Hej.
Jag letar efter en viss typ av transformator som jag hoppas någon här kan tipsa mig om vart jag kan hitta.

230v - 12vac

Den ska kunna "starta" vid 1 w och den ska klara minst 160w och även klara av längder på ca 4 meter på 12v sidan.

Den närmaste jag kommit är http://www.ledshopen.se/elektronisk-12v-transformator-0-250w.php?grp=256026 men den klarar bara 2 meter på sekundärsidan.
Sen har jag ju hittat flera som klarar långa kablar men då faller de på att de vill ha mer än 1 w för att "starta".

Finns det några bra lösningar här?

Hur skulle det funka med en vanlig järnkärnetransformator? De klarar hur låga effekter som helst, transformatorn har inget problem med långa ledningar (däremot så måste man ju dimensionera ledningarna så de inte brinner upp, eller ger för stort spänningsfall för dina 160w).

Nackdelen är att en järnkärnetransformator för ex. 200 w (eller snarare 200 VA) väger en del och är mycket större än en elektronisk.

hempularen skrev:
Hur skulle det funka med en vanlig järnkärnetransformator? De klarar hur låga effekter som helst, transformatorn har inget problem med långa ledningar (däremot så måste man ju dimensionera ledningarna så de inte brinner upp, eller ger för stort spänningsfall för dina 160w).

Nackdelen är att en järnkärnetransformator för ex. 200 w (eller snarare 200 VA) väger en del och är mycket större än en elektronisk.
Tack för svar.
Det låter som att det är lösningen på mitt problem.
För mig skulle det passa riktigt bra om jag kunde ha en transformator som skulle klara 600-700 w detta kommer i så fall delas upp på 4st reläkort med vardera 8 utgångar dvs ca 20w / utgång.
Om jag skulle köra med en transformator så skulle det bli ungefär 4 meter kabel till reläkortet som sitter längst bort, dvs 4 meter kabel kan då som max belastas med 20w * 8 utgånger = 160w
vad skulle det krävas för kabeltjocklek där?
Från reläkortets utgångar så kommer det bli som max 4 meter kabel och belastas med max 20w där borde det väl gå bra med vanlig FK 1,5.

Men åter till järnkärnetransformatorn, vart skulle man kunna få tag på en sådan?
[edit]http://www.conrad.se/?search=Ringk%E4rnetransformator&ref=google&subref=ringkᅢᄂrnetransformator kanske finns bättre ställen att köpa från? [/edit]
och som sagt så fungerar det okså bra med flera mindre tex en till varje reläkort.
och ser du några andra problem nu när jag förklarat mitt scenario?

Redigerat:
Om vi börjar med tranformatorvalet. En ringkärnetransformator tror jag är den mest effektiva (=mindre massa järn per VA) varianten av traditionella järnkärnetransformatorer, men jag har läst någonstans att det är problem att dimma en sådan, om du har planer på det. Det beror tydligen på att de har högre induktans än "vanliga" järnkärne trafos.

Om du skall köra 160w så behöver du gå upp till minst 2,5 kvmm tråd för att hålla normala tumregler för dimensionering, detta då för att undvika brand. Ev. måste du då också fundera på säkringar på utgången, det beror på hur mycket transformatorn kan leverera vid kortslutning, de elektroniska har ofta inbyggd strömbegränsning.

vad gäller spänningsfallet så får du titta på hur mycket spänningsfall du kan acceptera för din applikation, och sedan räkna med ohms lag för ledningarna, resistansen per meter kabel finns via länkar hos ex. Elfa. För 1,5 kvmm koppar har jag för mig att du har 0,012 ohm per meter, tänk på att du har trådlängd både frma och tillbaka att räkna med, så i ditt fall går strömmen 8 meter fram o tillbaka till ditt reläkort.

Om du skulle välja en transformator på 600 - 700 w matning så behöver du undersöka elsäkerheten (brand) noga, du kan få väldigt stora strömmar i vissa punkter, mycket större än man normalt hanterar med "vanlig installationsmateriel". Även en skruv kan brinna om du kör på 100A. Den analysen bör göras av en erfaren starkströmsingenjör.

Tack för riktigt bra svar "hempularen".
Har ej några planer att dimma så en ringkärnetransformator låter bra, det låter och som ett bättre val att köra med 4st "mindre" en till varje reläkort då kan jag sätta transformatorn direkt ansluten till reläkorten och slipper då onödiga kablar.

Skönt att vi kunde lösa detta på ett smidigt sätt, tack igen.

Hej.
jag har en liten fundering till angående detta.
Jag hittade denna:
TOROIDAL TRANSFORMER 2 X 12 V160 VA

Jag antar att man räknar att det totalt är 160 VA men innebär det automatiskt att det är 80 VA / utgång?
Och min fråga är okså om det är okej att tex belasta utgång 1 med 80VA medans utgång 2 inte belastas alls.

Låter definitivt som max 80VA per sek.lindning, och det gör inget hur du fördelar belastningen.

snaggletooth skrev:
Låter definitivt som max 80VA per sek.lindning, och det gör inget hur du fördelar belastningen.
Det svaret tackar jag för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.