På konsumentens sida
· 3 297 inlägg
Patrik Rosén är expert på 3D-skrivare. Här visar han reservdelar och prylar han har designat för hemmet.
Läs mer: 3D-skrivare - En guide till att köpa 3D-skrivare och skriva ut egna saker
Du kan läsa artikeln här: 15 saker Patrik skrivit ut med 3D-skrivaren
Läs mer: 3D-skrivare - En guide till att köpa 3D-skrivare och skriva ut egna saker
Du kan läsa artikeln här: 15 saker Patrik skrivit ut med 3D-skrivaren
Redaktionen skrev:
Ja så kan man ju göra. Man kan också köpa krokar och duschdraperistång på jula.
Medlem
· Stockholm
· 4 349 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 916 inlägg
Titt som tätt vill jag köpa en 3D-skrivare men hejdar mig alltid så småningom. Det som (indirekt) tas upp här är den främsta anledningen; de gånger jag skulle använda skrivaren till något ”vettigt” skulle ske så otroligt sällan att det inte är värt tiden, pengarna och platsen.
Att skriva ut saker i 3D ser jag fortfarande som en hobby, alla andra går till Jula eller Clas Ohlsson och köper det de vill ha. Eller så struntar de helt enkelt i att köpa det man tänkt printa ut, ibland känns det som att folk printar ut saker för sakens skull.
Jag vill inte att folk ska missförstå mig, jag har en hel verkstad full med maskiner för att kunna göra hyllkonsoler som jag lika gärna hade kunnat köpa i butik. Allt jag säger är bara att 99,9 % av alla människor inte har så mycket nytta av en 3D-skrivare utan att det är mer en hobby.
(Skulle man verkligen behöva något utskrivet så kan man köpa den tjänsten av någon som har en skrivare.)
Edit: Däremot är jag övertygad om att en 3D-skrivare kommer finnas hos kreti och pleti inom 20-30 år. Ingen tvekan om den saken.
Att skriva ut saker i 3D ser jag fortfarande som en hobby, alla andra går till Jula eller Clas Ohlsson och köper det de vill ha. Eller så struntar de helt enkelt i att köpa det man tänkt printa ut, ibland känns det som att folk printar ut saker för sakens skull.
Jag vill inte att folk ska missförstå mig, jag har en hel verkstad full med maskiner för att kunna göra hyllkonsoler som jag lika gärna hade kunnat köpa i butik. Allt jag säger är bara att 99,9 % av alla människor inte har så mycket nytta av en 3D-skrivare utan att det är mer en hobby.
(Skulle man verkligen behöva något utskrivet så kan man köpa den tjänsten av någon som har en skrivare.)
Edit: Däremot är jag övertygad om att en 3D-skrivare kommer finnas hos kreti och pleti inom 20-30 år. Ingen tvekan om den saken.
För mig är 3D-printern (eller 3 st...) ett självklart verktyg här hemma.
Allt från specifika verktygskrokar, lådinsatser, laga barnens leksaker, gardinstångsfästen för specifika udda takvinklar, fräsmallar osv är "nytto"saker som printas utöver allt jag printar för mina övriga hobbys.
Sen ska man nog slå hål på myten om att 3D-printern kommer ersätta att köpa färdiga saker som många verkar tro, allt kan inte, och bör heller inte printas.
Och en nyckelfaktor enligt mig är att man också kan skapa sina egna CAD-modeller, för det som finns att ladda ner passar långt ifrån alltid in perfekt i ditt behov (precis som att köpta prylar inte alltid är helt optimalt utformade för ditt behov)
Allt från specifika verktygskrokar, lådinsatser, laga barnens leksaker, gardinstångsfästen för specifika udda takvinklar, fräsmallar osv är "nytto"saker som printas utöver allt jag printar för mina övriga hobbys.
Sen ska man nog slå hål på myten om att 3D-printern kommer ersätta att köpa färdiga saker som många verkar tro, allt kan inte, och bör heller inte printas.
Och en nyckelfaktor enligt mig är att man också kan skapa sina egna CAD-modeller, för det som finns att ladda ner passar långt ifrån alltid in perfekt i ditt behov (precis som att köpta prylar inte alltid är helt optimalt utformade för ditt behov)
Bekymret är inte priset för 3D-skrivaren, det är inte heller kostnaden för att skriva ut saker, det är istället att det tar massor av tid att designa och rita upp det man behöver (om ingen annan redan har gjort det åt en).
De flesta saker jag tänker att jag behöver en 3D-skrivare till sågar jag snabbt ut ur en träbit istället, då krävs (oftast) ingen ritning heller...
De flesta saker jag tänker att jag behöver en 3D-skrivare till sågar jag snabbt ut ur en träbit istället, då krävs (oftast) ingen ritning heller...
Kan man använda sig av CAD och skriva ut direkt till en 3D skrivare eller måste man ha något speciellt program?T Thullen skrev:För mig är 3D-printern (eller 3 st...) ett självklart verktyg här hemma.
Först använder du CAD-programmet för att generera en 3D-modell. Oftast är det ett format som heter STL. Sen skall den bearbetas av ett program som kallas för en "slicer". Den genererar styrkod för skrivaren som kallas GCODE. Det är samma som används i många CNC-system. Skillanden är att där CAM-programmet för CNC styr skärverktygen för att avverka material så gör slicern tvärt om. Genom att skiva upp objektet i tunna lager och sen styra skrivarhuvudet som en "kaksprits" bygger den upp objektet nedifrån och upp ett lager i taget. Den kan även lägga till olika typer av stödstrukturer både inuti och utanpå objektet eftersom man dels inte kan skriva fritt hängande i luften, och dels inte alltid vill ha solida föremål.Grizzlybjörnen123 skrev:
Så det faktum att det är fult, drar till sig skit, är kapillärt som en sockerbit och generellt håller pinsamt låg kvalité ser du inte som ett problem?pacman42 skrev:
Bekymret är inte priset för 3D-skrivaren, det är inte heller kostnaden för att skriva ut saker, det är istället att det tar massor av tid att designa och rita upp det man behöver (om ingen annan redan har gjort det åt en).
jag har skrivit ut grejer i 12-15 år i jobbet och också en del grejer till mig själv. Nu senast ett litet vändhjul med två kullager. Materialval spelar ingen roll. Nu senast skrev jag ut i kolfiber och då håller det ca 1/20 så länge som motsvarande svarvade hjul i POM-plast.
Skit är det... vem vill fö fylla sitt hus med så fula och dåligt tillverkad skit?