3 235 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
13A D-säkring på 1,5mm2?
Sida 1 av 2
Hej
Jag har idag en 10A C-säkring till mitt förråd, med ca 10 meter kabel på 1,5mm2.
Ibland när jag kör vissa maskiner, tex kapsåg så löser den ut säkringen. Ibland går det bra, ibland löser den ur direkt.
Jag har läst att vissa byta ut sin säkring till en 13A. Jag har även läst att det finns D-säkringar för trögare brytning.
Men jag har också hört att en säkring kan bli känsligare med tiden och helt sonika lättare lösa ut lättare.
Så. Går det att byta till en större säkring, trögare säkring, eller kanske både och? Eller bör man bara byta till en ny 10A C-säkring?
Jag har idag en 10A C-säkring till mitt förråd, med ca 10 meter kabel på 1,5mm2.
Ibland när jag kör vissa maskiner, tex kapsåg så löser den ut säkringen. Ibland går det bra, ibland löser den ur direkt.
Jag har läst att vissa byta ut sin säkring till en 13A. Jag har även läst att det finns D-säkringar för trögare brytning.
Men jag har också hört att en säkring kan bli känsligare med tiden och helt sonika lättare lösa ut lättare.
Så. Går det att byta till en större säkring, trögare säkring, eller kanske både och? Eller bör man bara byta till en ny 10A C-säkring?
Är det flera maskiner som löser ut säkringen eller är det bara kapsågen? Finns det mer på säkringen än uttaget i förrådet?
Det går att tänka sig att någon stor last ligger på samma säkring. Ta som ett exempel att varmvattenberedaren skulle ligga på samma säkring. Då går det bra om termostaten är från men kanske inte om den är till. Är det bara kapsågen skulle jag misstänka att det är sågen det är fel på.
Skall man vara noga så skall man alltid beräkna utlösningsvillkoret för en gruppledning. Men för det mesta går man bara på tumregler där 10A till 1,5 mm² är en vanlig. Går man utanför tumreglerna bör man räkna på det. 13 A är en tillåten belastning på fk inbyggt i rör i väggen. Men beroende på förimpedans och längd på gruppledningen kan det bli problem för säkringen att lösa inom stipulerad tid vid kortslutning. Risken för det ökar ännu mer om säkringen har D-karakteristik.
Det är fullt tänkbart att du kan byta säkringen till en D13A. Men det bör kontrolleras i det specifika fallet. Jag tvivlar på att säkringen skulle vara sliten och lösa lättare än avsett även om jag inte kan motbevisa det.
Det går att tänka sig att någon stor last ligger på samma säkring. Ta som ett exempel att varmvattenberedaren skulle ligga på samma säkring. Då går det bra om termostaten är från men kanske inte om den är till. Är det bara kapsågen skulle jag misstänka att det är sågen det är fel på.
Skall man vara noga så skall man alltid beräkna utlösningsvillkoret för en gruppledning. Men för det mesta går man bara på tumregler där 10A till 1,5 mm² är en vanlig. Går man utanför tumreglerna bör man räkna på det. 13 A är en tillåten belastning på fk inbyggt i rör i väggen. Men beroende på förimpedans och längd på gruppledningen kan det bli problem för säkringen att lösa inom stipulerad tid vid kortslutning. Risken för det ökar ännu mer om säkringen har D-karakteristik.
Det är fullt tänkbart att du kan byta säkringen till en D13A. Men det bör kontrolleras i det specifika fallet. Jag tvivlar på att säkringen skulle vara sliten och lösa lättare än avsett även om jag inte kan motbevisa det.
Enbart sågen som har löst ut säkringen än så länge, och då har det inte varit något annat igång förutom belysning kanske. Förrådet går på egen säkring.A Avemo skrev:Är det flera maskiner som löser ut säkringen eller är det bara kapsågen? Finns det mer på säkringen än uttaget i förrådet?
Hemma hos mor sågar den utan problem. Jag vet inte vad hon har säkrat i garaget faktiskt.
