19 650 läst ·
6 svar
20k läst
6 svar
13A på 1,5mm2?
Jag tog in en offert på en värmepump (luft-luft) och den krävde 13A, varvid jag svarade att jag ville ha en offert på max en pump som använder sig av max 10A för att inte behöva dra fram 2,5mm2 till värmepumpen.
Svaret jag fick var något förvånande:
Svaret jag fick var något förvånande:
Jag har här på byggahus läst så mycket om reglerna runt 13A på 1,5mm2 (bland annat från gurun @Bo.Siltberg) att jag verkligen satte i halsen när jag läste svaret. Jag hoppas verkligen inte att det är så här det går till när deras installatörer installerar värmepumpen. Nu föll denna pump bort ändå av andra orsaker, men jag hade aldrig velat valt dem som leverantör pga detta uttalande.
Det går att använda 1,5 kvadrats kabel till 13A - Det är väl därför 13A-säkringarna finns om jag har förstått det rätt?
Dock måste man räkna på det, så att generellt säga att det bara är att byta passdel är inte helt seriöst.
Dock måste man räkna på det, så att generellt säga att det bara är att byta passdel är inte helt seriöst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
De verkar ju inte alls ha koll, man behöver väl inte byta passdel? Säkringen passar ju i en passdel för 10A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Man ligger nära gränsen både med avseende på kortslutningsström och belastningsförmåga så man behöver alltid kontrollera att det går bra.
Klicka här för att svara