Hej 2 frågor i ett..
Har en gammal koppling som det står CR märkt på.
Skulle behöva dra om det 12mm kopparröret.

Min fråga är nu om min ny köpa koppling som också verkar vara märkt CR passar (klämmringen)..
Lite svårt att byta hela T kopplingen, så behöver hitta en klämring som kan passa.

Se bilder, tack på förhand för alla tips/hjälp

• Hand håller en metallisk kopplingsdetalj märkt med "CR" framför en otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal CR-märkt koppling på ett 12mm kopparrör nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
CR står i det här fallet inte för ett varumärke, utan för "corrosion resistant", vilket anger att kopplingen är gjord i avzinkningsfri mässing. Kopplingarna på nedre bilden ser ut som gamla Conex-modeller. En ny klämring ger då inte någon garanterat tät koppling. Det kan förstås funka med en klämring med rätt form och storlek, men det görs då så att säga på egen risk.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel Larsson
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
CR står i det här fallet inte för ett varumärke, utan för "corrosion resistant", vilket anger att kopplingen är gjord i avzinkningsfri mässing. Kopplingarna på nedre bilden ser ut som gamla Conex-modeller. En ny klämring ger då inte någon garanterat tät koppling. Det kan förstås funka med en klämring med rätt form och storlek, men det görs då så att säga på egen risk.

Jasså är det så det är :)
Antar detta är ett grundkrav för vattenledningar.
Men finns det idag nya kopplingar som inte är CR? Som då kanske bör undvika.

Antar att att det är svårt att hitta den ultimata kopplingen till denna koppling
Ett bättre alternativ är då kanske att kapa den 3cm från kopplingen och skarva på med min nya koppling? (Även om det tar lite emot att skarva på skarv)

En fråga till dyker ju upp och det är ju om man vågar lita på denna "nya" kopplingen köpt på hornbach.
Tänker mest det inte är den dyra mässingvarianten från vattett. Har dock fått för mig att de tyska kopplingarna går minst lika bra. Tänker lite att är det tätt så är det tätt.

Krilleman
D Daniel Larsson skrev:
Antar att att det är svårt att hitta den ultimata kopplingen till denna koppling
Ett bättre alternativ är då kanske att kapa den 3cm från kopplingen och skarva på med min nya koppling? (Även om det tar lite emot att skarva på skarv)
Svaret är enkelt: Sätt en ballofix efter böjen (men släpp en 6-8cm rör innan!) så kan du stänga av vattnet om det krisar, samt att du kan jobba i lugn och ro medans resterande hus har vatten! (y)

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Svaret är enkelt: Sätt en ballofix efter böjen (men släpp en 6-8cm rör innan!) så kan du stänga av vattnet om det krisar, samt att du kan jobba i lugn och ro medans resterande hus har vatten! (y)
Krilleman, en utmärkt idé, men kan man inte skruva den rätt på böjen bra?
Borde ju vara någon typ av 12mm utvändig gänga...
Kanske slipa lite på den bara om den är lite vad i kanten.

Riktigt fint att kunna stänga av, då jag måste stänga huvudkranen

Krilleman
Nej, du måste släppa ut 6-8mm kopparrör från böjen och där ansluta en ballofix.

Jag rekommenderar Vatette.

Det ser ut att vara 12mm rör, stämmer det?

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, du måste släppa ut 6-8mm kopparrör från böjen och där ansluta en ballofix.

Jag rekommenderar Vatette.

Det ser ut att vara 12mm rör, stämmer det?
Stämmer 12mm
Men förklara gärna varför man måste släpa ut lite rör och så långt? 6-7cm?

Krilleman
Kopparröret behöver stöd för att acceptera en ny koppling.

6-7cm synligt fritt mellan kopplingarna blir lagom.
Kör på det.

Vill du säkra upp så applicera stödhylsa 12x1 också!

12mm vatette-minikulventil har RSK: 8546954.

Produktkatalogsida som visar olika storlekar av VATETTE-kulventiler med artikelnr och RSK-nr.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Nice då är jag med dig. Stöd hylsa går ej.. gammalt rör extrem hårt :)

Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.