Dra en ny 3G1,5 och montera ett till uttag för sågen. Eller en 5G2,5 och sätt ett trefas kombiuttag och kör maskiner med nya säkringar.T tbiorrith skrev:Hej
13A C kan fungera så värt att räkna på om det är utanpåliggande kabel. 13A D är nog uteslutet på 1,5mm2.
Det går att tänka sig att en av lindningarna på sågen är skadad och det går alldeles för mycket ström genom den. Det gör det så korta perioden att säkringen inte hinner lösa. Men med ett undantag. Om sågen står med kommutatorn i läget för den lindningen när du startar. En lång skarvsladd fungerar i det läget som en strömbegränsare så att säkringen kanske håller. Men om den teorin skulle stämma så är roten till problemet fortfarande att det fel på sågen.
Du har rätt! Dåligt skriven text av mig.Mikael_L skrev:
Inte direkt uppvärmning av kabeln men risk för överhettning ökar i stift, kontakter och kopplingar vid överlast.
Då en karaktäristik D tål dubbel så hög startström och har längre tidsfördröjning innan utlösning än B och C.
Dålig lösning att använda för vanligt uttag i bostadsmiljö.
Uppvärmning av stift, kontakter och kopplingar är ju en utdragen process som sker vid en långvarig överlast. De tillfällen när det spelar roll vilken karakteristik säkringen har är ju när det tar ett par sekunder eller mindre för säkringen att gå. När den löser för kortslutning och inte överlast. D-karakteristik är som sagt ovanligt i bostäder. Och det beror på att det inte behövs och att det minskar hur långa gruppledningar kan vara. Men det leder inte till ökad uppvärmning vid överlast.MBL19 skrev:
Du har rätt! Dåligt skriven text av mig.
Inte direkt uppvärmning av kabeln men risk för överhettning ökar i stift, kontakter och kopplingar vid överlast.
Då en karaktäristik D tål dubbel så hög startström och har längre tidsfördröjning innan utlösning än B och C.
Dålig lösning att använda för vanligt uttag i bostadsmiljö.
Här kan man se en graf på karakteristiken:
https://assets.hager.com/step-conte...std.lang.all/SE_TECHAPP_28-04-2015_31_DVB.pdf
Jag skrev iofs överhettning. Jag tänkte mig tex om du har en bordssåg som startar och stoppar med höga startströmmar med en 1,5mm2 kabel. Att det borde tära mer på ledarna om du möjlighet att bränna på 130A vid start ögonblicket istället för 75A för en 13A C.A Avemo skrev:Uppvärmning av stift, kontakter och kopplingar är ju en utdragen process som sker vid en långvarig överlast. De tillfällen när det spelar roll vilken karakteristik säkringen har är ju när det tar ett par sekunder eller mindre för säkringen att gå. När den löser för kortslutning och inte överlast. D-karakteristik är som sagt ovanligt i bostäder. Och det beror på att det inte behövs och att det minskar hur långa gruppledningar kan vara. Men det leder inte till ökad uppvärmning vid överlast.
Här kan man se en graf på karakteristiken:
[länk]
Och att risken för överhettning då ökar. Eller tänker jag helt galet?
Missförstår vi varandra på något sätt? Överhettning måste väl ändå förutsätta uppvärmning?MBL19 skrev:
Jag skrev iofs överhettning. Jag tänkte mig tex om du har en bordssåg som startar och stoppar med höga startströmmar med en 1,5mm2 kabel. Att det borde tära mer på ledarna om du möjlighet att bränna på 130A vid start ögonblicket istället för 75A för en 13A C.
Och att risken för överhettning då ökar. Eller tänker jag helt galet?
Hur mycket ström som går i startögonblicket är identiskt vilken märkström eller karakteristik säkringen än har. Det beror på apparaten och i värsta fall gruppledningens impedans. Det som skiljer är om och i så fall efter hur lång tid som säkringen löser. Ledningar och kopplingar blir inte överhettade på bråkdelar av en sekund. Det krävs tiotals minuter för att få till en överhettning.