20 572 läst ·
35 svar
21k läst
35 svar
15 Pex till radiator.
Eftersom jag bara sett FMM-brickorna så vet jag ju inte hur det brukar se ut, men FMMs brickor har indikeringshål och funkar för både koppar och pexrör. Finns bara en sort där alltså. Hur det ser ut med Mora vet jag ej.sanne78 skrev:
Yamma skrev:
Vinkelkopplingarna är ju rätt dyra och kan man få bort två kopplingar som kan läcka så är väl det bra kanske?
använder moras väggbricka (lilla systemet finns på rinkaby). fungerar hur bra som helst men är inte direkt gratis. samm brickor fast med olika packningar används till pexrör också.
av någon sniken anledning så använder inte mora standardgänga på sina brickor utan m22 om jag inte har fel, så man är lite hänvisad till deras koplingar.
av någon sniken anledning så använder inte mora standardgänga på sina brickor utan m22 om jag inte har fel, så man är lite hänvisad till deras koplingar.
Jag kollade runt lite på nätet igår och hittade en täckbricka med rör från Roth som skulle kunna fungera. Någon som har använt denna kanske kan kommentera men jag tycker att det verkar bli en elegant lösning.
Man skulle kunna använda täckbricka med rör utan krage för att passa cc40 (RSK 187 43 96) och sedan köra vinkelkoppling upp i radiatorn. Beroende på vilken höjd radiatorn sitter kanske man även behöver en liten kromad rörstump från vinkelkopplingen upp i radiatorn. Jag är ingen rörmokare men det lutar åt att jag väljer denna lösning till radiatorerna och sedan kör FMM/Mora till badrummet.
Någon kommentar?
Yamma
Man skulle kunna använda täckbricka med rör utan krage för att passa cc40 (RSK 187 43 96) och sedan köra vinkelkoppling upp i radiatorn. Beroende på vilken höjd radiatorn sitter kanske man även behöver en liten kromad rörstump från vinkelkopplingen upp i radiatorn. Jag är ingen rörmokare men det lutar åt att jag väljer denna lösning till radiatorerna och sedan kör FMM/Mora till badrummet.
Någon kommentar?
Yamma
Mathiass:
Presis dom delarna där på bilden är :
väggbricka till vinkelkoppling till klämring för kommande rör ?
sen kan jag bara i andra änden ha ett "koppel" + radiator
det du visar där är det flera olika satser ? så man inte missar något i beställningen.
(dinvvsbutik.se) blir nog inköp därifrån. verkar ha allt jag behöver (tror jag)
MVH Magnus
Presis dom delarna där på bilden är :
väggbricka till vinkelkoppling till klämring för kommande rör ?
sen kan jag bara i andra änden ha ett "koppel" + radiator
det du visar där är det flera olika satser ? så man inte missar något i beställningen.
(dinvvsbutik.se) blir nog inköp därifrån. verkar ha allt jag behöver (tror jag)
MVH Magnus
Ja du verkar ha prickat in delarna rätt. Ja, det är flera satser:sanne78 skrev:Mathiass:
Presis dom delarna där på bilden är :
väggbricka till vinkelkoppling till klämring för kommande rör ?
sen kan jag bara i andra änden ha ett "koppel" + radiator
det du visar där är det flera olika satser ? så man inte missar något i beställningen.
(dinvvsbutik.se) blir nog inköp därifrån. verkar ha allt jag behöver (tror jag)
MVH Magnus
Från vänster till höger:
1. Plastflänsen hör till Wirsbo väggenomföringen
2. Med väggbrickan följde också konorna till höger om brickan
3. Skruvarna till brickan köpes separat (här kvalitet A2, inte vanligt "rostfritt")
4. Stödhylsorna är köpta separat
5. Vinkelkopplingarna kom i egen påse
6. Halvkopplingarna för övergång till kromat rör inkluderade dessa konade klämringar/hylsor.
7. Halvkopplingarna.
Tror jag....
