3 398 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
13A D-säkring på 1,5mm2?
Ja, du tänker helt galet. Överhettning sker med hög ström över tid. Det här handlar om hur snabbt den löser ut vid kortslutning. Då är det spänning på ett chassi man ska skydda mot. Det kräver en mycket kortare utlösningstid än den tid det tar för något att bli varmt. Utlösningsvillkoret har inget med uppvärmning att göra. Därmed är förläggningsätt ointressant.MBL19 skrev:
Jag skrev iofs överhettning. Jag tänkte mig tex om du har en bordssåg som startar och stoppar med höga startströmmar med en 1,5mm2 kabel. Att det borde tära mer på ledarna om du möjlighet att bränna på 130A vid start ögonblicket istället för 75A för en 13A C.
Och att risken för överhettning då ökar. Eller tänker jag helt galet?
Ja så är det. Uppvärmning behöver inte övergå till överhettning.A Avemo skrev:Missförstår vi varandra på något sätt? Överhettning måste väl ändå förutsätta uppvärmning?
Hur mycket ström som går i startögonblicket är identiskt vilken märkström eller karakteristik säkringen än har. Det beror på apparaten och i värsta fall gruppledningens impedans. Det som skiljer är om och i så fall efter hur lång tid som säkringen löser. Ledningar och kopplingar blir inte överhettade på bråkdelar av en sekund. Det krävs tiotals minuter för att få till en överhettning.
Ok. Tack för förtydligandet.
Ja jag förstår.
Ok Tack! Jag tänkte fel.D Daniel 109 skrev:Ja, du tänker helt galet. Överhettning sker med hög ström över tid. Det här handlar om hur snabbt den löser ut vid kortslutning. Då är det spänning på ett chassi man ska skydda mot. Det kräver en mycket kortare utlösningstid än den tid det tar för något att bli varmt. Utlösningsvillkoret har inget med uppvärmning att göra. Därmed är förläggningsätt ointressant.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du har helt rätt i att kabeln kan överhettas av kortslutningsströmmen. Det finns en minsta tid som säkringen behöver lösa inom för en viss kortslutningsström för att kabeln inte ska ta skada.
Om den faktiska kortslutningsströmmen i detta fall överstiger de 200 A som krävs för en D10A dvärg så kommer dock inte ledningar att belastas mer vid byte till D-dvärg eftersom den då löser lika snabbt som en C-dvärg. Men om kortslutningsströmmen ligger på 100 A eller drygt det så är det oklart om och hur snabbt D-dvärgen löser. Detta fall vill man inte ha, så för att kunna sätta en D10A måste man se till att kortslutningsströmmen ligger på minst 200 A.
För smältsäkringar kan man dock behöva räkna lite eftersom utlösningstiden beror av strömmen. En lägre ström kan ge en högre energi i kabeln än vid en högre ström.
En dvärg har ungefär samma utlösningstid i kortslutningsområdet oberoende av ström. Detta pga att dvärgen är mekanisk. Så man får inte ha en alltför hög ström för det kanske hinner skada kabeln.
Om den faktiska kortslutningsströmmen i detta fall överstiger de 200 A som krävs för en D10A dvärg så kommer dock inte ledningar att belastas mer vid byte till D-dvärg eftersom den då löser lika snabbt som en C-dvärg. Men om kortslutningsströmmen ligger på 100 A eller drygt det så är det oklart om och hur snabbt D-dvärgen löser. Detta fall vill man inte ha, så för att kunna sätta en D10A måste man se till att kortslutningsströmmen ligger på minst 200 A.
För smältsäkringar kan man dock behöva räkna lite eftersom utlösningstiden beror av strömmen. En lägre ström kan ge en högre energi i kabeln än vid en högre ström.
En dvärg har ungefär samma utlösningstid i kortslutningsområdet oberoende av ström. Detta pga att dvärgen är mekanisk. Så man får inte ha en alltför hög ström för det kanske hinner skada kabeln.
Oj oj. När jag först hade tanken att byta dvärgbrytare tänkte jag att det kanske fanns risk för högre strömmar än kablarna skulle klara, och att det var en enkel frågeställning med typ två parametrar - ja eller nej.
Nu förstår jag att det ligger så mycket mera bakom.
Vet ni vad. Jag tror att detta får bli ett test över tid, om byte av säkring överhuvudtaget behövs.
Nästa gång jag råkar ut för att en säkring löser ut på en maskin ska jag testa med lång skarvkabel, så får jag ta det därifrån.
Nu förstår jag att det ligger så mycket mera bakom.
Vet ni vad. Jag tror att detta får bli ett test över tid, om byte av säkring överhuvudtaget behövs.
Nästa gång jag råkar ut för att en säkring löser ut på en maskin ska jag testa med lång skarvkabel, så får jag ta det därifrån.
Klicka här för att svara
