Tjenare!
Sitter redan nu och planerar för en större ovanmarkspool + värmepump till nästa sommar då barnen börjar tycka att den vi har idag är för liten
Vi skulle vilja sätta en rund 427 * 122 mm, 15000 l uppe på befintligt trädäck.
Trädäcket byggdes för ca 2 år sen och vi bad då snickarna att förbereda för en framtida pool uppe på trädäcket (utan att benämna någon storlek på denna).
Snickarna använde sig av betongplattor direkt mot tidigare gräsmatta (där det tidigare har stått en ovanmarkspool på 366 * 76 mm d.v.s ca 6500 l) som de sedan satte standard reglar på högkant (för att få upp höjden). CC-mått mellan reglar ligger på ca 50 cm.
Kommer befintligt trädäck att klara denna tyngd? Vi är inte så sugna på att bygga om trädäcket så visar det sig att det inte finns en chans att detta fungerar får vi nog ta ett steg tillbaka och välja en mindre pool.
Vi hade varit väldigt tacksamma för hjälp här.
Jag har bifogat en bild på trädäcket.
MVH
/Daniel
Sitter redan nu och planerar för en större ovanmarkspool + värmepump till nästa sommar då barnen börjar tycka att den vi har idag är för liten

Vi skulle vilja sätta en rund 427 * 122 mm, 15000 l uppe på befintligt trädäck.
Trädäcket byggdes för ca 2 år sen och vi bad då snickarna att förbereda för en framtida pool uppe på trädäcket (utan att benämna någon storlek på denna).
Snickarna använde sig av betongplattor direkt mot tidigare gräsmatta (där det tidigare har stått en ovanmarkspool på 366 * 76 mm d.v.s ca 6500 l) som de sedan satte standard reglar på högkant (för att få upp höjden). CC-mått mellan reglar ligger på ca 50 cm.
Kommer befintligt trädäck att klara denna tyngd? Vi är inte så sugna på att bygga om trädäcket så visar det sig att det inte finns en chans att detta fungerar får vi nog ta ett steg tillbaka och välja en mindre pool.
Vi hade varit väldigt tacksamma för hjälp här.
Jag har bifogat en bild på trädäcket.
MVH
/Daniel
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Standardreglar säger inte så mycket gällande dimensionen då det kan vara 46x120 eller 45x145 etc. Men jag tänker såhär:
Det är väldigt lätt att lossa trallbrädorna och ev förstärka där ni vill ha poolen. Regla på cc30 och stötta mot mark med fler plattor.
Samtidigt så är det säkert också tillräckligt starkt och eftersom den ligger i marknivå och det värsta som händer att det sjunker ner lite. Ingenting kommer ju rasa samman.
Har dessutom snickarna blivit informerade så går det nog bra. Du har kanske en spec på vad dom hade för virke?
Det är väldigt lätt att lossa trallbrädorna och ev förstärka där ni vill ha poolen. Regla på cc30 och stötta mot mark med fler plattor.
Samtidigt så är det säkert också tillräckligt starkt och eftersom den ligger i marknivå och det värsta som händer att det sjunker ner lite. Ingenting kommer ju rasa samman.
Har dessutom snickarna blivit informerade så går det nog bra. Du har kanske en spec på vad dom hade för virke?
Tjenare Holmberg!
Tusen tack för ditt svar.
Jag mindes helt fel angående reglarna så nedan gäller
Reglarna är liggande 45x95 (d.v.s. 45 på höjden) och sitter på lite blandade CC mellan cc30 till cc 60. På dessa reglar ligger sen 28x120 trall. Tror du detta ska räcka för 15000 kilo eller bör vi skruva av all trall och förstärka upp med plattor och reglar?
Tack!
Tusen tack för ditt svar.
Jag mindes helt fel angående reglarna så nedan gäller
Reglarna är liggande 45x95 (d.v.s. 45 på höjden) och sitter på lite blandade CC mellan cc30 till cc 60. På dessa reglar ligger sen 28x120 trall. Tror du detta ska räcka för 15000 kilo eller bör vi skruva av all trall och förstärka upp med plattor och reglar?
Tack!
Klicka här för att svara
