MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hej och välkommen till oss som förbrukar 16A-säkringar som andra förbrukar kaffefilter. Är det huvudsäkringen som går hos dig också??
16 huvud säkring är för klent bör vara 20 i hus idag
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
O
L lenaa skrev:
16 huvud säkring är för klent bör vara 20 i hus idag
Varför tror du det?

Hur stor huvudsärking som behövs beror helt på hur stor fastigheten är, vad den har för energistandard, vilket uppvärmingssystem som används och om det finns några större förbrukare som t.ex. en poolvärmepump, elbilsladdare eller liknande.

I ett 200kvm stort passivhus med fjärrvärme, utan pool, och utan elbil, så är 16A mer än tillräckligt. I en 85kvm stor villa med, pool, elbil, dålig isolering, luftvärmepump och bastu så kan det behövas 25A. Så att kategoriskt hävda att det krävs 20A i ett modernt hus är bara trams, och det riskerar att lura folk som inte förstår bättre att de måste byta huvudsäkringar även om det inte alls nödvändigt.
 
  • Gilla
  • Wow
MrJozk och 3 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Varför tror du det?

Hur stor huvudsärking som behövs beror helt på hur stor fastigheten är, vad den har för energistandard, vilket uppvärmingssystem som används och om det finns några större förbrukare som t.ex. en poolvärmepump, elbilsladdare eller liknande.

I ett 200kvm stort passivhus med fjärrvärme, utan pool, och utan elbil, så är 16A mer än tillräckligt. I en 85kvm stor villa med, pool, elbil, dålig isolering, luftvärmepump och bastu så kan det behövas 25A. Så att kategoriskt hävda att det krävs 20A i ett modernt hus är bara trams, och det riskerar att lura folk som inte förstår bättre att de måste byta huvudsäkringar även om det inte alls nödvändigt.
Hej!
Efarenhet av hundratals bostadsrätter och de som är avsäkrade med 16 ampere har haft mycket stora problem med huvudsäkringar trots att man varit inne och "fasutjämnat" belastningen. De som har haft 20 ampere säkringar har inte haft problem. Hur villor kan vara förskonade från dessa problem är märkligt.
 
O Steamboy skrev:
Varför tror du det?

Hur stor huvudsärking som behövs beror helt på hur stor fastigheten är, vad den har för energistandard, vilket uppvärmingssystem som används och om det finns några större förbrukare som t.ex. en poolvärmepump, elbilsladdare eller liknande.

I ett 200kvm stort passivhus med fjärrvärme, utan pool, och utan elbil, så är 16A mer än tillräckligt. I en 85kvm stor villa med, pool, elbil, dålig isolering, luftvärmepump och bastu så kan det behövas 25A. Så att kategoriskt hävda att det krävs 20A i ett modernt hus är bara trams, och det riskerar att lura folk som inte förstår bättre att de måste byta huvudsäkringar även om det inte alls nödvändigt.
Ursäkta OT, men hur stor fastigheten är har inte ett enda dugg med hur stor huvudsäkring du behöver. Samma hus på en fastighet om 0.1 hektar eller 100 hektar drar exakt lika mycket ström.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Ursäkta OT, men hur stor fastigheten är har inte ett enda dugg med hur stor huvudsäkring du behöver. Samma hus på en fastighet om 0.1 hektar eller 100 hektar drar exakt lika mycket ström.
Kanske att man ibland menar Hus när man säger Fastighet? För vi kan väl enas om att ett Hus på 200 kvm generellt kräver mer elkapacitet än ett hus på 65 kvm?
 
L lenaa skrev:
Hej!
Efarenhet av hundratals bostadsrätter och de som är avsäkrade med 16 ampere har haft mycket stora problem med huvudsäkringar trots att man varit inne och "fasutjämnat" belastningen. De som har haft 20 ampere säkringar har inte haft problem. Hur villor kan vara förskonade från dessa problem är märkligt.
Ja det var ju märkligt...är ren elvärme vanligare i bostadsrätter?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Kanske att man ibland menar Hus när man säger Fastighet? För vi kan väl enas om att ett Hus på 200 kvm generellt kräver mer elkapacitet än ett hus på 65 kvm?
Ja, folk verkar ha fått för sig att fastighet är ett finare ord för hus.
Jag läste i någon tråd för ett tag sedan, där hade grannens träd fallit in på personens mark. Tydligen var det bara tur att inte trädet träffade fastigheten.
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Mikael_L
L lenaa skrev:
Hej!
Efarenhet av hundratals bostadsrätter och de som är avsäkrade med 16 ampere har haft mycket stora problem med huvudsäkringar trots att man varit inne och "fasutjämnat" belastningen. De som har haft 20 ampere säkringar har inte haft problem. Hur villor kan vara förskonade från dessa problem är märkligt.
Förutom att detta låter mycket märkligt, så förenklade du väldans grovt i förra inlägget.
Massor med villor klarar sig med 3x16A, en del villor klarar sig knappt med 3x25A
 
Elanvändadet i moderna hushåll har ökat den sista tioårsperioden . Med alla energieffektiva apparater så borde elförbrukningen minska men så är det inte.
 
useless useless skrev:
4? Vad jag vet har man 3 faser...
Klart fel av mig 3 fas!!!
 
Och att fördela laster över faserna kanske inte är så enkelt som det låter. Dom flesta har kanske 10 "apparater" som drar upp emot 10 A. Fördelar man det på dom tre faser som finns att tillgå så får man ca 30 A på varje fas.
Så det krävs en viss disciplin vid användandet inte minst om man bara har 16 A.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Detta är nackdelen med enfasapparater
 
MultiMan
Det är väl därför man installerar belastningsvakter som kopplar från förbrukare så slipper man säkra upp och ta den högre taxan? Det borde ju vara extra populärt i dagsläget med politiker som strävar efter att åstadkomma samma funktion i hela kraftnätet.
 
Panor82
L lenaa skrev:
16 huvud säkring är för klent bör vara 20 i hus idag
Beror helt på, själv har jag och min fru 166kvm med 60kvm uppvärmd källare(20°C) och gammal bvpump -01 med tillskott som går ganska frekvent nu när det är så här kallt. Har även ett garage med en 3fas värmefläkt för 5°C underhållsvärme. 3st barn, tvättmaskin, torktumlare och spis som går iaf minst 1gång om dagen. Elektrisk golvvärme i badrum mm. Vi har aldrig haft problem med att några säkringar löst.
Vi har 16A.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det är väl därför man installerar belastningsvakter som kopplar från förbrukare så slipper man säkra upp och ta den högre taxan? Det borde ju vara extra populärt i dagsläget med politiker som strävar efter att åstadkomma samma funktion i hela kraftnätet.
Någon gång på 80 talet fick man bidrag för att montera belastningsvakter och massor av villor säkrade ner till 16A och monterade belastningsvakter. Några år senare åkte jag runt och kopplade bort vakterna och säkrade upp då folk tröttnat på kalla hus när behovet var som störst.
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.