många delar blir det , är det inte krabbigt att klura ut alla delar som behövs ?
tänkte också köra med FMMs väggsystem.
väggbricka till en böj till en bit rör till ansluting mot radiator. (3 st)
ska ju beställa via nätet så man vill ju ha med allt på en gång, varit runt lite lokalt utan någon större lycka ang vvs delar..
sen inser man att en böj från väggbrckan inte kommer tillräckligt långt ut från väggen för att passa till radiatorkopplingen osv..
mvh magnus
tänkte också köra med FMMs väggsystem.
väggbricka till en böj till en bit rör till ansluting mot radiator. (3 st)
ska ju beställa via nätet så man vill ju ha med allt på en gång, varit runt lite lokalt utan någon större lycka ang vvs delar..
sen inser man att en böj från väggbrckan inte kommer tillräckligt långt ut från väggen för att passa till radiatorkopplingen osv..
mvh magnus
Är det inte därför som Roths täckbricka (kolla den t.ex. på Sigro) blir bättre? Man kan sätta täckbrickan mot väggen, ha rätt längd på täckröret, koppla en vinkelkoppling upp till radiatorn, ev. en rörbit från vinkelkopplingen upp till radiatorn om höjden inte blir rätt. Titta t.ex. på sidan 28 i Roths nya broschyr "Våga vara smart" om Multipex.sanne78 skrev:många delar blir det , är det inte krabbigt att klura ut alla delar som behövs ?
tänkte också köra med FMMs väggsystem.
väggbricka till en böj till en bit rör till ansluting mot radiator. (3 st)
ska ju beställa via nätet så man vill ju ha med allt på en gång, varit runt lite lokalt utan någon större lycka ang vvs delar..
sen inser man att en böj från väggbrckan inte kommer tillräckligt långt ut från väggen för att passa till radiatorkopplingen osv..
mvh magnus
Helghälsningar
Yamma
Okidoki,sanne78 skrev:
då förstår jag om du har ett rektangulärt hål. Själv har jag två hål precis i samma storlek som skyddsröret så det blir lite annat.
FMM/Moras lösning tillsammans med en egenhändigt tillverkad böj av kromat 15-kopparrör kanske är den allra smidigaste lösningen trots allt (blir ju bara två kopplingar med den lösningen...).
Yamma
det är nog en av dom billigare lösningarna tror jag.. väggbricka, 15 böjt rör, radiator.
men då får du köpa något för att böja röret också.
tar man roth's täckbricka så man kan sätta en vinkelkoppling lagom långt ut på pexen för att få ett rakt rör mellan koppling och radiator.
men roth's täckbricka är dyr då den är för enkelrör.
vilket är Bäst :-/ ?
men då får du köpa något för att böja röret också.
tar man roth's täckbricka så man kan sätta en vinkelkoppling lagom långt ut på pexen för att få ett rakt rör mellan koppling och radiator.
men roth's täckbricka är dyr då den är för enkelrör.
vilket är Bäst :-/ ?
Eller låna... I det här läget så försöker jag att inte vara snål utan det är en lösning som skall vara snygg och hålla många år så en femhundring hit eller dit är trots allt en liten kostnad av totalen. Rätt eller fel men så tänker jag i alla fall.sanne78 skrev:det är nog en av dom billigare lösningarna tror jag.. väggbricka, 15 böjt rör, radiator.
men då får du köpa något för att böja röret också.
tar man roth's täckbricka så man kan sätta en vinkelkoppling lagom långt ut på pexen för att få ett rakt rör mellan koppling och radiator.
men roth's täckbricka är dyr då den är för enkelrör.
vilket är Bäst :-/ ?
Frågan om vad som är bäst så känns täckbrickan bäst tycker jag. Installationsmässigt blir det ju också en någorlunda enkel lösning precis som du skriver med vinkelkopplingen etc. Det lutar åt denna lösning för mig men blir inte aktuellt förrän om ca två veckor så jag har en vecka på mig att bestämma för att kunna beställa i tid...
Yamma