Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej 2 frågor i ett..
Har en gammal koppling som det står CR märkt på.
Skulle behöva dra om det 12mm kopparröret.
Min fråga är nu om min ny köpa koppling som också verkar vara märkt CR passar (klämmringen)..
Lite svårt att byta hela T kopplingen, så behöver hitta en klämring som kan passa.
Se bilder, tack på förhand för alla tips/hjälp
Har en gammal koppling som det står CR märkt på.
Skulle behöva dra om det 12mm kopparröret.
Min fråga är nu om min ny köpa koppling som också verkar vara märkt CR passar (klämmringen)..
Lite svårt att byta hela T kopplingen, så behöver hitta en klämring som kan passa.
Se bilder, tack på förhand för alla tips/hjälp
CR står i det här fallet inte för ett varumärke, utan för "corrosion resistant", vilket anger att kopplingen är gjord i avzinkningsfri mässing. Kopplingarna på nedre bilden ser ut som gamla Conex-modeller. En ny klämring ger då inte någon garanterat tät koppling. Det kan förstås funka med en klämring med rätt form och storlek, men det görs då så att säga på egen risk.
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Johhhan skrev:
CR står i det här fallet inte för ett varumärke, utan för "corrosion resistant", vilket anger att kopplingen är gjord i avzinkningsfri mässing. Kopplingarna på nedre bilden ser ut som gamla Conex-modeller. En ny klämring ger då inte någon garanterat tät koppling. Det kan förstås funka med en klämring med rätt form och storlek, men det görs då så att säga på egen risk.
Jasså är det så det är
Antar detta är ett grundkrav för vattenledningar.
Men finns det idag nya kopplingar som inte är CR? Som då kanske bör undvika.
Antar att att det är svårt att hitta den ultimata kopplingen till denna koppling
Ett bättre alternativ är då kanske att kapa den 3cm från kopplingen och skarva på med min nya koppling? (Även om det tar lite emot att skarva på skarv)
En fråga till dyker ju upp och det är ju om man vågar lita på denna "nya" kopplingen köpt på hornbach.
Tänker mest det inte är den dyra mässingvarianten från vattett. Har dock fått för mig att de tyska kopplingarna går minst lika bra. Tänker lite att är det tätt så är det tätt.
Svaret är enkelt: Sätt en ballofix efter böjen (men släpp en 6-8cm rör innan!) så kan du stänga av vattnet om det krisar, samt att du kan jobba i lugn och ro medans resterande hus har vatten!D Daniel Larsson skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Krilleman, en utmärkt idé, men kan man inte skruva den rätt på böjen bra?Krilleman skrev:
Borde ju vara någon typ av 12mm utvändig gänga...
Kanske slipa lite på den bara om den är lite vad i kanten.
Riktigt fint att kunna stänga av, då jag måste stänga huvudkranen
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Nice då är jag med dig. Stöd hylsa går ej.. gammalt rör extrem hårt 
Tack
Tack
Klicka här för att svara