Är dom godkända, i en 10A bottenplatta?

Det är en annan svart bottenplugg som ska användas då.

ankaon skrev:
Är dom godkända, i en 10A bottenplatta?

Nej en 13 A säkring är inte tillåten i en röd 10 A botten platta

Ursäkta en lite dum fråga, jag har varit med länge men var kommer 13 A säkringen ifrån?? Tidigare har det varit 10A och 1,5 mm2, 16A och 2,5 mm2.

Mikael L har mätt upp att det blir redigt varmt med 14 A och 1,5 mm2 i ett 16 mm rör, 10 A säkringen tål 14 A under lång tid (nån timme) och hur blir det då med drygt 18A. Vilken area ska det vara till 13A, 2 mm2?

13 A är det något vi fick med EU från England?

Prototypen

prototypen skrev:
Ursäkta en lite dum fråga, jag har varit med länge men var kommer 13 A säkringen ifrån?? Tidigare har det varit 10A och 1,5 mm2, 16A och 2,5 mm2.

Mikael L har mätt upp att det blir redigt varmt med 14 A och 1,5 mm2 i ett 16 mm rör, 10 A säkringen tål 14 A under lång tid (nån timme) och hur blir det då med drygt 18A. Vilken area ska det vara till 13A, 2 mm2?

13 A är det något vi fick med EU från England?

Prototypen
Du kan ju även belasta 1,5mm2 med 16A, vid gynsamma förhållanden. Därför kan man inte ha några generella regler typ de du skriver. man får helt enkelt räkna på det.

Jag var med och renoverade en skola. Där körde dom bara med 13A och 1,5mm2. Troligtvis för att kunna plocka ut så mycket som möjligt ur kablarna. Det fanns väl inte tillräckligt mycket pengar för att använda grövre ledare.

Förhoppningsvis hade någon räknat och funnit att det var ok...

Man får lov att använda 13A på 1.5kvmm nu. En 1.5'a maxlast innan deformering ligger på 19A vid 60 grader. (Men den blir ganska fort 60 grader varm om man ger den 19A i ett rör med 4 andra trådar i en isolerad vägg...däremot om det är en EKLK 3G1.5kvmm i mark, som ständigt kyls ned, skulle den utan vidare klara 25A, men det skulle jag inte rekommendera.)
Det finns även 13A smältsäkringar med grå-brun 'plopp' som passar i röda PK. Ahlsell lagerför dom.

Jag gjorde om min central där jag bor nu, och la 13A C-karaktäristik på rubb o stubb - och en fasligt massa grupper, så dom belastas aldrig 2500 watt. Ingen propp hade löst på 2 år, så jag var tvungen att prova om dom verkligen fungerade. Kopplade brödrost och hårfön på samma säkring, och då small den. Har bara 16A smältsäkring vid mätaren.

kalleknas skrev:
Man får lov att använda 13A på 1.5kvmm nu. En 1.5'a maxlast innan deformering ligger på 19A vid 60 grader. (Men den blir ganska fort 60 grader varm om man ger den 19A i ett rör med 4 andra trådar i en isolerad vägg...däremot om det är en EKLK 3G1.5kvmm i mark, som ständigt kyls ned, skulle den utan vidare klara 25A, men det skulle jag inte rekommendera.)
Det finns även 13A smältsäkringar med grå-brun 'plopp' som passar i röda PK. Ahlsell lagerför dom.

Vad grundar du detta på? Då en fk skall tåla 70 grader. Och att klara av att lasta en eklk 1,5 med 25 A skulle det krävas en omräkningsfaktor på 2,5 alltså att omgivningstemperaturen skulle ligga någonstans på -15 grader konstant. Möjligtvis på ett fryslager då.

Ja, okej, det var en grov gissning då, jag satt inte med kalkylbladet framför mig, men konstant kylning i marken gör ju att den aldrig blir 60 grader varm, och borde kunna klara åtm en 20A propp utan att åldras i förtid. Hela frågan är hypotetisk, för man ska hålla sig inom toleranserna - alltid.
Som tur är är det inte många som lägger EKLK med 1.5mm2 i mark eftersom den både ofta är dyrare och definitivt alltid sämre än EKKJ 3x2.5+2.5.

Var får man tag på dom där kalkylbladen?

Jag skulle vilja veta hur mycket man kan belasta en "jättegammal 3x2.5+2.5" omspunnen med nån grov tråd, liknar den inkommande kabeln från elverket, men är nergrävd från hus till uthus. Var vid inflyttningen avsäkrad till 20A

Var ironisk med dom där kalkylbladen, men det är svårt med ironi i forum. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.