nu.
Men att de skulle sätta in två 20A PK kunde knappast någon Ana.
Ts, ursäkta min ofrivilliga trådkapning. Jag tar mössan i handen och knallar tillbaka till min egen tråd...
Klicka här för att svara